Kaasujalka

Koeajo käytetty Peugeot 508 – Tyylikäs rotukissa

Julkaissut:

|

28.12.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Peugeot 508 – Tyylikäs rotukissa

Peugeot 508 korvasi 407-mallin vuonna 2011, se on joka suhteessa edeltäjäänsä isompi auto. 508 on hyvännäköinen, selkeästi omaa luokkaansa hinnakkaamman oloinen auto. Kyyti on positiivisessa mielessä pehmeää ja letkeää.

Harvalla alle 18 000 euroa maksavalla vaihtoautolla kehtaisi lipua vaikka kasinon edustalle. Peugeot 508:lla kehtaa.

Kaasujalan Kuukauden käytetty on 81 000 kilometriä ajettu, vuosimallin 2011 Peugeot 508 Access e-HDi 112, koeajoautossa oli manuaalivaihteet. Voimanlähteenä on siis 1.6-litrainen ja 112-hevosvoimainen turbodieselmoottori.

Peugeot 508 ei taatusti ole vaihtoehto nuorelle ja ärhäkkäälle Bemari-miehelle. Mutta tyylikästä ja äänetöntä lipumista arvostavalle herrasmiehelle se on oiva valinta.

Kun auton kokonaispituus on lähes viisi metriä ja akseliväli 2.8 metriä, on meno maantiellä rauhallista ja vakaata. Jos ei tarvitse tehdä viikonloppureissulla mökille Keski-Suomeen kamikazeohituksia Lahden moottoritiellä, kuljettaa yhteispaineruiskutuksella varustettu turbodiesel ihan riittävän ripeästi.

Taloudellinen ja äänetön

Eikä väheksyä sovi sitäkään, että tämän tyylikkään Peugeotin yhdistetty kulutus 100 kilometrillä on vain 4.7 litraa dieseliä.

81 000 kilometriä ajettunakin 508:n valtteja on sen äänettömyys. Ilmavirran suhinat sen enempää kuin rengasäänetkään eivät möyri matkustamoon asti. Dieselmoottori kehrää todella pehmeästi, ei ollenkaan samalla tavalla karheasti kuin monessa kalliimmassakin pelissä. Pidän täysin mahdollisina väitteitä, että Peugeot 508:n konepellin alla kehrää jopa markkinoiden hiljaisin diesel.

Tyylikkyys ulottuu sisätiloihin asti. Tunnelma ratin takana kestää mennen tullen vertailun selvästi kalliimpien Audi A4:n ja BMW:n 3-sarjan kassa.

Minä luulen, että ison ”Pösön” ostaa tänäkin päivänä samanlainen mies kuin 1970-luvun alussa. Isäni oli silloin pienen kunnan parempaa virkamiehistöä, mutta ei siis mikään tehtaan patruuna tai menestyvä kauppias. Muistan kuin ukko luopui aikeista ostaa Volvo 144, koska sillä oli hintaa liikaa. Niinpä hän päätyi Peugeot 404:ään, joka hieman ennen Peugeot 504-mallin tuloa markkinoille oli vielä ollut ”Pösön” lippulaiva.

Muistan kun ukko totesi jotensakin siihen suuntaan, että kyllähän ”Pösössä” sitä eleganssia ihan toisella tavalla oli kuin samassa hintaluokassa kilpailleissa Ford Taunuksen ja Opelin malleissa.

Saksan tilastojen yllättäjä

Miksi sitten iso Peugeot ei edelleenkään hätyyttele myyntitilastojen kärkipaikkoja, vaikka sen edullisimman bensamallin lähtöhinta asettuu alemman keskiluokan vaihtoehtojen kanssa samalle tasolle?

Käsitykset ranskalaisten autojen epäluotettavuudesta ja pehmeistä pelleistä elävät edelleen sitkeässä, vaikka tilastot puhuvat ihan muuta. Saksan suurin ja merkittävin henkilöautojen katsastaja (GTÜ) julkaisi tämän vuoden syyskuussa tuoreiden autojen katsastusmenestyksen.

Sen suurin yllätys muhi keskikokoisissa autoissa: voittaja oli ranskalainen Peugeot 508. Sen taakse jäivät niin toiseksi tullut Skoda Superb kuin pronssille yltänyt Mercedes-Benz C-sarjakin! Suomen osalta tietoja 508:n katsastusmenestyksestä saadaan tietysti vielä odottaa, koska malli tuli markkinoille vasta vuonna 2011.

PlusKatsastuksen pääkaupunkiseudun aluepäällikkö, pitkän linjan katsastusmies Pekka Pakarinen muistuttaa, että saksalainen tilasto on hyvin vertailukelpoinen Suomessa.
– Varsinkin eteläisessä Suomessa sääolosuhteet ovat hyvin samanlaiset kuin Saksassa ja suolaa käytetään sielläkin teillä liukkauden torjuntaan runsaasti. Ja saksalaiset tilastot ovat luotettavia jo senkin takia, että siellä tilastot koostuvat todella suurista otoksista autoja.

Ranskalaisia autoja epäluulot elävät yhä syvässä.
– Kun jonkin auton tietty vuosimalli on saanut huonoa mainetta, se leimaa kyseistä autoa sitkeästi, vaikka viat heti seuraavina vuosina saataisiinkin korjattua. Esimerkiksi Mazdassa oli yhteen aikaan ongelmia, joiden kanssa tämän päivän Mazdoilla ei ole enää mitään tekemistä. Silti uskomukset elävät sitkeässä, Pakarinen sanoo.

Tekniset tiedot

Koeajettu Peugeot 508 HDi 112 FAP Business
Vuosimalli: 2011
Mittarilukema: 81 000 km
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottorin kuutiotilavuus: 1560 cm3
Teho: 112 hv
Kiihtyvyys 0-100: 11.3 s
Huippunopeus: 190 km/h
Varusteet: mm. vetokoukku, ilmastointiautomatiikka, Vakionopeussäädin, ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, pysäköintitutka takana, Bi-Xenon-ajovalot + kääntyvät ajovalot, ajotietokone, ikkunaturvaverhot, Pack Visibility: (Sis. automaattiset tuulilasinpyyhkimet + itsestään himmenevä taustapeili), radio/CD-soitin.
Perushinta uutena (2011): 29 895 €
Hinta nyt: 17 900 €
Myyjä: ALD-vaihtoautot, Koivuhaka, Vantaa

 Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *