Kaasujalka

Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Tämä vai uusi Qashqai?

Julkaissut:

|

12.12.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Tämä vai uusi Qashqai?

porsche cayenne

Katumaastureita on kaikenlaisia, ehdoton hitti Suomessa on tietysti Nissan Qashqai.  Tässä olisi samaan hintaan todellinen ”ökymaasturi” Porsche Cayenne. Tosin 10 vuotta vanha ja 212 000 kilometriä ajettu.

Elämän on täynnä arvovalintoja. Toisia säästeliäisyyteen pärmentävä ja tarkasti penniä venyttävä merkonomikaverini ei ymmärrä, eikä edes sallisi ihmisille sellaisia nautintoja kuin Porsche Cayenne. Elämän pitää olla varautumista pahan päivän varalle, pihistämistä ja järkiautoja.

Uuden auton ostava suomalainen käyttää hankintaansa 20 000-30 000 euroa ja saa sillä esimerkiksi Skoda Octavian, Volkswagen Golfin, Ford Focuksen tai Nissan Qashqain. Näistä neljästä Qashqai on ainoa katumaasturi ja lajinsa superhitti.

Tälle kansanosalle riittää, ettei autoa tarvitse hävetä tai nolostella: samanlaisellahan ajavat muutkin lätkäfaijat ja futismutsit.

porsche cayenneSuuria unelmia

Mutta sitten on se sakki, joka haaveilee jostain suuremmasta ja janoaa suorastaan kunnioitusta. Sehän olisi vaivatonta, jos perstaskussa riittäisi hynää tai fyrtsenbyrgeniä uuteen ökymaasturiin: Bemarin X5:een, Mersun ML:llään tai Porsche Cayenneen.

Tosin Porsche on jo merkkinä jotain sellaista, ettei sellaista kovin helposti osta uutena vähän varakkaampikaan. Siinä puhutaan jo melkeinpä yliluonnollisen hohdokkaasta brändistä.

Siksi tässä olisi nyt perusjampallekin tarjolla mykistää muiden suut ja laajennuttaa pupillit kertaheitolla lätkähallin tai futiskentän parkkipaikalla.

Itse mietin tätä 10 vuotta vanhaa ja yli 200 000 kilometriä ajettua Porsche Cayennea koeajaessa jo valmiiksi puolustuspuhetta, jos vaikkapa kaikkitietävä lähisukulainen möläyttäisi jossakin perhejuhlassa harkintakykyni pettämiseen vihjaavaa.

Se puolustuspuhe menisi näin: ”Okei, kaikki tietävät, että sinulla menee minua paremmin ja että tuliterä Volvo V70:si on firman maksama ja varusteineen sen hinta pyörii yli 50 000 eurossa. Mutta ollaanpa rehellisiä. Kyllä, tuolla Porschella on ajettu paljon enkä kaihda tunnustaa, että olen maksanut siitä vain 22 000 euroa. Mutta jos ajamme automme vierekkäin Citymarketin parkkipaikalle, niin kumman luulet keräävän enemmän kunnioitusta ja ihailevia katseita?”.

Siinäpä se. Porsce Cayenne tukkisi kyllä vähättelevien turvat hetkessä.

porsche cayenneOmakin korkeus kasvoi

3,2-litrainen V6-bensakone käy upeasti ja tunnen pituuteni kasvavan pään korkeudella parikymmentä senttiä, jossain kohtaa alempaa kymmenisen senttiä.

Toki perushuollot ja korjaukset maksavat enemmän kuin Golfissa tai Avensiksessa, mutta toisaalta Porsche on käsitykseni mukaan pärjännyt erilaisissa katsastus-, vika- ja laaturaporteissa suorastaan erinomaisesti.

Suuren ja vakuuttavan saksalaistestaaja TÜV:n vuonna 2011 laatimassa raportissa juuri nämä vuosimallin 2005 Cayennet sijoittuivat 120 automallin joukossa neljänsiksi.

Caynnessä saa mukaan aina myös nelivedon, eli niitä ei edes ole Qashqain tapaisina ”mukamas maastureina”.

Tässä Cayennessä ei ole turboa. Sellaista hakevan pitää ostaa 4,5-litrainen V8-tuplaturbo. Ja se tietysti maksaisikin ihan toisella tavalla. Itse hakisin kyllä ihan toisen tyyppistä autoa, jos tuollainen räjähtävä voima olisi a ja o. 3,2-litrainen V6 on ihan riittävän tehokas tällaiselle papparaiselle.

Cayennehan on periaatteessa sama auto kuin saman konsernin öky-Volkkari Touareg. Sellaisella sain ajaa viime kesänä, tosin se oli 5.0-litrainen V10-turbodiesel nelivedolla ja TipTronic-automaatilla.

Vääntöä riittää

Tämä Cayenne oli manuaalilaatikkoinen ja nyt joku mölisee tietysti, että tämän tason auton pitää ehdottomasti olla automaatti. Itse en niin ajattele. Päinvastoin. Kun ökyluokan auton ostaa yli 200 000 kilometriä ajettuna, tulee väkisinkin ajateltua sellaista seikkaa, että juuri automaattilaatikon rikkoutuminen voisi olla niitä kalleimpia itkuja. Kytkinremontti maksaa uskoakseni Porschessakin siitä vain murto-osan.

Sitä paitsi, Cayennen vaihteisto on helppo ja täsmällinen käyttää.

Hevosvoimia 3,2-litraisessa myllyssä on 250 ja vääntöä 310 newtonmetriä. Vaikka Cayenne painaa käsivälitteisellä vaihteistolla 2160 kiloa, niin tehoa ja vääntöä on ihan riittävästi.

Ennen kaikkea V6 Cayenne on mukava ajettava. Pihihän näin iso auto ei tietysti ole, mutta kyllä minä pitäisin 13,2 litran yhdistettyä kulutusta satasella painoon ja moottorin kokoon nähden kohtuullisena. Jos tekee mieli pihtailla, niin sitten pitää ostaa uusi Ford B-Max litran koneella!

Henkimaailman juttuja

En tiedä, johtuuko se vain siitä tietoisuudesta, että alla on legendaarinen ja Mersua sekä Bemariakin tietyllä tavalla kunnioitetumpia ja ihaillumpi merkki, mutta jokin selittämätön fiilis vanhallakin Cayennella kruisaillessa tulee. Tiedä johtuuko se sitten siitä, että sillä paikallisen K-Marketin pysäköintiruutuun ajaessa harvemmin vieressä törröttää samanlainen.

Voi tietysti olla, että jos minut istutettaisiin side silmillä ja automerkkiä ja -mallia tietämättä Cayenneen, pitäisin sitä vain yhtenä vakaasti ja äänettömästi tiellä etenevänä ”tavallisena” laatumaasturina.

Mutta autothan perustuvat mielikuviin. Jos ne perustuisivat vain puhtaaseen järkeen, VV-konserni ehkä valmistaisi vain Skoda Suberbia ja lopettaisi Audi A6:n tuotannon.

Cayenne on iso auto, samankokoinen kuin esimerkiksi kilpailijansa BMW X5 ja Mercedes-Benz ML: pituutta on 4,78 metriä, leveyttä peräti 1,93 metriä ja korkeutta jousituksen normaalitasossa 1,7 metriä. Koska lattia on puolen metrin korkeudella maasta, en kyllä lähtisi tällä hakemaan huonojalkaista anoppia sunnuntaikahveille palvelutalosta.

Kattava varustus

Varusteita Cayennessä riittää enemmän kuin kotitarpeiksi, vaikka autolla on ikääkin.

Maastoonhan en tällä pelillä lähtenyt, vaan tyydyin kruisailemaan Porschella kehä III:lla. Ja eiköhän sen suurin osa tämäntyyppiseen ajoon ostakin. Keskitasauspyörästön lukot ja sen sellaiset ovat tietysti mukavia nippeleitä kehuskella sukujuhlan kahvipöydässä, mutta harva niitä oikeasti tarvitsee.

Mieluummin kuin maastoon, minä lähtisin tällä Cayennella huviajelulle aurinkoisena päivänä pääkaupunkiseudulta Jyväskylään. Kahvitauoilla ABC-asemilla puhuisin auton tuntumassa bisnestä kännykkään kuuluvalla äänellä, nojailisin konepeltiin ja tekisin tiettäväksi, että tämä Porsche on juuri minun autoni.

Koeajettu Porsche Cayenne
Moottori: 3.2 l, V6
Käyttövoima: bensiini
Vuosimalli: 2005
Mittarilukema: 215 000 km
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: manuaali
Teho:  250 Hv
CO2 -päästöt: 320 g/km
Hinta: 22 499 €
Myyjä: Autosilta Jagro, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *