Koeajo Jaguar XF 30d R- Saksalaistunut
Uudistunut Jaguar XF on selkeästi tullut lähemmäksi saksalaisia kilpakumppaneita, positiivisessa mielessä.
Koeajossa Jaguar XF. Tullessaan markkinoille vuonna 2007. Jaguar XF hätkähdytti markkinoita hyvin poikkeuksellisella muotoilullaan merkin aiempiin malleihin nähden. Sitä ihailtiin ja kauhisteltiin. Joidenkin mielestä se oli jopa rinnastettavissa pyhäin häväistykseen ja toinen osapuoli sen sijaan ihaili haltioituneena, että vihdoinkin Jaguarin muotoilu on nykypäivää. Tai jopa askeleen tulevaisuudessa.
LUE TÄSTÄ VANHAKORISEN XF:N KOEAJO
Muuttuneempi miltä näyttää
Nyt uudistunut XF näyttää äkkiseltään täysin samanlaiselta kuin edeltäjänsä, mutta teknisesti tämä onkin täysin uusi. Mittaa on tullut lisää mikä tuntuu väljempinä sisätiloina. Uutukainen tarjoaa 15 mm enemmän jalkatilaa, 24 mm enemmän polvitilaa ja jopa 27 mm enemmän pääntilaa.
Ohjaamossa on nyt selkeästi rauhallisempi ja tyylikkäämpi fiilis. Tunnelma on hyvin samanlainen kuin saksalaisissa kilpailijoissaan. Kääntyviä tuulettimin ritilöitä on vähennetty. Keskikonsolista ylösnouseva viilipurkkia muistuttava ”vaihdekeppi” on sentään säilynyt.
Ajoasento on maukkaan sporttisesti matalalla, joka saa ainakin minulta täydet pisteet. Ratin saa kivasti syliin ja istuin tarjoaa tukea kivasti joka suunnalta. Pitkän kuljettajan takanakin on kivasti tilaa, eikä tarvitse istua polvet suussa. Tavaratilakin on riittävän suuri. Suuremman lastausaukon tarjoava farmarikin on varmasti tulossa myöhemmässä vaiheessa.
Lisäksi ostajaa varmasti miellyttää Jaguar Care. Jaguar Care sisältää kolmen vuoden määräaikaishuollot veloituksetta ilman kilometrirajoitusta kolmen vuoden kilometrivapaan takuun ja Jaguar Assistance tiepalvelun lisäksi.
Uuteen XF:ään on tarjolla kolme eritehoista dieseliä. Kaksi 2-litraista ja tämä koeajettu 3-litrainen 300 hevosvoimanen todellinen voimanpesä. Myös bensaversioita on kolme, joista yksi on 240 heppainen 2-litrainen ja kaksi 3-litraista (340 ja 380hv). Halvimman version saa jo 45 988,75 eurolla ja malliston kalleimmasta saa pulittaa 104 421 euroa.
Voimaa on
Varmasti noilla kaikilla pienemmilläkin moottoreilla pärjää loistavasti arkiajossa, mutta kyllä tämä auto ehdottomasti suorastaan huutaa tuota suurinta nakua.
Koeajetun auton moottorin jatkeena on vielä tämä 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joka toimi todella hyvin. Nyt voimalinja on ohjelmoitu toimimaan saumattomasti ja hienosti.
Jotta tämä ei menisi ihan pelkäksi auton kehumiseksi, niin jotain purnattavaa on aina keksittävä. Eikö se vähän niin mene? Pitkän mietinnän jälkeen tulin siihen tulokseen, että moottori ruksuttaa tyhjäkäynnillä vähän rumasti. Tosin senkin huomaa vain auton ulkopuolella. Toinen vähän kurja puoli on se, että näillä varusteilla XF:n hinta nousee hurjan korkealle. Valitettavan harva pääsee nauttimaan tästä voimanpesästä. Toivottavasti käy hyvin kaupaksi uutena, että mahdollisimman moni pääsisi hankkimaan näitä vaikkapa sitten vähän käytettynä.
Jaguar XF 30d R Sport Aut
Hinta alk. 98 704,49€
Koeajoauton hinta 103 406€
Iskutilavuus: 2993cm3
Teho: 300hv / 4000 kierr/min
Vääntö: 700Nm / 2000 kierr/min
Tavaratila 540l
Kiihtyvyys 0-100km/h 6,2s
Huippunopeus 250km/h
Kulutus valm.ilm 5,5l
Koeajon kulutus 6,7l
Plussat
Ajo-ominaisuudet
Suorituskyky
Miinukset
Farmari ei vielä saatavana
Hinta
Jälkimaku
Uusi Jaguar XF S Sport on tällä 300 hevosvoimaisella dieselillä varustettuna aivan fantastisen upea auto ajaa. Musertava voima ei tunnu loppuvan koskaan ja sen ansiosta ajaminen on nautinnollista. Todella onnistunut muutos.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa