Kaasujalka

Koeajossa käytetty Chevrolet Captiva – Näyttävästi Korean jenkillä

Julkaissut:

|

27.1.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa käytetty Chevrolet Captiva – Näyttävästi Korean jenkillä

Ulkonäöltään vuosimallin 2007 Chevrolet Captiva on vähintään yhtä vaikuttava kuin toinen korealainen, samanikäinen Kia Sorento tai saman kokoluokan japanilaismaasturit.

Chevroletilla on ”brändinä” yhä tietty arvonsa, vaikka merkkiä ei enää maahan tuodakaan. Käytetty Captiva-maasturi tarjoaa ainakin näyttävää jenkkifiilistä koko rahan edestä, vaikka valmistusmaa onkin Korea.

Captivan dieselmoottorin käyntiääni on traktorimaisen karkea, ei siis kovin hienostunut. Mutta kun puikkoihin hyppää tosimies, eikä mikään henkilöstövalmennusfirman tai vastaavan trendikäs myyntipäällikköpelle, niin kyllä sillä pärjäilee.

Ilme on jylhä, kiitos keulanäkymää hallitsevan kromisen palkin, jonka kruunaa kookas Chevroletin logo. Vaikka Captiva on korealaisen Daewoon jälkeläinen, eikä oikea jenkkimerkki, niin tietyllä tavalla se käy köyhän miehen Cadillac Escaladesta.

Ainakin keskituloisella vantaalaisella pientaloalueella Captiva saa autoista mitään ymmärtämättömän naapurin kateellisen mielen väpättämään.

Vaihtokone

Captiva-katumaasturin mukana Chevroletiin tuli ensimmäisen kerran Euroopassa dieselmoottorinen vaihtoehto. Vuonna 2007 sillä oli iso merkitys, sillä japanilaiset eivät vielä olleet saattaneet automaattilaatikkoa ja dieselmoottoria samojen kuorien sisälle.

Kaasujalan koeajamassa Captivassa oli kaksilitrainen diesel ja viisipykäläinen automaattiloota. Auton matkamittarilukema oli 165 952kilometriä, mutta nykyisellä moottorilla oli myyjän ilmoituksen mukaan ajettu 60 000 kilometriä. Kuittikin kuulemma löytyy.

Vaihtomoottoria sinänsä ei pidä säikähtää ja se voi olla jopa hyvä juttu. Kyllä niitä koneita menee vaihtoon Mersuissakin. Yksi syy vaihtokoneeseen voi olla se, että aiemman moottorin on turmellut rikkoutunut jakohihna. Halpa vaihtokone keulalle voi tulla halvemmaksi kuin vanhan moottorin korjaaminen.

Mikään raketti Captiva ei toki ole, mutta kiihtyminen nollasta sataan 11 sekunnissa on isolle automaattivaihteiselle autolle riittävän hyvä suoritus. Käyntiääni ei moottorin lämmettyäkään muutu kehrääväksi, mutta kun siihen alkaa tottua, alkaa kyyti maistua muuten kelvolliselta. Meno on kevyttä automaattivaihteiden ja vakionopeudensäätimen ansiosta, ohjaustuntumakin on kohtuullinen.

Onhan siinä kuitenkin oma fiiliksensä, kun saa ajaa mustaa isoa maasturia korkealla istuen. Pääkaupunkiseudun liikenteessä 1800-kiloisen auton kaksilitraisen dieselmoottorin puhti riittää hyvin, jos kyydissä on vain tavallinen perhe ja juniori-ikäisen penskan jääkiekkokassi. Tiedä sitten, miten kävisi, jos pitäisi lähteä rymistelemään painavan kuorman kanssa ja vaikka peräkärryä vetäen huonokuntoisille metsäteille.

Tilaa kuin pienessä kirkossa

Captivassa on älykkääksi kehuttu nelivetojärjestelmä, mutta sen toimivuutta en lyhyellä koeajolenkillä päässyt testaamaan, kun asfalttitietkin olivat sulia ja lämpöasteita joulukuun puolivälissä useita.

Mutta ollaanpa ihan rehellisiä: tällaista kahdeksan vuotta vanhaa Captivaa tuskin kukaan ihan tosissaan ostaa sen maasto-ominaisuuksien takia. Eiköhän kysymys ole enemmän siitä, että halutaan suhteellisen vähällä rahalla näyttävä iso maasturi, jolla ajellaan pääasiassa kehäkolmosen sisäpuolella. Ja siihen se on 13 500 euron hinnalla oikein kelpo peli. Ja tilaahan 7-paikkaiseksi rekisteröidyssä autossa on kuin pienessä kirkossa!

Vaihtoautokauppiaalle Chevrolet ei ole mikään herkkupala myytäväksi, johtuen pitkälti sen maahantuonnin lakkaamisesta.
– Mutta kyllä nekin saadaan lopulta myytyä. Onhan Chevroletilla amerikkalaisena merkkinä kuitenkin monen silmissä vielä hohtoa, sanoo Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta.

Olen kuullut, että usein käytetyn Korean Chevroletin ostaja on nuori maahanmuuttajamies.
– Heille hinta ratkaisee, eivätkä he kanna yhtä paljon huolta esimerkiksi varaosien saannin jatkuvuudesta kuin suomalaiset. Suomalainen on useammin valmis maksamaan parituhatta euroa enemmän vaikkapa edelleen maahantuotavista Kia Sorennosta tai Honda CRV:stä, Multisilta myöntää.

Koeajettu Chevrolet Captiva LS 2.0D
• Vuosimalli: 2007
• Mittarilukema: 165 952 km, moottori vaihdettu 60 000 km sitten
• Vaihteisto: automaatti
• Vetotapa: neliveto
• Moottori: 2.0 l, diesel
• Tehot: 150 hv
• Huippunopeus: 178 km/h
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s
• Yhdistetty kulutus: 8 l /100 km
• Co2: 197 g/km
• Varustelu: mm. sähkökäyttöiset ikkunat, automaattinen ilmastointi, sisätilanpistoke, lohkolämmitin, nahkasisustus, vakionopeudensäädin, sähkösäätöiset istuimet, pysäköintitutka, erikoisvanteet, sadetunnistin.
• Erityismaininta: Suomi-auto
• Hintapyyntö: 13 500 €
• Myyjä: Malmin Autotalo, Helsinki

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *