Koeajo Audi Q7 – Mukavuuden uusi määritelmä
Uutta Audi Q7 :aa jouduttiin odottamaan vähän pidempään, mutta lopputulos on viimeistä piirtoa myöten mykistävän hieno.
Ensimmäisen sukupolven Audi Q7 esiteltiin vuonna 2006 ja on hyvin harvinaista nykypäivänä, että malli on markkinoilla likipitäen muuttumattomana näin kauan.
Isojen katumaastureiden joukossa kaikkien merkkien mallit ovat juuri uudistuneet. Näistä vanhin on pari vuotta sitten päivittynyt BMW X5. Volvo XC90 saapui juuri vähän aikaa sitten maahan ja Mercedes-Benzin GLE on juuri esitelty Suomessa.
Suppea mallisto
Audi Q7 on toistaiseksi Suomessa saatavana vain joko 3-litraisella dieselillä tai 3-litraisella bensamoottorilla varustettuna. Tämä yli 5.20 metriä pitkä auto on komea ilmestys ja akseliväliäkin on liki 3 metriä. Leveyttä muutamia senttejä vajaa kaksi metriä ja korkeuttakin keskimääräisen miss Suomen verran. Varustetaso on asiallisella mallilla, mutta kaikki todelliset herkut ovat lisävarustelistalla. Tässä koeajoautossa oli likipitäen ne kaikki ja niiden ansiosta tästä menopelistä tuli viimeisen päälle hieno.
Vakiovarusteena on mm. Audi pre sense city, Audi drive select, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, kolmepuolainen nahalla päällystetty monitoimiurheiluohjauspyörä vaihteenvalitsimilla, nahka-keinonahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet sähkösäätöisellä ristiseläntuella, MMI Radio Plus bluetooth-liitännällä sekä takaluukun sähkötoiminen avaus- ja sulkutoiminto. Q7 Business -varustelu sisältää vakiovarusteiden lisäksi mukautuvan ilmajousituksen, nelialueilmastoinnin, automaattisesti himmentyvän taustapeilin ja 19″ alumiinivanteet.
Lisävarusteiden hinnoista mainittakoon Panorama-lasikatto 3021€, Teknologia paketti “City & Parking”2266€. Teknologia paketti “Tour” 3259€, Alcantara verhoiltu sisäkatto 2570€, 21″ alumiinivanteet 3524€, MMI navigation Plus 4836€, Mukavuusistuimet edessä 6413€, 7-paikkaisuus 1961€, pimeänäköavustin 3630€, nelipyöräohjaus 1987€, lämpö- ja äänieristelasit 2054€ ja nahkapaketti 2676€.
Suoraan kärkeen
Olen koeajanut autoja yli 15 vuoden ajan ja siinä ajassa on tullut kurvailtua jos jonkinmoisella kulkupelillä ja tämä on yksi vaikuttavimmista autoista ollut pitkään aikaan. Jo ensimetrit mykistävät, sillä tämä on uskomattoman mukava ja hiljainen auto. Tähän vaikuttaa varmasti myös lisävarusteiset äänieristelasit. Matkustaminen on todella vaivatonta. Tilaa riittää jokaiselle matkustajalle.
Vaikka painoa on tiputettu huimasti kyseessä on kuitenkin julmetun suuri ja raskas auto. Tämä on kyllä kokoisekseen todella helppo käsitellä ja kääntyy nelipyöräohjauksen ansiosta ällistyttävän pienessä tilassa. Nopeissa väistöliikkeissä tämä ohjaus on lyömätön, sillä se auttaa pitämään perän suorassa eikä tee turhia liikkeitä. Minnekään rivakkaan mutkatiekurvailuun tämä ei sovi. Auto tuntuu yllätävän pieneltä suuresta koosta huolimatta ja kulmat on helppo arvioida. Ulkoisestikaan tämä ei näytä samanlaiselta muodottomalta möhkäleeltä kuin edeltäjänsä.
Alusta toimii kerrassaan fantastisesti ja kuin leijuu ilmassa. Mutta kuitenkin on jämäkkä ja kovemmissa vauhdeissa eikä ole pelkoa merisairaudesta. Ainoa hyvin pieni miinus tuli hiekkatiellä ajaessa, jossa oli kuoppia niin niissä alusta vähän kolahteli. Näin hienoissa autoissa tuo negatiivisten puolien etsintä tuntuu välillä jo naurettavalta saivartelulta. Vetokykyä on rautajousilla varustettuna “vain” 2700 kiloa, mutta tällä ilmajousituksella varustetulla yksilöllä saa vetää 3500 kiloa painavaa kärryä. Näin isoksi ja painavaksi autoksi oli kiva huomata, että koeajon aikana menovettä kului vain 8,7 litraa. Tehtaan ilmoittamaan lukuun joutuu tekemään jotain ihme taikoja.
Audi Q7 3.0 TDI quattro Business
Hinta alk. 95 988€
Koeajoauton hinta 158933,31€
Iskutilavuus 2967cm3
Teho 272hv/3250-4250 kier/min
Vääntö 600Nm/1500 – 3000 kier/min
Paino 2070kg
Vetokyky max 2700kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 6,3 sekuntia
Huippunopeus 234km/h
Kulutus valm.ilm 5,7 litraa
Koeajon kulutus 8,7 litraa
Plussat
Ylellisyys
Mukavuus
Pieni kääntösäde
Tilat
Miinukset
Hinta
Jälkimaku
Audi Q7 on uskomattoman hieno auto. Se jättää kylmäksi monet kanssakilpailijat ja on pitkän aikaa virstanpylväs. Mihinkään sporttiseen kurvailluun tämä ei sovi, mutta leppoisampaan matkantekoon parempaa kulkupeliä saa hakea.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa