Kaasujalka

Koeajo käytetty Mazda 2 – Erittäin luotettava käytettynä

Julkaissut:

|

1.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mazda 2 – Erittäin luotettava käytettynä
Toisen polven Mazda2 tuli markkinoille vuonna 2007, se oli ulkomuodoltaan tuore ja tila-automaista edeltäjäänsä virtaviivaisempi.

Toisen polven Mazda2 tuli markkinoille vuonna 2007, se oli ulkomuodoltaan tuore ja tila-automaista edeltäjäänsä virtaviivaisempi.

Toisen polven virtaviivaisempi Mazda2 tuli tarpeeseen 2007, sillä mallin ensimmäisen polven pieni tila-auto ei uponnut suureen yleisöön.

Tämä koeajettu Mazda 2 on ulkoisesti lähempänä nykyistä Mazda2:a kuin edeltävää tila-automallia. Uudistuksessa siitä aikoinaan tuli pienempi ja matalampi ja myös pieniruokaisempi, johtuen painonpudotuksesta 1125 kilosta 1030 kiloon.

Se on myös selkeästi parempi ajettava kuin ensimmäisen polven Mazda2.

Tämänkin Mazda 2 :n ajotuntuma on uutukaisen tavoin napakka. Eikä ajettavuudessa olekaan valittamista sinänsä. Sileällä asvaltilla tämäkin on yhä kohtuullisen kiva pyöritettävä. Jo tässä mallissa Mazdan sähköisesti tehostettu ohjaus oli kevyt, mutta silti tarkka ja tunnokas. Jäykähkö jousitus heikentää pikkuisen kuitenkin mukavuutta.

Jos näyttää uuden Mazda2:n kojetaulu hävittäjälentokoneelta, tulee vanhan pikku-Mazdan kojetaulusta ehkä mieleen jonkinlainen menneiden vuosikymmenten ydinsukellusveneen ohjaamo. Suurikokoinen pyöreämuotoinen radio hallitsee kojetaulunäkymää.

Jos näyttää uuden Mazda2:n kojetaulu hävittäjälentokoneelta, tulee vanhan pikku-Mazdan kojetaulusta ehkä mieleen jonkinlainen menneiden vuosikymmenten ydinsukellusveneen ohjaamo. Suurikokoinen pyöreämuotoinen radio hallitsee kojetaulunäkymää.

Huollot on tehty ajallaan. Viimeisin merkintä on tammikuulta, jolloin autolla oli ajettu 71 000 kilometriä.

Huollot on tehty ajallaan. Viimeisin merkintä on tammikuulta, jolloin autolla oli ajettu 71 000 kilometriä.

Eron huomaa melussa

Mutta eniten tällainen tavallinen ihminen huomaa eron melutasossa: iäkkäämmän Mazda 2 :n kyyti on selvästi ”rouheampaa” kuin uudessa. Rengasmelun lisäksi myös moottorin äänet tunkevat ohjaamoon voimakkaasti, kuten sen ajan pikkuautoissa yleensäkin.

En faktojen valossa osaa yhtään sanoa, onko vanhassa Mazda2:ssa sisustuksessa suosittu uutukaista enemmän muovia, mutta fiiliksen perusteella näin on.

Aikoinaan sisustustakin kehuttiin tyylikkääksi, vaihdetanko on joystick-henkisesti ja tila-automaisesti kiinni kojetaulussa, sen liikkeet ovat lyhyitä ja täsmällisiä. Radion pyöreä ja suuri näyttö keskellä kojetaulua näyttää persoonalliselta, tyyli ehkä on jo menneestä maailmasta.

Viatonta menoa

No, autot ovat aina aikansa lapsia. Uskoisin, että 81 000 kilometrin

matkamittarilukemalla vanhasta Mazdasta saa kohtuullisen luotettavan pelin, se on vähävikaisen auton maineessa. Saksalainen GTÜ-raportti pohjautuu yli viiteen miljoonaan katsastukseen, TÜV taas on Saksan suurin katsastusyritys ja sen raportti arvostetuin eurooppalainen vikaraportti.

Dekra 2014 –katsastusraportti perustuu 15 miljoonaan autokatsastukseen. Se seuloi viime vuonna kokoluokkien parhaat autot kolmessa eri ajokilometriryhmässä. 0-50 000 kilometriä ajettujen pikkuautojen ryhmässä vuosimallin 2007 Mazda 2 nousi luotettavuudessaan kakkoseksi, 50 000 – 100 000 kilometriä ajettujen ryhmässä vuosimallin 2007 Mazda2 oli kaikkein vähävikaisin.

Myös saksalaisten erittäin arvostettujen TÜV- ja GTÜ –katsastusraporttien perusteella tällaisen 81 000 kilometriä ajetun vuosimallin olettaisi olevan erittäin luotettava ja vähävikainen auto. Varsinkin, kun huollot on huoltokirjan mukaan hoidettu esimerkillisesti, viimeinen huolto on tehty tammikuussa, jolloin mittarilukema oli 71 000 kilometriä. Myös ulkoisesti auto on todella siisti.

Mazda 2, vm. 2007
Mittarilukema: 81 000 km
Mitat: pituus 3885 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2490 mm
Omamassa: 1030 kg
Maavara 150 mm.
Tavaratila:  250 litraa, laajennettuna 787 litraa.
Moottori: 1349 cm3
Teho 63 kW (86 hv)/6000 r/min
Vääntö 122 Nm/3500 r/min.
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h 12,9 sekuntia
Huippunopeus 172 km/h.
Yhdistetty kulutus: 5,4 litraa/100 km.
Co2:  129 g/km
Hinta uutena 2007: 16 300 €
Hinta nyt: 7900 €
Myyjä: Delta Auto, Herttoniemi, Helsinki
Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *