Koeajo käytetty Honda Civic TypeR – Hengitä ihan vapaasti!
Vapaasti hengittävä 200-hevosvoimainen, vuosimallin 2007 Honda Civic Type R on laiskempi kuin tämän päivän piukeat turbosportit, mutta edelleen se on makoisa ajettava.
Koeajossa käytetty Honda Civic Type R. Otin mukaan koeajolle rallimiehen, kun itse olen tällainen nuhjake, joka hurjallekin päälle sattuessaan saattaa ajaa yösydännä valtatiellä korkeintaan kolmekymmentä kilometriä tunnissa yli sallitun. Mutta tietysti itse asetuin ensin rattiin.
– Ja muista, tällaisia autoja ei koskaan saa lähteä luukuttamaan kylmänä! rallimies valisti.
FN2-sarjan Type R tuli markkinoille 2007, Civicin yleisen mallimuutoksen yhteydessä. Jo perus-Civic oli silloin aika futuristinen ilmestys, ja siltä se näyttää tänäkin päivänä. Koeajoauto oli punainen, kuten oikean sportin pitää aina ollakin. Alla oli julmetut, 18-tuumaiset aluvanteet.
Koska edellisen kerran olin ajanut perus-Civicillä vuosimallia 2008, enkä koskaan aiemmin ollut edes kokeillut Type R:ää, ajattelin, että sisällä on raakkuva melu: perusmalli meinaan sellaista tarjosi.
Sopii myös arkiajoon
Mutta niin vain kävi, että perinne-farmarien ja isojen sedanien nimiin vannonut senioriäijä vaan oli kerralla myyty. Type R houkutteli lämmettyään painamaan tallaa ja 1.6-litraisella Avensiksella sekä toisinaan vaimon Volvo S40:llä ajavalle ukolle suorituskykyä oli ihan riittävästi. Kaarteisiin tulo oli hauskaa ja yllättävää oli kuitenkin auton jopa mukava äänekkyydentaso.
Jos tämä käytetty Honda Civic Type R ei tämän päivän nuoren rallimiehen menohaluja täysin tyydytäkään, niin tällaiselle yli viisikymppiselle ukolle tasaisen vääntävä moottori ja täsmällinen vaihteisto toimivat hyvin yhteen ja tekevät siitä helposti ajettavan auton myös arkiliikenteessä.
Ja kun vielä sisätilat ja tavaratila ovat yhtä väljät kuin samanikäisessä viisiovisessa perheversiossa, on tämä Type R monipuolinen auto.
Ja kyllä se suorituskyky maanteille riittää ihan mainiosti: se kiihtyy kuitenkin nollasta sataan 6,6 sekunnissa ja huippunopeus on 235 km/h.
Näyttävä peli
Perus-Civiciin verrattuna Type R:ää on madallettu 15 mm ja näyttävyyttä tuo myös muun punaisen korin kanssa samanväriset spoilerit. Istuimet ovat kilpa-automaiset kupit ja niihinhän tällainen lievästi ylipainoinenkin äijä liimautuu tallaa painaessa ihan mukavasti.
Toisin kuin perusversiossa, tässä Type R:ssä mittarivalaistus hohkaa sinisen sijasta syntisen punaisena. Makuasia, mutta itsestäni se näytti hyvältä.
Kun vielä kilometrejä oli matkamittarissa vain 96 000, ja hintakin 15 800 euroa, olisi taas tehnyt mieli tehdä kaupat. Tämä Type R on vielä huollettu hyvin, viimeisin huoltomerkintä löytyy 78 000 kilometrin kohdalla.
Kengittää pitää
Mutta koska en tosiaan harrasta kilpa-autoilua, annetaan todellisen ”rattimatin” kertoa omat kokemuksensa samasta Civicistä.
– Sanotaanko nyt niin, että nykyajan GTI-turbojen rinnalla tämä tuntuu laiskalta, vaikka se ei sitä oikeasti olekaan. Vapaasti hengittävää autoa saa kengittää, että sen saa kulkemaan.
Mutta sen kaverikin myönsi, että ”kicksit” Type R:llä ajamisesta normaaliliikenteessä kyllä saa.
– Pauhaa ihan kivasti. Sun kaltaisellesi vanhemmalle patulle tämä kyllä riittäis. Mutta eivät taida tuollaiset yli viisikymppiset ukot näitä ostella?
Mietin, että pitäisikö olla ensimmäinen.
– Mutta mutkateille tällä pitäisi päästä ajamaan, ei tämä oikein maistu tällaisilla suorilla teillä. Tämähän on nimenomaan makea ajettava. Ratapäiville tätä pitäisi päästä luukuttamaan. Tätä voisi sanoa soivaksi peliksi.
Puuttuu vain uuden tuoksu
Lopputulema kaverillakin oli erittäin positiivinen.
– Tässä on pieni kilometrilukema, ja näissä autoissa se ratkaisee. Samaan hintaan voi saada turboahdetun ja samanikäisen Focuksen, mutta sillä on puolet enemmän ajettu. Tässä on hyvin toimiva alusta: kova ja jämäkkä,
Ja Hondan moottorithan tiedetään. Kuten tuttu autokauppias sen sanoo: Hondan moottori käy luotettavasti kuin sveitsiläinen kello.
– Tästä autosta ei puutu kuin uuden auton tuoksu, kaverikin tiivisti.
Koeajettu käytetty Honda Civic Type R
• Vuosimalli: 2007
• Km-lukema: 96 000 km
• Moottori: 2.0 l, vapaasti hengittävä
• Käyttövoima: bensiini
• Teho: 200 hv
• Vaihteet: 6-lovinen manuaali
• Kiihtyvyys 0-100: 6.6 s
• Huippunopeus: 235 km/h
• Yhdistetty kulutus: 9.1 l/100 km
• Hintapyyntö: 15 800 €
• Perushinta uutena 2007: 32 800 €
• Myyjä: HJ-Autotalo, Tuusula
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa