Koeajo käytetty Volkswagen Passat CC – Turvallisesti sporttinen perusinsinöörillekin
Käytetty Volkswagen Passat CC on ominaisuuksiaan sporttisemman ulkonäön myötä oiva valinta vaikka turvallisuushakuiselle perusinsinöörille.
Volkswagen Passat CC oli markkinoille tullessaan hyvin vaikuttavan näköinen auto. Neliovinen coupé oli Volkswagenille uusi aluevaltaus.
Siinä oli nähtävissä hyvin paljon samoja piirteitä kuin Mercedes-Benz CLS:ssä. Tässä kohtaa muutenkin onkin hyvä muistaa Hyundain design-johtajaksi siirtyneen, aiemmin mm. Audi TT:lle muodot antaneen Peter Schreyerin pohdintaa siitä, että lopulta premium on ihmisen korvien välissä.
Olisin Passat CC:n esittelyn aikoihin ollut valmis väittämään, että se on jopa hiukan möhkelemäistä Mersun CLS-mallia tyylikkäämpi.
Kuitenkin Passat
Nyt CC:tä markkinoidaan ihan itsenäisenä mallina, irrallaan Passatista.
Mutta oli miten oli, edelleen se on monelle, myös itselleni sporttisempi versio Passatista.
Passat CC:n ajo-ominaisuudet vastaavat Passatia, olkoonkin, että esimerkiksi äänieristys on selvästi tavallista normi-Passatia parempi.
Koeajoon otetussa Volkswagen Passat CC:ssä oli järeät renkaat, sen takia ne toivat jonkun verran meluakin sisälle etenkin karkealla pinnalla. Moottori sinällään kävi miellyttävästi, vaikka henkilökohtaisesti haluaisin tällaisen auton bensamoottorilla.
Vaikka suuntavakavuus on hyvä, niin ohjaus tarkkuudestaan huolimatta tuntui liiankin kevyeltä. Luen Passat CC:nkin premiumautoksi, ja kun ajan saksalaisella premiumilla, etsin ennen kaikkea napakkuutta.
Jousitus kuitenkin on jämäkkä, ja silti mukava. 170-hevosvoimainen ja yhteispaineruiskutuksella varustettu turbodiesel antoi riittävästi potkua kiihdytyksiin.
Ja DSG-laatikkohan on oiva peli, kunhan siihen ei tule vikoja.
Perus-sedan vai CC?
Kuitenkaan suorituskyky ei ihan ole sitä, mitä auton ulkonäön perusteella luulisi. Passat Variantiin en tätä CC:tä vertaisi, oikeampi vertailukohde on sedan.
Suunnilleen samanikäisen ja saman verran ajetun porrasperäisen Passatin samalla 170-hevosvoimaisella moottorilla ja DSG-automaattilaatikolla näyttäisi saavan keskimäärin noin 13 000 eurolla. Tosin näitä 170-hevosvoimaisia perus-Passatin dieseleitä on tarjolla vain yksittäisiä kappaleita, pääasiassa ne on varustettu 140-hevosvoimaisilla moottoreilla.
Järkimies ei maksaisi käytetystä Volkswagen Passat CC:stä tuhansia euroja enempää. Mutta eihän auto ole aina järkijuttu. Ei siinä ole mitään pahaa, jos on valmis designistä maksamaan.
Kyllä minä ymmärrän heitä, jotka olisivat valmiita maksamaan muutaman tuhannen euroa enemmän Passat CC:stä.
Tuskin itsekään ajaisin porrasperäistä perus-Passatia merenrantakahvilan ikkunan eteen voidakseni ihailla sen muotoja iltapäiväpaussia pitäessänikin. CC sitä silmäniloa kuitenkin toisi.
Koeajettu Volkswagen Passat CC 2.0 TDI
· Vuosimalli: 2009
· Mittarilukema: 212 000 km
· Polttoaine: diesel
· Moottori: 1968 cm3
· Teho: 170 hv
· Huippunopeus: 224 km/h
· Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,6 s
· Yhdistetty kulutus: 6.1 l/100 km
· Hinta: 17 900 €
· Myyjä: Kamux Vantaa
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa