Kaasujalka

Koeajo käytetty Jaguar S-Type – Pakottoman mukavaa kyytiä

Julkaissut:

|

31.7.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Jaguar S-Type – Pakottoman mukavaa kyytiä

Ei muuta kuin pesu ja kiillotus päälle, niin tästä Jaguarista saa pelin, jolla kateellisen naapurin verho heilahtaa.

Alle 10 vuotta vanha ja täydellisesti merkatun huoltokirjan perusteella oikeasti vain 115 000 kilometriä ajettu iso Jaguar S-type 2.5-litraisella V6-pannulla tuntuu kyllä aika vastustamattomalta.

Koeajossa käytetty Jaguar S-Type. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy huoltokirjaan ja siihen merkittyyn omistushistoriaan. Auto on rekisteröity uutena Turkuun ja kaikki huollot on tehty ajallaan ja merkkikorjaamossa. Kilometrejä matkamittarissa on 115 000 ja viimeisin huolto näyttää tehdyn 90 000 kilometrin kohdalla.

Näiden faktojen valossa on kyllä vaikea löytää näin houkuttelevaa Jaggea samaan hintaan. Tietysti Nettiauton ilmoituksessa auto kiilsi kuin uusi, fiilis ehkä autoliikkeen pihalla pikkuisen laski. Mutta siihen tietysti on selityksenä se, että kesäaikaan ulkosalla pidetty auto on kerännyt pintaansa pölyä ja myös vanteissa on tummunutta pölyä. Sisältäkään auto ei ollut ihan kuin ”pakasta vedetty” mutta eipä siellä nyt mitään paikka myöskään repsottanut tai ollut rikki, ei myöskään likainen.

Mutta sanotaanko nyt näin, että autossa oli sellainen fiilis, että se ei ole uusi, mitä kukaan tuskin tietysti odottaa miltään kymmenen vuotta vanhalta autolta.

Mutta ajaminen… se oli kyllä makoisaa. Olin juuri päristellyt ihan kelvollisella uudella maahantuojan lehdistöautolla, mutta kyllä Jaguar jalopuukojelautoineen on aina ihan oma juttunsa.

Vaikka S-type vuonna 1999 esiteltiinkin ”pikku-Jaggena” XJ-mallin alapuolelle, niin se on kuitenkin iso auto. Muotoilussa olen aina tykännyt sen retrohenkisyydestä: isosta grillistä keulalla. Automaatti tekee lähdöistä kimmoisan tuntuista hurinaa: pedaalia ei tarvitse painaa pohjaan saakka, kun jo ”markka on lasissa”.

Automaatti tekee ajosta mukavaa. Ja jos haluaa hakea sporttisuutta, niin sama 6-pykäläisellä automaatilla voi hämmentää myös manuaalisesti.

Ei lellu eikä rämise

Kyyti on yllättävän saksalaista: Jagge ei lellu eikä kallistele ajettaessa kovaakin kaarteeseen. Koeajetusta autosta ei kuulunut minkäänlaisia ylimääräisiä kolinoita tai resonointeja eikä mitään muitakaan ylimääräisiä ääniä.

Kaiken kruunaa äänettömyys. Mikä olisikaan mukavampaa kuin lähteä isolla Jaguarilla suven viettoon. Varsinkin, kun kissapedon käyvä 200-hevosvoimainen V6-bensamoottori hyrisee pakottomasta ja karjumatta, pedaalia painaessa vain sivistyneesti murahdellen.

Volvon huoltokulut

Kalle Iloranta Jaguareja huoltavasta Jag-Finnistä sanoo, että koeajetun S-Typen normaalit huoltokulut ovat suunnilleen samaa tasoa kuin Volvo V70:kin.
– Jaguar S-Type on moneen muuhun tämän luokan premiumautoon, vaikkapa nyt esimerkiksi Volkswagen Phaetoniin, verrattuna yllättävän tavanomaista tekniikkaa. Toki yli 10 vuotta vanhassa autoa ostaessa pitää huomioida sen kuluminen ja ikääntyminen: pelkät vuosittaiset öljynvaihdot eivät riitä, vaan määräaikaishuoltojen pitää olla kohdallaan.

Tarkista jakopään huollot!

Yleisimmät Jaguar S-Typen viat liittyvät sähkölaitteisiin.
– Mutta se sama ongelma on monissa muissakin autoissa, 2000-luku on tehnyt kaikista autoista Alfa Romeoita. S-Typessä tyypillinen ongelma ovat etupään johtosarjat, niitä on korjailtu, Iloranta kertoo.

S-Typen bensamoottoreissa on jakopään ketju, dieselmoottorisissa jakopään hihna.
– V6-bensamoottorisen ketju on pitkäikäinen, sillä ajaa helposti melkein 300 000 kilometriä. Kun vaihto tehdään huollon yhteydessä, on lasku V6:ssa suurin piirtein 2000 euroa. Sen sijaan S-Typen 4-litraisessa V8-bensamoottorissa on huonot kiristimet ja jakopää pitää huoltaa ennen 150 000 kilometriä, 4.2-litraisen V8-bensamoottorin ketjulla taas ajaa helposti yli 200 000 kilometriä. Dieselissä taas jakohihnan vaihtoväli on 168 000 kilometriä. Nämä huollot kannattaa tarkistaa käytettyä S-Typeä ostaessa.

Koeajettu Jaguar S-Type 2,5 V6 Sport AT
• Hinta: 15 900 €
• Vuosimalli: 2005
• Mittarilukema: 115 000 km
• Moottori: 2490 cm3, V6
• Vaihteisto: automaatti
• Vetotapa: takaveto
• Käyttövoima: bensiini
• Yhdistetty kulutus: 10,3 l/100 km
• Teho: 200 hv
• Huippunopeus: 225 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 9,9 s
• Varusteet: mm. DSC, Dynamic Stability Control – ajovakaudenhallintajärjestelmä, automaattinen ilmastointi, lämmitettävät etuistuimet, sähköisesti säädettävät etuistuimet, taittuvat takaselkänojat, Sport-jousitus, vakionopeudensäädin, monitoimiohjauspyörä, Ajotietokone, sähkötoimiset sivupeilit sekä ikkunat, ohjauspyörän sähköinen korkeus- ja etäisyyssäätö, automaattisesti himmenevä sisätaustapeili.
• Myyjä: AutoExpert Ekroos, Tuusula

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *