Kaasujalka

Koeajo Audi A6 & A7 – Hienosäädöllä hienommaksi

Julkaissut:

|

4.8.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A6 & A7 – Hienosäädöllä hienommaksi

Audi A6 ja A7 uudistuivat ja tunnelma on molemmissa saksalaista insinööritaitoa parhaimmillaan.

Uudistuneet isot Audit ovat saksalaisen insinöörityön malliesimerkki; tyylikkäitä, hienostuneita ja hienoja ajonautintoja, joiden kaikki yksityiskohdat ovat tarkkaan harkittuja. Audi A6 :n dieselmoottoreissa löytyy kahta iskutilavuutta ja yhteensä viisi tehoversiota. 2,0-litraisesta dieselistä löytyy 150- ja 190-hevosvoimaiset. 3,0-litraisen dieselin teholukemat ovat puolestaan 218, 272 tai 320 hevosvoimaa. A7:n kohdalla nuo kaksilitraiset dieselit on jätetty kokonaan pois. Bensamoottoreita A6:ssa on kaksi; 1.8- ja 3-litrainen. Seiskassa on pienempi jälleen jätetty pois.

Koeajetut Audit edustivat molemmat tätä laiskinta 218 heppaista versiota, joiden kohdalla tämä laiska-sana itseasiassa kuulostaa varsin kornilta.

Huomiota herättävä A7

Autojen ulkomuodot ovat saaneet pienitä fiilausta. Tavallinen kadunmies ei edeltäjästä varmaan erota, mutta valveutunut automies tunnistaa heti. Auton ulkopuolella etusäleikkö, puskurit ilmanottoaukkoineen, helmat, takapuskuri sekä ajovaloumpiot ovat saaneet uutta muotoilua. Pienten muutosten ansiosta molemmat ovat saaneet kivasti lisää särmää, mutta kuitenkin niin vähän, että vanhempi mallikin näyttää hyvältä vieressä. Siinä missä hulppean kokoinen farkku-A6 näyttää kyllä hyvältä se ei läheskään herätä kanssaliikkujissa samanlaista kiinnostusta kuin A7. Päitä kääntyy missä ikinä tämä linjakas auto liikkuu.

Kutosen voimaa

Vaikka useat tehokkaimmat 2-litraiset dieselit tarjoavatkin jopa yli 400Nm:n vääntölukemia ne eivät pääse lähellekään tämmöisen kutoskoneen voimaa. Hurja vääntö alkaa jo tyhjäkäynnistä alkaen, kun taas pienemmissä moottoreissa joutuu huippuvääntöä usein miten odottamaan 2000 kierroksen paikkeille. Audit kulkevat murhaavalla väännöllä leppoisasti ja pakottamatta. Normaaliajossa kierrokset eivät juurikaan nouse yli 1500 kierroksen ja silti suorituskyky on sitä luokkaa, että GTI-luokan autoilla saa kepittää tosissaan että mukana pysyy.

Autohold pitää kivasti paikallaan esim. liikennevaloissa. Näin ollen jalkaa ei tarvitse pitää jarrulla. Jalan voit pitää kaasupolkimen päällä pienen välimatkan päässä ja valon vaihtuessa pääset nopeasti liikkeelle. Tulee tehtyä hätäisiä liikkeellelähtöjä joiden mukana ei pysy kuin ripeät urheiluautot. Tämä on vähän semmoinen ns.halpa launch control.

Ajoltaan nämä ovat samanlaisia. Ohjaus on tunnokas ja tarkka. Ilmajousitettu alusta toimii fantastisesti ja mukulakivikadut eivät munaskuita ravistele. Näillä on ilo taittaa matkaa missä tahansa. Pitkätkin matkat sujahtavat kuin siivillä.

Alustan toimintaa voi säätää pehmeämpään tai jämäkämpään suuntaan. Valintojen erot eivät ole normaaliajossa kovin suuresti. Koeajon kulutus jäi yllättävän alhaiseksi, vaikka ajo olikin aika kuormittavaa. Ottaen huomioon myös sen, että autot painavat liki 2000 kiloa. Nämä molemmat autot ovat hyviä esimerkkejä siitä, että nykyaikaisella isokoneisella moottorilla varustettu auto saattaa olla jopa taloudellisempi kuin pikkukoneinen. Esimerkiksi tässä samassa numerossa koeajossa oleva Ssangyong Korando kulutti enemmän.

Tekniset tiedot

Audi A6 Avant Land of quattro Edition 3.0 V6 TDI 160 kW quattro S tronic
Hinta alkaen: 64 244,28€

Audi A7 Sportback 3,0 V6 TDI 160 kW quattro S tronic
Hinta alkaen: 78 125,05€
Teho: 218 hv / 3250-4000 kierr/ min
Vääntö: 500Nm / 1250-3250 kierr/min
Paino: A6 1905kg, A7 1900 kg
Vetokyky max: 2000kg
Huippunopeus: A6 234 km/h A7 250km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,8 sekuntia
Yhd.kul. valm.ilm: A6 5,3 litraa A7 5,2 litraa
Koeajon kulutus: A6 7,9 ja A7 7,7

PLUSSAT
Ajettavuus
Mukavuus
Voimalinja

MIINUKSET

JÄLKIMAKU
Mitään mullistavia muutoksia nämä uudistukset eivät tuo, mutta pienillä fiilauksilla saatu hyvä hipomaan täydellisyyttä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *