Kaasujalka

Skoda Suberb – Pirkka-Audi – entäs sitten!

Julkaissut:

|

29.10.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Skoda Suberb – Pirkka-Audi – entäs sitten!

5 vuotta vanha ja vähän ajettu öky- Skoda 2.8-litraisella V6-koneella tuottaa premiumluokan ajonautinnon uuden pikkukäkkyrän hinnalla! Tosimies vähät välittää trendiveikkojen ’’pirkka-Audi’’ –naljailusta.

Tuon pirkka-Audi –mollauksen heitti eräs isä Hurmalaisen juniorin jääkiekkojoukkueen vanhempainillassa. Hurmalaisellakin on aina ollut epäluulonsa: lapsuudessa Skoda tuli idästä ja oli vain vähän parempi pirssi kuin Mosset ja Ladat. Eikä se ollut enää sitäkään vähää sen jälkeen, kun Skoda siirsi moottorin edestä taakse. Mutta rallia ajanut isoveljen kaveri tiesi väittää, että ei se sorateillä hullumpi ollut. No, näitä muisteloja on jokaisella. Ja tämän päivänä nuoriso ei enää edes muista noita blokkiaikoja. Mutta vielä meille 60-luvulla syntyneille Skodassa vielä on vähän nielemistä. Se nyt jo menettelee, jos puhutaan Octaviasta: sehän on täyden rahan auto.

Kelpasi Kääriäisellekin

Kun tämä ensimmäisen polven Suberb tuli markkinoille vuonna 2001, oli vanhan liiton miehen vielä vaikea uskoa, että se toti sesti oli hyvä auto: korimalli oli suoraan Volkswagen Passatista mutta sisätilat olivat Audi A6:sta. Ja jo vuosina 1998-2005 valmistettu Passat oli ihan pirun hyvä auto ajaa. Mutta pakko se oli uskoa, kun ite isäntämies Seppo Kääriäinenkin puolustusministerinä ollessaan kelpuutti sellaisen virka-autoksi. Eikä ihme: Suberb tilojensa puolesta totisesti on isokenkäisen auto. Melkoiset kalossit sinne takati – laan mahtuivatkin, kun Passatista lainattua korimallia oli venytetty 10 sentillä.

Vaan silti : – No voi luoja! Skoda mikä Skoda, en ostais vaikka miten olis tilaa ja vaikka mitkä testit osoittais tuplasti paremmaksi kuin vaikka samanhintaisen Passatin, metroseksuaalikaverini Kulosaaresta totesi.

Tätä korimallia valmistetti in vuosina 2001- 2008. Vaihtoautohalleissa näitä vanhan polven Suberbeja on tarjolla niukasti , ja yllättävän usein niillä on ajettu melko vähän. Skoda muuten valmisti Tshekissä jo ennen sosialismiaikoja Suberbia: se oli silloin 1930-luvullakin luksusauto, jonka väitetään kelvanneen itselleen Japanin keisarillekin.

Värillä on väliä

Uuden hankintahintaan nähden vanhan mahti -Skodan ökyimmän mallin saa suoraan sanottuna halvalla. Vai mitäs tykkäätte, kun viimeisen päälle huolletusta ja täydellisesti varustellusta, ja vain 82 000 kilometriä ajetusta 2.8-litraisesta V6- Suberbista hintapyyntö on 15 890 euroa luotettavamaineisessa liikkeessä? Maksoihan sama auto uutena vuonna 2006 peräti 37 680 euroa. Manuaalivaihteinen Volkswagen Passat 2.0 FSI 110 kW Sportline maksoi vuonna 2006 uutena suunnilleen saman verran, 37 350 euroa. Mutta eihän näistä nyt härregyyd voi edes puhua samana päivänä! 2-litlitrainen bensa-Passat on perusauto ja 2.8-litrainen V6 –Suberb mahti auto. Tänä päivänä tuolla Passatilla on ajettu tuplasti enemmän ja silti siitä pyydetään samaa hintaa! Tietysti tässä koeajetussa Suberbissa on yksi paha ongelma: sen kirkkaanpunainen väri. Sellaista ei ole helppo myydä eikä sellaista ole helppo ostaa. Mutta jos sattuu olemaan itsetunnoltaan hyvin varustettu oman tiensä kulkija ja oikea automies, niin tästä sitä saa muhkean menopelin. Tätä suosittelisin kyllä vilpittömästi eräälle kaverilleni, jurottavalle ja isovatsaiselle LVI-yrittäjälle, joka paskanmarjat trendeistä piittaa, mutta haluaa alleen mahtavan auton pikkurahalla. Myös 5-pykäläinen manuaalilaatikko tämän kokoluokan autossa voi monesta tuntua antiikkiselta, mutta tosimies kaipaa käsilleen räpellettävää muulloinkin kuin yöaikaan peiton alla.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *