Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A8 – Vain kuljettaja puuttuu

Julkaissut:

|

29.11.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A8 – Vain kuljettaja puuttuu
Tällä autolla lähtisi viemään vaikka pikalähetystä yönselkään Helsingistä Jyväskylään. Myös talvella, koska vakiona kaikissa A8:seissa on neliveto. Jalopuun käyttö sisustuksessa luo ylellisen tunnelman. Elektroniikkaa riittää niin, että kovapäisempää hirvittää.

Tällä autolla lähtisi viemään vaikka pikalähetystä yönselkään Helsingistä Jyväskylään. Myös talvella, koska vakiona kaikissa A8:seissa on neliveto. Jalopuun käyttö sisustuksessa luo ylellisen tunnelman. Elektroniikkaa riittää niin, että kovapäisempää hirvittää.

Olisi hullua ostaa uusi Audi A8, kun tämän 10 vuotta vanhan ostamalla kustantaa siitä jäävällä säästöllä kuljettajankin pariksi vuodeksi.

Koeajo käytetty Audi A8. Tehtäköön nyt yksi asia selväksi. Minä ymmärrän oikein hyvin, että autolla näytetään menestystä ulospäin silloinkin kun sitä menestystä ja fyrtsenbyrgeniä ei oikeasti ole. Varsinkin nuoremmalle väelle se on tärkeää.

Niin se oli minullekin silloin kauan sitten, kun oli tukkaa päässä eikä kuuluisa Kuollut meri ollut vielä sairastunut.

Mutta jos sillä autolla ajetaan vain jotain alle 10 000 kilometriä vuodessa, en ymmärrä, mitä hemmetin järkeä on ostaa autokatokseen 40 000-50 000 euron auto, kun naapuruston saa kateudesta vihreäksi 15 000 eurollakin.

Nimittäin sen verran maksoi Kaasujalan koeajoon ottama Audi A8 vuosimallia 2004. Autoa myydään tarjouksella peräti alle 15 000 eurolla 19. Syyskuuta asti, sen jälkeen hinta pompsahtaa taas 15 950 euroon. Mutta olen varma, että näinä ankeina aikoina käteistukun kanssa kauppaan kävelevä mies saa tingattua hinnan tarjousaikanakin vähintään tasan 14 000 euroon.

Jyhkeä peli, ei näytä ”kulahtaneelta” tänä päivänäkään, yli 10 vuoden ikäisenä.

Jyhkeä peli, ei näytä ”kulahtaneelta” tänä päivänäkään, yli 10 vuoden ikäisenä.

Dieselin ääntä ei edes huomaa

Kyllä tavallinen pulliainenkin tunnistaa, mikä on iäkäs Audi A6 ja Audi A4. Mutta Audi A8 on jo niin paljon autoista mitään tietämättömän naapurin ymmärryksen ja unelmien yläpuolella, että taatusti ei tunnista tätä Audi A8:aa yli 10 vuotta vanhaksi ajopeliksi.  Tämä kolmannen polven A8 esiteltiin vuonna 2003.

Matkamittarilukema tosin oli 267 000 kilometriä, mutta eihän se nyt ole 4-litraisessa turbodieselissä niin sanotusti paskaakaan. Sitähän sanotaan, että dieselautolla ajetaan huolettomasti vähintään 100 000 kilometriä jokaista moottorin tuhatta kuutiota kohti. Tätä logiikkaa noudattaen ”jotain pikkulaitettavaa” siis on odotettavissa vasta 400 000 kilometrin kohdalla.

Tämä nyt vain sattuu olemaan niitä dieseleitä, ettei sitä dieseliä edes huomaa. V8-diesel ei raksuta, jyrise tai kalkata, enemmän se on jonkunlaista sähköistä räpinän ja suhinan sekoitusta.

Pannu on herkkä kierroksille ja melko korkealle ne nousevatkin. Kaasunpolkaisuun öky-Audi vastaa nöyrästi ja heti, toisaalta piti koko ajan varoa, ettei polkaise lian äkäisesti.

Etu- ja takapenkeillä istutaan herroiksi. Tämän A8:n kun ostaa uuden sijasta, palkkaa säästyvällä summalla kuskinkin sosiaaliturva- ja eläkemaksuineen parin vuoden työsuhteeseen.

Etu- ja takapenkeillä istutaan herroiksi. Tämän A8:n kun ostaa uuden sijasta, palkkaa säästyvällä summalla kuskinkin sosiaaliturva- ja eläkemaksuineen parin vuoden työsuhteeseen.

Sanat käyvät turhiksi…

Sähköistä härpäkettä tässä on niin paljon, että Hurmalainen ei edes viitsinyt yrittää ottaa niistä kaikista selvää. Vaikka Audi A8 on todella suuri auto, sillä on kevyt ja helppo ajaa. Meno oli makoisaa jo ensimetreillä. Eihän V8-dieseliltä oikein voi muuta odottakaan. A8:ssa on aina neliveto, mutta siitä me emme tietysti kesäkeleillä päässeet nauttimaan.

Kallis korjata? Ja pyh!

Tuntuu niin turhalta ruveta etsimään tästä autosta kaikenmaailman hiuksia halkovaa kritiikkiä. Käsitykseni mukaan tässä on ilmajousitus, jonka täysremontti auton ympäri maksaisi kymppitonnin verran ja jo pelkkä laturi maksaisi 1700 euroa, starttimoottori 1200 euroa ja täysi jarruremontti eteen ja taakse vajaat 1200 euroa.

Audi A8Mutta me emme ole tylsiä Autotohtoreita, joten päätimme vain nauttia aurinkoisesta alkusyksyn päivästä ja autosta, joka vanhanakaan ei juuri jätä toivomisen varaa. Onhan se selvä: uutena tämä Audi on maksanut vuonna 2004 noin 139 000 euroa.

Tästä sitä saisi autokatokseen uuden Toyota Aygon hinnalla vuorineuvosluokan pelin. Tietysti edellyttäen, että autoa tarvitaan vain äärimmäisen harvoin.

Mutta jospa käännettäisiin asia niin, että silloin harvoin, kun autolla ajetaan, siitä otetaan kaikki mahdollinen irti? Vähän samalla tavalla kuin eräs laihduttava tuttu, joka aikoo jatkossa fiilistellä vain kerran viikossa ja pieninä annoksina käsintehdyllä huippusuklaalla: sen sijaan että ahmisi entiseen tapaan melkein päivittäin levyllisen Fazerin sinistä.

Koeajettu Audi A8 4.0 TDI Quattro Tiptronic
VuosimallI:2004
Mittarilukema: 267 000 km
Moottori: 3980 cm3, turbodiesel, V8
Vaihteet: Tiptronic-automaatti
Vetotapa: neliveto
Teho: 275 hv
Huippunopeus: 250 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6,7 s
Kulutus: 9.8 l/100 km
Kiihtyvyys:
Hinta: 14 888 € (tarjous voimassa 19.9. asti, normaalisti 15 950 €).
Hinta uutena 2004: 139 000 €
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *