Kaasujalka

Koeajo Fiat Stilo – Teollisuusvartijan farmari-Fiat

Julkaissut:

|

21.5.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Fiat Stilo – Teollisuusvartijan farmari-Fiat

Ennemmin Stilolla ajaa kuin turpaansa ottaa. Ajaminen ei ole suurta nautintoa, mutta eipä toisaalta kärsimystäkään. Suuntavakavuus on kohdallaan ja alusta tukeva.

Takavuosien farmari-Fiateihin minulla liittyy mielikuvia, että se olisi ollut erityisesti erilaisten turva-alan körmyjen, kuten poliisien ja vartijoiden suosima perheauto.

Päätoimittaja ihmetteli tuota kummallista aivoitustani, kun haimme espoolaisesta Autosillasta koeajoon Fiat Stilo –farmarin vuosimallia 2005.

Ihan ensimmäiseksi muistin, että samanlaisella farmari-Stilolla, tosin tummemmalla, olisi ajanut pojan juniorijääkiekkojoukkueen valmentaja, joka työkseen teki poliisin hommia. Ja sitten muistelisin, että yhdellä puolitutulla vartiointiliikkeen kaverillakin olisi ollut Stilo-farmari.

Ja sokerina pohjalla: 1963 syntyneen kova juttu keväällä 1980 oli nuorisoelokuva ”Täältä tullaan elämä”. Sen verran häijy mies siinä oli syrjäytymiskierteessä ollutta päähenkilöä kiusannut teollisuusvartija, että hänen farmariautonsakin jäi mieleen: se oli sininen Fiat 131 Mirafiori Panorama –farmari.

Että sellaisia muistoja farmari-Fiateista. Olikohan niin, että Stilon jälkeen ei Fiatista varsinaista farmarimallia ole tullutkaan?

Kilpailykykyinen hinta

Stilo –farmarihan oli kokoluokassaan edullinen auto: halvimmillaan sellaisen sai 1,4-litraisella bensakoneella ja 95-hevosvoimaisella bensamoottorilla 18 490 eurolla vuonna 2004. Saman kokoluokan halvimmastakin Golf Variantista sai maksaa 21 610 euroa.

Koeajoon otettu Stilo Multiwagon 1.9 JTD vuosimallia 2005 maksoi uutena 25 490 €, edullisin Golf Variant 1.9 SDI maksoi suunnilleen saman verran ja halvin 1.9 TDI 27 720 €.

Tilava Fiat Stilo Wagon oli siis hinnaltaan todella kilpailukykyinen. Ei ihme, että suoraviivaiset miehet, joilla ei ollut statuspaineita, valitsivat farmari-Fiatin.

En nyt muista tarkalleen, mutta minulla on sellainen mielikuva, että Fiat ei koskaan olisi saanut ainakaan erityisiä moitteita ajettavuudestaan, epäluotettavuudestaan sitäkin enemmän.

Fiat Stilo Multi Wagon oli Peugeot 307 SW:n kanssa normaalia farmaria hieman tila-automaisempi. Farmari-Stilossa istutaan korkealla ja siitä näkee hyvin joka suuntaan. Alusta on tukeva, eikä suuntavakavuuden kanssa ole ongelmia. Eihän Stilo nyt mitään varsinaista ajamisen riemujuhlaa tarjoa, mutta hyvin sen kanssa tulee toimeen.

Fiat on tunnetta!

Minulla on vahva tunneside Fiatiin, vaikka en ole itse sellaista koskaan ostanut, enkä tule ostamaan. Eikä sellaista ole ollut koskaan sen enempää suvussa kuin lapsuudenperheessäkään.

Kotipitäjän kyläkoulussa luokkatoveri oli ison talon poika, ja siihen taloon ostettiin Fiateja Hankkijalta, saipa kaverikin isältään ”Fiiu”-kauppojen kylkiäisenä Hankkijan lippalakin.

Muistan sellaisenkin ajan, kun Fiat valmisti luksusautoja, vuosina 1969-1977 valmistettu Fiat 130 oli 6-sylinterinen edustuspeli.

Olin tämän kuukauden ”äijäautoa” valitessa sen verran riemuissani Fiatin maahantuonnin jatkumisesta, että ehdottomasti piti sellainen koeajoon saada.

Itse yllätyin lähes 200 000 kilometriä ajetun Stilon äänieristyksen tasosta. Luulin, että nyt jyristeltäisiin kuin Lada Samaroilla, mutta Fiat oli paljon mielikuvia äänettömämpi.
– Mieti nyt itsekin, mehän kuullaan toistemme puhetta ilman minkäänlaista äänen korottamista, minä kehuin päätoimittajalle, kun jyristelimme satasta Kehä III:lla.

Satasella pussillinen niveliä

Fiat ei ole ollut kaikkein luotettavin peli, mutta tutulta katsastusmieheltä olen kuullut, että vastaavasti osatkin ovat halpoja. Siinä, missä johonkin muuhun saman kokoluokan autoon ostaa satasella nivelen tai pari, Fiatiin niitä kuulemma saa pussillisen.

193 000 kilometriä ajettu vuosimallin 2005 Fiat Stilo 1.9 JTD Multiwagon ilmastoinnin kera ei ole missään tapauksessa uusi auto, mutta käsitykseni mukaan moottori ei varsinkaan diesel-Fiateissa ole ongelma: onhan monen autovuokraamonkin pakettiautovalikoimassa diesel-Fiat.

Koeajetusta Stilo 1.9 JTD Multiwagonista hintapyyntö on 2899 €. Vastaavan ikäisestä, noin 190 000 kilometriä ajetusta Golf Variant 1.9 TDI:stä jyväskyläläinen autoliike pyysi 9900 €. Edullisin, 213 000 kilometriä ajettu Golf Variant 1.9 TDI, oli Porvoossa myynnissä 5900 eurolla.

Onhan Golf eri asia kuin Fiat, mutta sillä 3000 eurolla ostaisi Fiiuun aika monta pussillista niitä niveliä.

Tämä nettikommentti puhukoon puolestaan:
”Voin suositella, tässä JTD-mallissa hinta/laatusuhde kohtaavat. Kilometrejä takana 180tkm, pelaa kuin sveitsiläinen kello. Juurikin tämä diesel malli on luotettava tekniikaltaan ja pelkillä perushuolloilla pärjää. Jakopään huolto on 120tkm/4v välein. Tilava peräkontti, alkuperäinen webasto kaukosäädöllä ja voimaakin löytyy moottorista. Kori sinkitty-12vuoden puhkiruostumattomuustakuu”.
Roguesraado, Suomi24.fi

 

Fiat Stilo 1.9 JTD Multiwagon
• Vuosimalli: 2005
• Km-lukema: 193 000
• Käyttövoima: diesel
• Moottori: 1900 cm3
• Teho: 116 hv
• Vaihteisto: manuaali
• Hintapyyntö: 2899 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *