Kaasujalka

Koeajo käytetty Land Rover Freelander – Ikääntyvälle Camel Boots-miehelle

Julkaissut:

|

12.11.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Land Rover Freelander – Ikääntyvälle Camel Boots-miehelle

Land Rover Freelander, kenelle se sopisi. Nyt kun noita vuosia on jo yli viisikymmentä, olisi mukava olla arvokkaasti vanheneva, mutta omia polkujaan tallaava Camel Boots-mies. Vanha Freelander sopisi siihen imagoon loistavasti.

Koeajossa käytetty Land Rover Freelander. Joku nyt siellä tietysti mölisee, että oikea Camel Boots –mies ajaa oikealla ”Lantikalla”, vaikkapa Land Rover Defenderillä. Sellaisella, jolla brittiaristokraatit ajavat metsästysretkilleen.

Mutta enhän minä nyt sellaista hanki, kun ajelen pääasiassa mukavasti kehä III:n asvaltilla. Enkä metsästä norsuja sen enempää kuin hirviäkään. Mutta kalastamaan olen ajatellut ruveta ja suuri haave on jonkunlainen piilopirtti erämaalammen rannalla. Ja matkan taittamiseksi sinne tarvittaisiin tietysti oiva nelivetopeli.

Kaupunkicowboylle

Uutta Freelanderia ei vantaalaisen pk-yrittäjän persaus kestä. Tai voisi kestää, mutta sitten pitäisi pienentää YELiä eli yrittäjäeläkemaksua tuntuvasti ja ehkä luopua ryhmähenkivakuutuksestakin, Hesarinkin voisi jättää tilaamatta firmaan.

Ja ei kai se muija pahaa tykkäisi, jos jätettäisiin noita ulkomaanreissuja pikkuisen pienemmälle, ja ehkä perjantain viinipullotkin voisivat olla vähän huokeampia ja väliinkin sen voisi jättää joka toinen viikko…

No leikki sikseen. Mutta en minä uutta Freelanderia ostaisi, vaikka tulisi ylimääräistäkin.

Mutta Land Rover kuuluu niihin autoihin, joissa on tiettyä hohtoa vähän iäkkäämpänäkin. Myös tämä ensimmäisen polven Land Rover Freelander, vaikka se glamourissaan tietysti jääkin jälkeen isoveljistä, Range Roverista ja Discoverystä.

Tämä vanhempi Land Rover Freelander tuntuisi oivalta valinnalta vantaalaisen omakotitalolähiön seniori-ikäiselle Camel Boots –miehelle, tosin siitä on aikaa, kun viimeksi olen Camel Bootseissa kävellyt.

Uusi vaihdelaatikko

Otettiin päätoimittajan kanssa Auto-Imperiumista Tuusulasta alle rapiat parisataatuhatta ajettu Land Rover Freelander 2.0 TD4 4×4, Freelanderiahan ei ilman nelivetoa edes tehdä. Varustepuolelta löytyi automaattilootaa, ilmastointia, nahkaverhoilua ja vakionopeudensäädintä ja sähköisiä ikkunoita.

Automaattilaatikko oli muuten juuri vaihdettu ja mainoksessa sen arvoksi kerrottiin 7000 euroa.

Se oli ulospäinkin jyhkeine erikoisvanteineen aika persoonallisen ja aika vaikuttavan näköinen ilmestys. Tummennetut takaikkunat istuivat jylhästi muutenkin mustaan autoon.

2-litrainen diesel runksutti konepellin alla turvallisesti. Kyydissä ei suoraan sanottuna ollut mitään vikaa, vaikka matkamittarilukema oli sentään 211 000 kilometriä. Vaikka Freelander on enemmän henkilöauto kuin maasturi, siinäkin istutaan korkealla ja sihtaillaan maantietä ilahduttavan suuresta tuulilasista. Ovet ovat leveät ja niistä on helppo vatsakkaankin körmyn nousta autoon.

Yhä ylellinen

Iäkkäässäkin Freelanderissa tunnelma on yllättävän ylellinen, onhan sisustus nahkaa. Korkealla istuessa tietysti näkee hyvin kaikkialle muualle kuin taakse, onneksi on riittävän isot sivupeilit.

Jokin aika sitten ajelimme päätoimittajan kanssa vanhalla Range Roverilla ja sillä kyyti oli hyvinkin huojakkaa: tällä Freelandilla se oli hyvin jämäkkää. Tuusulantiellä ajo Freelanderilla sujui juoheasti. Toki sen kuulee, että konepellin alla runksuttaa 2-litrainen diesel, mutta kaikkiaan äänieristys kestää hyvin vertailun tämän päivän keskikokoisiinkin ”tavisdieseleihin”.

Hätäiselle miehellehän tämä ei tietenkään ole oikea auto, kiihdytys nollasta sataseen vie 14,3 sekuntia. Mutta Hurmalaiselle se riittää, ei se oma Avensiskaan mikään raketti ole. Se, että vaihdelaatikko on tehty uusiksi ja maksanut 7000 euroa, tietysti vähän hirvittää. En aikoinaan diesel-Mersun omistaessani osannut kuvitella, että vielä 200 000 kilometrin kohdalla loota menisi uusiksi.

Mutta toisaalta juuri tuo tieto tekee tästä Freelanderista äärimmäisen houkuttelevan: nythän tuokin iso riski on uskoakseni sivuutettu.

Koeajettu Land Rover Freelander tuntui teknisesti olevan uudenveroisessa iskussa, se on hyvin huollettukin. Se on ulkoisesti poikkeuksellisen kauniskuntoinen, ehkä jopa liiankin vaikuttava varovaiselle Vantaan miehelle. Mutta toistaan taas itseäni tutuilla sanoilla: ” Kyllä saa maailmassa hienoja vaihtoautoja suht’ pienellä rahalla”.

Koeajettu Land Rover Freelander
• Vuosimalli: 2006
• Km-lukema: 211 000
• Moottori: 2.0 l diesel
• Teho: 109 hv
• Kiihtyvyys 0-100: 14.3 s
• Huippunopeus: 156 km/h
• Yhdistetty kulutus: 8.6 l /100 km
• Hinta: 9990 €
• Myyjä: Autoimperium, Tuusula

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *