Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz ML350 – Eurooppalaisen cowboyn valtatievankkuri

Julkaissut:

|

17.11.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz ML350 – Eurooppalaisen cowboyn valtatievankkuri
Tämä Mersun ML-malli oli selkeästi edeltäjäänsä linjakkaampi, ja monen mielestä se on Mersun nykymaastureitakin tyylikkäämpi. Itse yhdyn näihin mielipiteisiin.

Tämä Mersun ML-malli oli selkeästi edeltäjäänsä linjakkaampi, ja monen mielestä se on Mersun nykymaastureitakin tyylikkäämpi. Itse yhdyn näihin mielipiteisiin.

Mercedes-Benz ML350 4-Matric 7G-tronic-automaattivaihteilla on tietysti luksusmaasturi. Mutta harva sellaisella maastoon ilkeäsi mennä, ei edes lähes kymmenen vuotta vanhalla.

Mercedes-Benz ML350 käytettynä koeajossa. Istuessani tämän julmetun tehokkaan bensamoottorisen ML:n ohjaamoon muistelin lämmöllä edesmennyttä Suomi-iskelmän suurta poikaa, Kari Tapiota eli Kari Tapani ”Klappi Jalkasta. Työn puitteissa oli kunnia tuntea Klappi ja nähdä myös, minkälaisella autolla hän keikkamatkojaan taittoi

Ihan livenä näin hänet useaan otteeseen kruisailemassa ensimmäisen polven ML:llä. Myöhäisempinä vuosina näin lehdestä, että hän oli päivittänyt ML:nsä tähän vuonna 2005 markkinoille tulleeseen malliin.

Tiettävästi myös Iso D eli Danny tunnettuna Mersu-miehenä on jossain vaiheessa ajanut ensimmäisen polven ML-Mersulla. Mutta Iso D mielestäni sittenkin on enemmän luotu S-sarjan limusiini-Mersun rattiin, Klapin kaltaiselle, pitkiä keikkamatkoja Reino-tohveleissa tai cow-buutseissa taittavalle oman tien kulkijalle taas ML-maasturi oli juuri oikea auto.

Sisustus oikein huokuu luksusta ja mukavuutta.

Sisustus oikein huokuu luksusta ja mukavuutta.

Uutena yli 90 000 €

Sillä juuri valtatievankkurina ML on omimmillaan. Isolla V6-bensamoottorilla tämä Mercedes-Benz ML350 4G-Matic ei varmasti ole järkiostos, vaikka ajelisi vähemmänkin.

Mutta sille vain ei mitään voi, että enempää ei auto voisi meikäläisen makuun olla. Mercedes on muuttanut maastureittensa mallimerkintöjä ja ML:n on korvannut käsitykseni mukaan GLE: sen lähtöhinta on noin 99 000 euroa.

Vaikka voittaisin isommankin potin ylimääräistä rahaa, en välttämättä näkisi mitään polttavaa syytä pistää uuteen maasturi-Mersuun sellaista määrää rahaa, kun 23 850 eurolla on tarjolla hyrisevän hienoa ja vääntävää kyytiä. Minun vain on vaikea kuvitella, että auto tästä paranee. Toki teknisiä hienouksia ja elektroniikkaa tulee aina enemmän, mutta perusajettavuudeltaan vanhakin ML riittää tällaiselle perusäijälle.

Koeajetun Mercedes-Benz ML350 4-Matic7G-Tronic Automaatin mittarilukema oli vain 179 000 kilometriä. Vuonna 2006 jo pelkästään tämän auton lähtöhinta on ollut noin 75 000 euroa. Ja kun sitten pistetään siihen kaikki lisähärpäkkeet päälle, niin uskoakseni Suomen oloissa hinta on kohonnut jo reilusti yli 90 000 euron.

Autossa oli täysnahkaistuimet ja jo pelkästään Navi-Command –järjestelmä on uutena maksanut yli 4000 euroa.

Kun auton maavara on 21 cm, ei siihen nousu niin vain hoidu huonojalkaiselta.

Kun auton maavara on 21 cm, ei siihen nousu niin vain hoidu huonojalkaiselta.

Ei huonojalkaiselle

Möhkälehän tämä auto on, enkä minä sitä lehtisaarelaiselle tai kulosaarelaiselle metroseksuaalille kaupunkikruisailuun suosittelisikaan. Ja tuskinpa sitä itsekään edes harkitsisivat.

Mercedes-Benz ML350 ajaessa aloin entistä enemmän miettiä, että onhan se varmasti mukava olla rikas. Ajaessa unohtui, että tämän nimenomaisen ja hyvin huolletun, täydessä iskussa olevan pelin kyllä ostaisi keskituloinenkin.

Syksyn usvaisilla teillä Suomi-cowboy keikkamatkalta kotiin palatessaan varmasti on tuntenut olonsa turvalliseksi: korkealla istuessa näkymä muuhun liikenteeseen avautuu ihan toisella tavalla kuin perusluokan perheautossa. Huonojalkaisen anopin kyytiin poimiminen olisikin ihan eri juttu: korkeaan autoon ei niin vain ketterästi nousta.

Vaikka autolla oli ikää jo lähes 10 vuotta, sisustuksessa ja sisätiloissa riitti yhä laadun ja luksuksen tuntua. Perusasennossakin 551 litran tavaratila riittää moneen tarpeeseen.

ML:llä ajamista voi kuvailla osuvasti yhdellä sanalla: edelleen huippumukavaa, äänetöntä ja pehmeää. Mutta silti jämäkkää: tuntuma tiehen on hyvä ja jenkkihenkinen lelluminen kaukana.

Koeajoin tämän ML:n viikolla, jolloin käytössäni oli uusi Toyota Avensis –diesel. Tietyllä tavalla ihastuin Avensikseen ja sen huikeaan kehitykseen varsinkin äänettömyyden osalta.

Mutta ei sille voi mitään, että tippa melkein tuli silmään, kun nousin ulos ML:stä. Hyvä ja laadukaskaan uusi perheauto ei tarjoa samaa nautintoa kuin lähes 10 vuotta vanha ja lähes 200 000 kilometriä ajettu, V6-bensamoottorinen Mersu-maasturi. Niin äänettömiä kuin nämä uudet Avensikset ja muut isot perheautot sileällä asfaltilla ovatkin, niin karkeilla tienpinnoilla vanhakin ML on kuiskaavan hiljainen.

Seitsenpykäläinen automaatti lukee kuskin ajotapaa kuin ajatuksia. Kyllä tällä ML:llä kuulemma pärjäisi maastossakin, mutta en minä vaan raaskisi sillä rytyytellä.

Mercedes-Benz ML 350 4-Matic 7G-Tronic
Vuosimalli: 2006
Mittarilukema: 179 000 km
Moottori: 3498 cm3, V6
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: neliveto
Vaihteet: 7-portainen automaatti
Teho: 272 hv
Huippunopeus:
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,4 s
Yhdistetty kulutus: 11,5 l/100 km
Co2:  275 g/km
Hinta: 23 850 €
Myyjä: JT-Car Center Oy, Vantaa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *