Kaasujalka

Koeajossa käytetty Volkswagen Touareg – Ökymaasturi pikku-Kian hinnalla

Julkaissut:

|

16.10.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa käytetty Volkswagen Touareg – Ökymaasturi pikku-Kian hinnalla
Moni Suomen liikenteessä näkyvä Touareg on tuotu käytettynä Saksasta. Jyhkeä peli, jolla ajaa leppoisasti vatsakkaampikin ukko.

Moni Suomen liikenteessä näkyvä Touareg on tuotu käytettynä Saksasta. Jyhkeä peli, jolla ajaa leppoisasti vatsakkaampikin ukko.

Tuttu autokauppias sanoi hyvin, että kyllähän luksusauton ostaa pikkuvarakaskin, mutta käytettynä sellaisen ostaa sikarikas. Taitaa olla käytetty Volkswagen Touareg –maasturi sellainen auto.

Numeroiden valossahan tämä Volkswagen Touareg on ihan mahdottoman houkutteleva ostos. 5.0-litrainen V10-turbodiesel nelivedon ja TipTronic-automaatin kera lähtisi kaikilla mahdollisilla ”hebeleillä” alle 14 000 eurolla. Ja kun istuu kuskin pukille ja painaa kaasua kevyesti, herahtaa vesi kielelle: nam nam.

No juu, onhan autolla toki ajettu 275 000 kilometriä, mutta eihän sen pitäisi tällaiselle isolle pannulle olla muuta kuin sisäänajoa.

Mutta sitten lähdetään liikkeelle. Automaattiloota nytkäyttelee kummasti ja välillä alkaa vähän hirvittääkin. Uskaltaakohan tällä ajaa edes Martinlaakson Jyväseen asti. Tasaisella Martinkyläntietä päästellessä kyllä ”naminami” on edelleen päällimmäisin tunne.

Tänä päivänä monen luksusautonkaan kojelaudassa ei enää suosita jalopuuta tai sen jäljitelmää. Omasta mielestäni juuri tämä kaikessa tuo Touaregiin häivähdyksen menneestä maailmasta, positiivisessa mielessä.

Tänä päivänä monen luksusautonkaan kojelaudassa ei enää suosita jalopuuta tai sen jäljitelmää. Omasta mielestäni juuri tämä kaikessa tuo Touaregiin häivähdyksen menneestä maailmasta, positiivisessa mielessä.

Uutiskasvon valinta

Sattumoisin noteerasin Pähkinärinteen Motorestin pihalla vain vähän aiemmin paikalle uudehkolla Touaregilla kruisailleen tunnetun kaupallisen televisiokanavan uutiskasvon. Sattumoisin tiedän, että samaisen uutismiehen poika on samanikäinen kuin omani ja pelannut jääkiekkoakin kuten meidänkin jannu. Pelasivatpa junioreiden joukkueet usein myös vastakkain.

Silloin kun poika vielä pelasi, en tiennyt, että elämä heittelee meitä näin epäreilusti. Meidän jannu kuskattiin hallille 1.6-litraisella farmari-Avensiksella, toinen ökymaasturilla. Olisin varmaan silkasta kateudesta karjunut meidän jampan joukkueen puolesta voimallisemmin, jos vain olisin tiennyt. Enhän minä palkkapäällikkönäkään lehtitalossa saanut Mondeota kummempaa firman autoa. Ilmeisesti olisi pitänyt lähteä tekemään näitä mediahommia turpavärkillä, eikä kynällä.

Tiedän minä toisenkin Volkswagen Touareg -miehen, luin joskus aikoinaan jostakin lehdestä, että oopperalaulaja Matti Salminen olisi ajanut sellaisella. Se taisi olla jo silloin, kun Touareg oli juuri tullut markkinoille, joskus vuosina 2002-2004.

Uskoisin isokokoisen Salmisen valinneen Touaregin lähinnä siksi, kun saman konsernin Audista ei vielä ollut minkäänlaista maasturia.  Varmaankin Salminen olisi päätynyt Audi Q7:ään, jos sellainen olisi ollut vain tarjolla. Q7 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vasta syksyllä 2005.

volkswagen_touareg_5Pärjää maastossakin

Vaikka suunnitteluvaiheessa tiedettiinkin, että Touaregia tullaan käyttämään lähes aina tiellä, sen ajo-ominaisuudet riittävät maasto-olosuhteisiin. Auton neliveto on jatkuva ja käytettävissä on yksi alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko. Mallinimi on suora lainaus läntisen Saharan alkuperäisasukkaiden tuaregien ranskankielisestä nimestä.

Ajossa kookkaan Touaregin alusta tuntuu pehmeältä, pikkuisen huojuvaakin kyyti on. Ylitehostetun oloinen ohjaus syö parasta tuntumaa, mutta jotenkin olen tämän piirteen kokenut osaksi tällaisia isoja valtatiemaastureita, samanlainen fiilis tuli ajaessani aikoinaan Jeep Grand Cherokeeta.

Meno on kuitenkin ennen kaikkea leppoisaa: vähän ehkä huojuu, mutta ei tärise.

Joskus vuonna 2010 Tekniikan Maailma koeajoi 183 000 kilometriä ajetun vuosimallin 2005 Touaregin. Sen jutun perusteella Touaregin ei pitäisi olla mitenkään erityinen riskiostos hinta- ja kokoluokassaan: Dekran ja Adacin tilastojen valossa auton luotettavuus on kunnossa, samoin TÜV:n tilastossa, jossa sijoitus on selvästi puolivälin paremmalla puolen.

Mutta olen itse kerran nähnyt 200 000 kilometriä ajetun Volkkarin luksussedanin Phaetonin korjauksista seurannaan laskupinkan, se oli kyllä vaikuttava. Uusiksi oli pistetty turboa ja ties mitä.

Tietenkin ostajan pitää ymmärtää, että käytetty on aina käytetty, myös tämä Touareg. Uutena, siis vuonna 2004,koeajettu auto on maksanut 108 000 euroa.

Ja mitä tulee siihen vaihdelaatikon nyintään, niin aikoinaan samanlaista nykimistä oli oman Mersunkin lootassa 10 vuotta sitten. Menin Rollen Tähtihuoltoon ja Rolle löysi pikkuvian heti, eikä silloin ottanut muutaman minuutin toimenpiteestä edes maksua.

Sehän on selvä, että luksuskyytiä ja kattavaa varustelua tämä Touareg tarjoaa niin kauan kuin suostuu eteenpäin kulkemaan.

Volkswagen Touareg 5.0 TDi V10
Vuosimalli: 2004
Mittarilukema: 275 000 km
Moottori: 5-litrainen turbodiesel, V10
Vaihteisto: TipTronic-automaatti
Vetotapa: neliveto
Teho: 313 hv
Hinta: 13 990 €
Myyjä: Autoimperium, Tuusula

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo Volkswagen ID.7 – Valtionvarainministerille?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *