Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford Focus – Ghian taikaa

Julkaissut:

|

21.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford Focus – Ghian taikaa

focus1

Edellisen, toisen sukupolven Ford Focusta automaattiversiona on vaihtoautomarkkinoilla tarjolla todella niukasti. Mutta meitä lykästi.

Koeajettu, vuosimallin 2010 viistoperäinen Ford Focus 2-litraisella ja 145-hevosvoimaisella bensamoottorilla löytyi Tuusulan VaihtoPlussasta. Se oli vieläpä Ghia-versio. Nyt varustetasot ovat Trend ja Titanium.

fordfocusffocus1focusMutta kun olin pikkupoika, juuri Ghia kuulosti jo nimenä jotenkin hohdokkaalta. Tädin mieskin ajoi Ford Taunus Ghialla.

Ghia (Carrozzeria Ghia SpA) on yksi kuuluisimmista italialaisista autojen muotoilijoista ja korinvalmistajista. Toisen maailmansodan jälkeen monet ulkomaalaiset yhtiöt käyttivät Ghian palveluita.

Ghian arvokkaasta nimestä johtuen Ford alkoi pian käyttää sitä jopa liioitellun paljon. Vuodesta 1973 eteenpäin Fordin erilaiset huippumallit kantoivat Ghian merkkiä. Trendi alkoi Euroopasta ja sen käyttö levisi pian maailmanlaajuiseksi.

Ghian logon designikin on hohdokas. Tiettävästi Ford ei enää kuitenkaan Suomessa käytä Ghiaa ylellisempienkään autojen yhteydessä.

Peltisempi maku

Koeajetun Focuksen sisällä Ghia-varustetasoa ilmentää mm. kojelaudan ylellisen oloinen jalopuujäljitelmä. En tiedä, mitä varustetasoja Ghia-nimike vuonna 2010 piti sisällään, mutta tästä autosta löytyi ainakin sellaisia hienouksia kuin automaattinen erillisilmastointi, sähkötoiminen takaluukku, urheilullinen jousitus, vakionopeudensäädin, nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, sähköikkunat ja sähkötoimiset peilit sekä aluvanteet kesä- ja talvirenkaissa.

2.0-litraisella ja vapaasti hengittävällä bensamoottorilla varustettu, 145-hevosvoimainen Focus tuntuu reagoivan kaasunpolkaisuun jopa todellisuutta ripeämmin. Se kiihtyy nollasta sataan 10.7 sekunnissa, mutta ero uuteen yksilitraiseen ja 125-hevosvoimaiseen on fiilistä pienempi.

Vaikka jo kuusi vuotta vanha 2-litrainen bensa-Focus automaattina on vakaa ja hyvä ajettava, niin uudelle se häviää kyydin ”muhkeudessa”. Se on peltisemmän makuinen ja käy rouheammin. Toisaalta, osaan kuvitella tämän vetoavan urheiluhenkisiin nuoriin ostajiin.

Hyvin huollettu

Automaattivaihteisto on neliportainen eikä vaihda ihan yhtä pehmeästi kuin uuden 6-lovinen. Matkamittarilukema oli vain 110 000 kilometriä. Viimeisen päälle hyvin huolletulla ja vapaasti hengittävällä kaksilitraisella bensamoottorilla lieneekin vielä runsaasti edessään kilometrejä. Parasta tässä vanhemmassa Focuksessa on runsas vääntö. Jos jo selvästi vanhentunut ja Ghia-varustuksesta huolimatta melko arkinen ulkoinen olemus ei haittaa, niin tästä saa 12 900 eurolla luotettavan auton pitkäksi aikaa.

Ford Focus 2.0 Ghia A
Vuosimalli: 2010
Teho: 145 hv
Vääntö: 185 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.7 s
Huippunopeus: 195 km/h
Vaihteisto: 4-lovinen automaatti
Co2: 189 g/km
Hinta: 12 900 €
Myyjä: VaihtoPlus, Tuusula

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *