Kaasujalka

Koeajo Saab 9-5 – Mainettaan muhkeampi Saab 9-5

Julkaissut:

|

1.11.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Saab 9-5 – Mainettaan muhkeampi Saab 9-5

On se sääli, että Saab ei ole osannut markkinoida laadukasta autoa. Mutta juuri siksi erinomaista matka-autoa hakeva löytää vaihtoauto hallien Saab 9-5 –mallien tarjonnasta helposti edullisen helmen.

Koeajossa käytetty Saab 9-5. Saabin tukevaan kyytiin ihastuin jo 99-mallien aikoina 1980-luvulla, penkit olivat todella hyvät istua pitkääkin matkaa. Kolme Saabia, yhden 99:n lisäksi kaksi 900:aa omistaneena sitä tuntee isoa Saabia kohtaan edelleen tiettyä vetoa. Saabhan oli haluttu auto 1980-luvulla ja vielä 1990-luvullakin. Eikä se huonoksi autoksi muuttunut 2000-luvullakaan. Ajettavuudeltaan se on erinomainen ja lyhyestä akselivälistä huolimatta Saab 9-5 -mallin takapenkillä on yllättävän hyvin tilaa. Kojetaulu on massiivinen ja sen takia sisätiloista tulee todellisuutta pienempi mielikuva. Ja vuonna 2006 se sai keulaansa suorastaan häijyn näköisen ilmeen.

Jämäkkää kyytiä

Kaasujalan koeajama Saab 9-5 oli vuosimallia 2006, jonka ajettavuutta oli hiottu paljon aiempaan verrattuna, melutaso oli alhaisempi ja ohjaus tarkempi kuin vanhemmissa Saab 9-5 –malleissa, ysivitonenhan esiteltiin jo vuonna 1997. Auton etu- ja takajousitusta oli säädetty jämäkämmäksi, ja iskunvaimentimissa onli laskennallisesti 15 prosenttia aikaisempaa enemmän vaimennusvoimaa. Tuusulan Sports Car Centeristä koeajoon otettu 2-litrainen Linear oli vuonna 2006 malliston halvin, se maksoi uutena 38 250 euroa. Vielä 139 000 kilometriä ajettunakin se on erinomaisen vakaa ja äänetön ajettava. Ja massiivinen ohjaamo on aina antanut Saabin kyytiin muhkeutta. Auto oli huollettu säännöllisesti, tosin viimeisin merkintä löytyi 114 000 kilometrin kohdalla ja mittaritaulu ilmoitti auton kaipaavan huoltoa.

Mikään superraketti 2.0 –litrainen Saab 9-5 ei 148 hevosvoiman turvin tietenkään ole: painaahan tämä auto sentään 1800 kiloa. Mutta kun ajaa 1.6 –litraisella Avensiksella, tuntuu kiihtyminen nollasta sataan 10.2 sekunnissa riittävän räjähtävältä, Toyotalla se vie 2 sekuntia kauemmin.

’’Manuaali vastaan automaatti’’ –väittelyissä mielipiteet jakautuvat selkeästi maaseutu-kaupunki –akselille: maalaispoika ei manuaalia kavahda, ja itse olen sellainen. Tämän Saabin 5-lovista vaihteistoa käpälöi mielikseen, sillä pykälät loksahtelevat paikoilleen täsmällisesti. Yksi merkittävimpiä tämän mallin uudistuksia oli myös Saabin omaa tuotantoa oleva ESP-ajonvakautusjärjestelmä. Siitä voi olla joissakin tilanteissa suuri apu.

Ongelmana puslat

Autotohtori Jouni Nurminen Hakuninmaan A-Katsastuksesta sanoo, että ensimmäinen ja lähestulkoon ainoa vähän yleisempi vika iäkkäämmissä Saab 9-5 –malleissa on takatukivarsien kumipuslat, jotka tuppaavat repeilemään helposti ja silloin tukivarsi pääsee ottamaan koriin kiinni, samaa vikaa löytyy Saabin sisarmallista Opelista.
– Puslat ovat vielä sellaisessa kolossa, että niitä on vaikea amatöörin tarkastella. Itse pusla ei ole monen kymmenen euron osa, mutta vaihto ei onnistu kotiloissa. Remontti maksaa ehkä muutaman sata euroa. Tämä vika tulee vastaan Saabeissa usein jo alle 100 000 kilometrissä.

Muuten Saab 9-5 on pitkäikäinen auto ja esimerkiksi Volvossa nivelongelmia on tavattu Nurmisen mukaan jopa enemmän.
– Kori varsinakaan ei lähde mistään tietystä kohdasta ruostumaan. Sanoisin, että alle 150 000 kilometriä ajettu ja huollettu Saab 9-5 on melko varma ostos. Tietysti kilometrien vaikutus riippuu ajotyylistäkin: 200 000 kilometriä myyntimiehen alla pitkillä valtateillä on eri asia kuin pätkäajossa taksissa ydinkeskustassa, Nurminen sanoo.

Hyvällä omallatunnolla voi sanoa, että Kaasujalan Saabista saa esimerkiksi nuori perhe tilavan, tyylikkään, ison ja turvallisen perhe-farkun pitkäksi aikaa. Ja vieläpä melko edullisesti, 15 990 eurolla ei kummoistakaan uutta pikkuautoa saa. Eikä vähiten paina vaa’assa ajomukavuus ja meluttomuus.

Plaza-sivuston keskusteluissa eräs Saab 9-5 –mallilla ajava kertoo kokemuksistaan näin:
’’Mittarissa nyt 92 tkm ja tämän parempaa maantieautoa en ole ikinä ajanut. Uudet Audi A6:det sun muut eivät pärjää, ihme kyllä sillä tämä on jo 10 vuotta vanha korimalli. Saab 9-5 Wagon tarjoaa hintaansa nähden tosi hiljaisen ja sivistyneen auton jossa paljon on mietitty käyttäjää ajatellen. Peruskoneellakin pärjää normaalikäytössä kivasti. Suosittelen manuaalia niin bensakulutkin ovat aivan kohtuulliset’’.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *