Kaasujalka

Chrysler PT Cruiser Cabrio – Urakoitsijan tyttärelle ylioppilaslahjaksi

Julkaissut:

|

10.12.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Chrysler PT Cruiser Cabrio – Urakoitsijan tyttärelle ylioppilaslahjaksi

Chrysler PT Cruiser avoautona on persoonallinen näky, liiankin persoonallinen viittäkymmentä lähentelevälle vantaalaiselle pk-yrittäjälle.

Käytetty avokattoinen Chrysler PT Cruiser ei hevosvoimistaan huolimatta ole auto harvapuheiselle tosimiehelle. Paremmin se sopii ylioppilaslahjaksi vaikkapa varakkaan urakoitsijan tyttärelle.

Ihan ensimmäiseksi on pakko tunnustaa, että Hurmalainen ei ole avosuhteiden eikä avovankiloiden mies, eikä myöskään avoautojen mies. Avoautoista tulee väkisinkin mieleen sellaista rusketussuihketta käyttävät ökyrikkaiden kakarat ja vähän himpulimaiset playboyt. Hurmalaisella ei ole purjehduskenkiä eikä purjehdusvenettä, jolle olisi aurinkoisena kesäpäivänä mukava huristella cabrioletilla.

Eli siinä mielessä testaajaksi osui ihan väärä mies, näihinhän koeajoihinhan pitäisi suhtautua ilman ennakkoluuloja. Ja juuri siksi päätoimittaja päätti hakea Olarinluoman Autokeskuksesta avomallin PT Cruiserin vuosimallia 2005 tehokkaalla, 223-hevosvoimaisella-turbomoottorilla: Hurmalainen kun on aina liputtanut näiden superturbojen puolesta, kutoskoneiden lisäksi.

Istutaan korkealla

Päätoimittaja haki Hurmalaisen kyytiin Kehä III:n varrelta kotoa, joten heti päästiin kokeilemaan, miltä maistuu kesäpäivänä kyyti avo-Cruiserilla. Vaikka Cabrio on perusversiota noin kuusi senttiä matalampi, auto on edelleen korkeahko. Etuistuimille ei siis tarvinnut pudottautua. Virtaviivainen ilmekin miellytti, ja hopeanhohto toi autoon ripauksen glamouria ja Amerikkaa.

Täytyy myöntää, että ensipainallus tallaan herätti positiivisia odotuksia: autohan murahti kuin mies. Ajeltiin siinä pitkin Vantaan raittia, ensin Myyrmäkeen. Päät kääntyivät, myös nuorten pimujen. Ja sehän sitten meinasi saada Hurmalaisen kerrassaan täpinöihin. Näitä avomallin PT Cruisereita kun ei nyt niin hirveästi Suomessa ole.

Mukavan viileää oli ja meinasi siinä kruisaillessa unohtua, että pitäisi kalju päälaki suojata linimentillä. Olin jo aiemmin kuullut kehuttavan, että jenkki-cabrioksi PT Cruiser on melko tukeva. Ei se tosiaankaan Vantaan raittia hiljalleen edetessä mikään veltto lulla ollutkaan. Ja kyllä me päätoimittajan kanssa kuulimme puhua ääntä korottamatta hyvin vielä Kehä III:llakin, vaikka vauhti nousi 80 kilometriin tunnissa.

Menevätkö tehot hukkaan?

Sitten moottoritiellä alkoi vanha pieru kuitenkin taas miettiä, että mitä hittoa on iloa isosta pannusta avoautossa kovassa vauhdissa? Tuusulantiellä piti jo huutaa kaverille tullakseen kuulluksi. Mielestäni avoauto on oiva kevyeen ja letkeään, matalien nopeuksien kruisailuun ja peffojen tuijotteluun. Siis sillä tavalla tyylikkäästi, ettei siitä narahda. Ja sellaiseen tämäkin PT Cruiser on juuri sopiva peli. Mutta Hurmalainen ei ole koskaan osannut nauttia avoauton kyydistä kovissa nopeuksissa.

Mutta PT Cruiser Cabriolet näyttää hyvältä ja taatusti sillä erottuu. Edes keskustelupalstoilta ei tahdo löytyä jutunjuurta ja hyviä ’’kansanmiesten’’ mielipiteitä ylipäätään koko PT Cruiserista, saatikka sitten rättikattoversiosta.

Äijän kesäautoksi siitä ei ole, mutta sen sijaan villille ja bailaavalle tyttöporukalle se sopii hyvin. Ja koeajoon otetti yksilö oli vasta alle 100 000 kilometriä ajettu. Ei muuta kuin PT Cruiser Cabrio gimmaporukan menoon ja laulamaan Mikko Alatalon biisiä Tytöt tahtoo pitää hauskaa:

’’Tytöt vahtaa valtameren rannalla. Tytöt tilaa Gini Tonicin. Tytöt eivät käsiänsä liota lähiökeittiön tiskivedessä. Tytöt tahtoo nuorena mieluummin seistä kannella Day Cruiserin. Eikä niin kuin äitinsä aikoinaan maha pystyssä papin edessä’’. Tuon ’’seistä kannella Day Cruiserin’’ tietysti voi korvata ’’istua penkillä PT Cruiserin’’. Ei muuta kuin ’’sukkahousut jalkaan, uusi aamu alkaa, heippa ja soitellaan!’’.

Tekniset tiedot

Chrysler PT Cruiser Cabrio 2.4 223hv GT Turbo Autom.

Hinta: 13 900 €
Km-lukema: 99 000
Vuosimalli: 2005
Moottori: 2429 cm3
Teho: 223 hv
Hinta uutena 2005: alk. 39 950 €
Myyntipaikka: Autokeskus, Olarinluoma puh. 020 506 5133

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *