Kaasujalka

Koeajo käytetty Jaguar XF – Moderni klassikko

Julkaissut:

|

7.6.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Jaguar XF – Moderni klassikko

Silloin tällöin kuulee itkettävän, ettei nykypolven Jaguareista enää ole klassikoiksi. Niin ajattelin itsekin, mutta ajo vuosimallin 2008 XF:llä kasvatti minua ihmisenä.

Kun ajaa 1.8-litraisella ja vuosimallin 2008 bensa- Mersulla  kolme vuotta iäkkäämmän 1.6-litraisen bensa-Avensiksen jälkeen, sitä luulee, ettei autolta oikeastaan enempää enää tarvitse. Syksyllä ajattelin, että 17 000 euroa 173 000 kilometriä ajetusta C-sarjan kompressori-Mersusta on ihan ok-hinta ja tässä on nyt autokaupat tehty pitkäksi aikaa.

Mutta kevät se tekee tepposiaan ja Kaasujalan Kuukauden käytetty –palstalle sopivaa ajokkia etsiessäni silmä osui Jaguar XF 2.7D V6 Luxuryyn. Autolla oli ajettu 183 000 kilometriä. Se oli siis samanikäinen kuin oma Mersuni ja vain 10 000 kilometriä enemmän ajettu. Ja hintapyyntö, 18 800 euroa, alkoi väkisinkin kutkuttaa: sehän oli vajaat 2000 enemmän kuin pyynti lokakuussa omasta C-Mersusta.

Nettiautossa näitä käytettyjä Jaguarin XF –malleja oli huhtikuun puolivälissä tarjolla 86 kappaletta, iäkkäimmät niistä ovat koeajetun Jaggen tavoin vuosimallia 2008. Halvimmillaan sellaisen saa jopa 14 000 eurolla. Tosin silloin matkamittarilukema on jo 340 000 kilometriä.

Ei mikään vanha taksi

Mutta kun on valmis maksamaan autosta vähintään 18 000 euroa, alkaa eteen tulla yksityisten myyjien kauppaamia XF:iä, joilla on ajettu reilusti alle 200 000 kilometriä.  Nettiautossa myynnissä olevat iäkkäämmät XF:t ovat lähes järjestään näitä 2.7-litraisia V6-dieseleitä. Joukossa on muutamia yksittäisiä 3- ja 2.2 –litraisia dieseleitä sekä muhkeita  4.2-litraisia V8 –bensamoottorisia asfaltinrypistäjiä.

XF:n edeltäjässä S-Typessä vielä oli nähtävissä 1960-luvun retrohenkeä. Mutta vuonna 2008 se tie katsottiin loppuunkuljetuksi ja S-Type korvattiin täysin uudenlaisella XF:llä.

Muistan itsekin silloin ajatelleeni, että nyt Jaguarista katoaa kaikki klassisuus ja se muuttuu vain yhdeksi ”ökyporhojen” autoksi  Audien ja Bemarien rinnalle.

Perän ja sivuprofiilin muotoja aikoinaan kiiteltiin, mutta keulaa pidettiin hiukan mitäänsanomattomana.

Mutta ihmisen silmä on tottuvainen. Ja lopulta täytyy myöntää, että lähes 5-metrinen XF näyttää lopulta hyvin houkuttelevalta. Jaguaria ei kuitenkaan juuri taida olla taksikäytössä ja se luo sille yhä tiettyä tarunhohdetta, vaikka ensi alkuun tuntui siltä, että vain selkeä porrasperämuoto voi tehdä siitä klassikon.

Olo kuin kassakaapissa

Etutiloja hallitsee leveä keskikonsoli ja se tekee kuskin olosta kassakaappimaisen muhkean. Näkyvyys eteen on hyvä, eikä sitä haittaa korkea vyötärölinjakaan.  Sen sijaan takaikkunasta näkyvyys on melko huono. Meikäläinen kun ei kuitenkaan aukottomasti luota peileihin ja peruutustutkaan, piti peruuttaessa oikein ovea raottamalla ja taakse kuikkien varmistaa, ettei takapuskuri rysähdä autoliikkeen pihassa muihin autoihin.

Jalopuujäljitteiden taikka ihan ehdan jalopuun käyttö kojelaudassa ja keskikonsolissa loi sitä arvokkuuden tuntua, mikä erottaa Jaguarin monesta saman hintaluokan saksalaisesta premiumautosta.

Automaattivaihteiden valitsin on pyöritettävä kiekko, mutta yllättävän nopeasti siihenkin tottui. Tosin vähän tuli ihmeteltyä, että mikähän se tämänkin erikoisuuden todellinen tarpeellisuus on.  Ehkä sillä on saatu raivattua hiukan lisää pikkutavaroiden säilytyslokerolle.

Ja ratin takaa löytyvät myös käsivaihtovivut, joita käyttämällä vaihtaminen tapahtuu tarvittaessa kiitettävän ripeästi.

Vääntää vahvasti

Koeajoauton 2,7-litrainen V6-dieselmoottori sai taas mielen kehräämään mielihyvästä. Kahden turboahtimen myötä sen vääntö on hienot 435 Nm ja auto vetää vahvasti pienilläkin kierroksilla.

Tehoakin löytyy 207 hevosvoimaa. Suorituskyky on  kuitenkin vähän heikompi kuin kilpailijoiden 6-pyttyisissä dieseleissä.

Mutta edeltäjiä sporttisemmasta muotoilusta huolimatta XF huokuu edelleen esimerkiksi vastaavan luokan dynaamisia Bemareita enemmän ”vanhan liiton” herrasmieshenkeä: Jaguarissa ajamisen leppoisuus menee ärhäkän suorituskyvyn edelle.

Varsinkin automaatti vaihtaa huippumukavasti.

Sporttisuutta painottavan alustan myötä jousitusmukavuudessa Jaguar hiukan häviää saksalaisille kilpailijoille: tien töyssyt tuntuvat ahterissa hiukan voimakkaammin kuin vaikkapa E-sarjan Mersussa. Kokonaisuus on kuitenkin vahvasti plussan puolella: ajaminen on vakaata ja rauhallista kaikenlaisilla teillä.

Äänetöntä menoa

Kaupunkinopeuksissa ohjaus palauttaa hivenen puutteellisesti ja on myös vähän tunnoton, mutta vauhdin lisääntyessä sekin jämäköityy.

XF:n hienompia puolia on äänettömyys: moottorin ääni tulee esiin vain voimakkaasti kiihdyttäessä ja silloinkin V6:n hörinän sävy on vain miellyttävä. Rengasmelu on kuitenkin kehä III:n karkeilla pinnoilla hitusen kovempi kuin esimerkiksi saman luokan Bemarissa.

Koeajetun XFD V6:n varustetaso oli Luxury, eli se oli perusvarusteltu. Listalle mahtuu mm. 17″ aluvanteet, lämmitettävä tuulilasi, parkkitutka taakse, lasinpyyhkimen sadetunnistin, nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet ja CD-vaihtaja.

XF on edelleen ihan oikea Jaguar, joka yksilöllisyydessä voittaa sen, minkä lievästi ehkä ominaisuuksissa kilpailijoihin nähden häviää. Niin hyvä auto kuin C-sarjan “perus-Mersu” onkin, niin kyllä sen rattiin palaaminen tuntui samanikäisen ja saman verran ajetun XF:n jälkeen melko haikealta.

Nettiautossa on XF:stä kuusi käyttäjäkokemusta. Huoltoa moititaan kalliiksi, iäkkäämmälle autolle espoolaismies suositteleekin muuta kuin maahantuojan merkkihuoltoa. Hän oli sen tehnyt muualla ja hinta oli 435 euroa, joka on paljon edullisempi kuin Jaguariin yleisesti liitetyissä mielikuvissa.

Edeltäjiä luotettavampi

Saksan kolmanneksi suurin katsastusyrityksen GTÜ:n tilastoissa vuonna 2013 Jaguar XF oli koko- ja hintaluokassaan viidenneksi vähävikaisin auto, kun arvioitiin keskimäärin 70 000 kilometriä ajettuja autoja. XF voitti täpärästi niin BMW:n 5-sarjan, Audi A6:n kuin Mersun E-sarjankin.  

Laatuun lienee kiinnitetty huomiota, kun XF tuotiin markkinoille vuonna 2008. Aiemmin valmistettu S-Type kun ei noussut edes 13. Parhaan joukkoon ja ylellisempi XJ-mallikin jäi sijaluvulle 12. Kun XF:n vikaindeksi oli 12,02, oli se XJ:ssä 23,2o. (lähde: HS.fi, 26.10,2013).

Vikaindeksillä tarkoitetaan katsastuksessa havaittujen vikojen määrää 100 autoa kohti seitsemässä turvallisuuden, korjauskustannusten ja ympäristön kannalta tärkeässä vikaryhmässä.

Suomessa XF:ää on myyty niin vähän, ettei A-katsastus ole pystynyt luetteloimaan tilastoihinsa sen tyyppivikoja. Koeajetun auton hyviä puolia on aukoton huoltohistoria: jakohihna ja rullatkin on vaihdettu n. 170 000 kilometrin kohdalla.

Jaguar XF 2,7D V6 Luxury
Vuosimalli: 2008
Mittarilukema: 183 000 km
Moottori: 2.7 l
Käyttövoima. Diesel
Vetotapa: takaveto
Vaihteisto: automaatti
Teho: 207 hv
CO2-päästöt: 199 g/km
Yhdistetty kulutus: 7.5 l/100km
Huippunopeus: 235 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 8,2 s
Hinta: 18 800 €
Myyjä: Vantaan Auto-Bil, Vantaa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Volvo C70 – Vantaan playboyn kesäauto
Koeajo käytetty Skoda Octavia – Yhä hyvä perusajettava
Koeajo käytetty Lexus RX400h – Retroa henkivä ekojärkäle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *