Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford Mondeo – Virkamiehen öky-Mondeo

Julkaissut:

|

29.10.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford Mondeo – Virkamiehen öky-Mondeo

6 vuotta vanhasta Ford Mondeo Ghiasta 3.0 –litraisella V6 –pannulla saa edullisesti ja vähillä kilometreillä maukkaan ajopelin. Mutta kuka ostaa auton, jonka ulkonäössä mikään ei kieli ärtsyistä tehoista?

Edes Ford Mondeon ST –malli ei ole käytettyinä varsinaisesti mikään menekki artkkeli. Muta siinä sentään on madallettu alusta, matalaprofiilirenkaat, urheilullisemmat penkit ja pieni takaspoileri. Ghia-varustuksella samat tehot saa huomiota herättämättömillä kuorilla. Ulkonäössä vain lähes huomaamattomat V6-logot etulokasuojissa paljastavat, ett ä tehoja löytyy peräti perus-Ambientea enemmän: tästä Ghia-varusteista 200 hevosvoimaa, ST220:ssä niitä on mallimerkinnän mukaisesti 220. Uusi Ford Mondeo 3.0i V6 220hv ST220 Sedan maksoi 45 820 euroa vuonna 2005, Mondeo 3.0i V6 200hv Ghia Sedan taas maksoi 39 450 euroa. Kiihtyvyys ST-mallissa oli niukasti parempi, nollasta sataan 7.5 sekuntia, kun se tässä on 7.9 sekuntia. Mutta huippunopeudeksi valmistaja ilmoitti silloin molemmille 240 kilometriä tunnissa. Eli tavallaan ST-mallin ostaja tällaisen keski- ikäisen miehen makuun maksoi ikään kuin turhasta, riittävän maukkaasti kun oli varusteltu tämä Ghia-versiokin: on nahkasisustusta, nahkaista monitoimirattia, automaatti -ilmastointia ja lämmitettävää tuulilasia.

Leimallisesti perheauto

Vaan tällaista autoa kun käytettynä harvemmin hakee keski-ikäistyvä herrasmies. Sehän tiedetään, että nuoret menoveikot hakevat vaihtoautohalleista ehdottomasti mieluummin näyttävää ST-Mondeota kuin tällaista hillittyä virkamiehen ’’veekutosta’’. Ja Ford Mondeo ST-mallejakin halutumpia tuning-pelejä ovat 3-sarjan Bemarit ja C-sarjan Mersut.
– Tällaiset leimalliset perheautot 3-litraisilla bensamoottoreilla eivät tee ylipäätään kovin hyvin kauppansa, olipa kysymys sitten Mondeosta, Passatista tai Opel Vectrasta. ST-malli on selkeästi helpompi myydä, mutta ei niitäkään vuodessa monta mene koko maassa, sanoo Ilari Kaartinen Riihikallion Autosta, tuusulalaisesta Ford-liikkeestä.

Helpoimmin vaihto-Mondeo tekeekin kauppansa, kun se on perusmallia vuosilta 2002-2005, alle 100 000 kilometriä ajettu ja hinnaltaan alle 10 000 euroa.
– Näitä 3-litraisia myytiin uusinakin vähän. Enää niitä ei enää edes myydä, isoin bensamoottori on nyt 2-litrainen ja 240-hevosvoimainen EcoBoost. Vaihtoautoina näitä 3-litraisia on myyty koko Suomessa tämän vuoden ensimmäisten 6 kuukauden aikana 5 kappaletta, Kaartinen laskee.

Täysi vastine rahalle

Mutta jos ei nyt hirveästä ole tarvetta viestitellä autolla naapurustolle ja rahaa halutaan muhkeaan ajopeliin sijoittaa maksimissaan 15 000 euroa, niin tällaisesta 3.0i V6 200hv Ghia Sedanista vuosimallia 2005 saa menonälkään lääkettä edullisesti: 92 000 kilometriä ajetusta autosta pyynti oli Tuusulan Vaihto+:ssa vain 13 800 euroa.

Koeajetussa autossa kaikki huollot oli tehty siististi ajallaan ja merkkihuoltamossa ja auto oli käytännöllisesti katsoen kuin uusi: niin ajossa kuin pelkällä silmällä katsomallakin. Allekirjoittanut itse sai aikoinaan tämän korimallin 1.8 –litrainen perus-Mondeon työsuhdeautoksi vähän sen jälkeen, kun se tuli markkinoille vuonna 2001. Silloin se tuntui todella hyvältä ajoautolta. Ja koeajo kuusi vuotta vanhalla ja alle 100 000 kilometriä ajetulla 3.0 –litraisella V6:lla osoitti , että hyvin pidettynä se on kelpo peli edelleen. Ja voihan olla sellaisiakin ihmisiä, jotka haluavat nimenomaan tehoa ja muhkeaa kyytiä herättämättä ylimääräistä huomiota.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *