Kaasujalka

Koeajo Audi TT – Bulevardisporttien esikuva uudistui

Julkaissut:

|

10.4.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi TT – Bulevardisporttien esikuva uudistui

Audi TT on monen kaksiovisen sportin mittapuu ja tämä uusi versio nostaa tasoa yhä korkeammalle.

Audi TT kuuluu vähän samaan sarjaan kuin VW Golf GTI. Molempien ensimmäinen malliversio hätkähdytti ja sen jälkeen kaikkia uusia päivityksiä on verrattu aiempiin. Nyt uudistunut TT jatkaa tuttua Audin linjaa eli ulkoiset muutokset ovat hyvin maltillisia, mutta kuitenkin havaittavia.

Vain yksi versio

Koeajohetkellä Suomen hinnastossa on vain tämä yksi koeajettu versio. Oletettavaa on, että S- ja RS-mallitkin saapuvat vähän jälkijunassa. Eiköhän sieltä tule myöhemmin myös etuvetoinenkin versio, jonka avulla mallin alkaen hinta saadaan alkamaan nelosella. Avomallinen Roadster saapunee kesän kynnyksellä myös Suomeen ja siitä joutuu pulittamaa noin 2500 euroa enemmän.

Hienosäätöä

Koska nykyajan autot ovat ominaisuuksiltaan yhä lähempänä toisiaan autotehtaat joutuvat kikkailemaan ja keksimään mitä kummallisempia erottumiskeinoja. TT:n kohdalla äänimaailmaa on viety askeleen edelle, sillä autosta poistuttaessa kaiuttimista kuuluu sama sydämen tykytys kuin merkin mainoksissa. TT:n kabiini on valtavirrasta poikkeava, sillä usean auton kojetaulua koristaa iso näyttö. Sitä ei tästä löydy. Lämmönsäätimetkin on näppärästi sijoitettu puhaltimien suuttimiin. Yksinkertaista ja selkeää.

Neliveto on yliveto

2-litraisen turbomoottorin jatkeena on 6-vaihteinen S-Tronic- vaihteisto. Pitkittäismoottorisissa quattroissa on käytetty Torsenin tasauspyörästöä kun poikittaismoottoreissa on ollut Haldex. Nyt tämän TT:n kohdalla Haldexista on luovuttu ja neliveto on toteutettu monilevykytkimellä. Nelivedon toiminta on parantunut aiempaan nähden merkittävästi.

Pääsimme onneksi koeajamaan tätä lumisessa kelissä ja se onkin ollut hyvin harvinaista herkkua täällä etelä- Suomessa. Uusi TT on todella maukas ja hauska auto ajaa, erityisesti liukkaalla pinnalla. Kaasun käytöllä autoa pysyy ohjailemaan kivassa sivuluisussa. Voimaa on se verran ruhtinaallisesti, että luistoa jatkuu kivasti myös kovassakin vauhdissa.

Isommalle vaihteelle vaihtaessa pakoputkista kuuluu tosi makea “räkäisy”. Sitä on kuulunut muissakin nopeissa Audeissa ja Volkswageneissa, mutta tämän TT:n kohdalla tämä on selkeästi äänekkäämpi. Hyvä, että edes jotain mökää lähtee.

Ajo-ohjelmista löytyy myös nelivedon säätö, jota ei ole aiemmin ollut. Valitettavasti huomasimme sen vasta palauttaessamme autoa takaisin maahantuojalle. Kyllä tällä todella olisi pidempäänkin ajanut…

PLUSSAT
Suorituskyky
Ajettavuus

MIINUKSET
Suppea mallivalikoima

JÄLKIMAKU
Uusi TT on enemmän ajajan auto kuin aiemmat versiot, vaikka nekään eivät huonoja olleet. Tämä uutukainen vaan tarjoaa enemmän fiilistä.

Audi TT 2.0 TFSI quattro S-Tronic
Hinta : 59983€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 230hv /4500-6200 kierr/min
Vääntö: 370Nm / 1600-4300 kierr/min
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5,3 s
Huippunopeus: 250 km/h
Kulutus (valm.ilm): 6,4 l
Koeajon kulutus: 9,9 l

TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *