Ossi Oikarinen rakastaa vanhoja autoja
Moottoriurheilun huippuinsinööri ja MTV:n Formula 1 – asiantuntija Ossi Oikarinen rakastaa vanhoja autoja.
Ossi Oikarinen on automies. Nykyään Lahdessa asuvan Oikarisen autotallista löytyy peräti kolme harrasteautoa. Punainen kuplavolkkari, vuosimallin 1981 Datsun Cherry 120 sekä 4-ovinen Chrysler vuodelta 1936.
– Vanhojen autojen kanssa puuhasteleminen on rentoa touhua ja loistavaa vastapainoa varsinaiselle työlle. Kun ajelen kuplavolkkarilla tai Datsunilla niin siinä hermo lepää. Kiirettä ei ole mihinkään, Ossi Oikarinen tunnustaa.
Tällä hetkellä Oikarinen työskentelee teknisenä johtajana DTM -sarjassa Team Rosberg-tallissa. Tiimi ajattaa kansainvälisessä huippusarjassa Audi RS 5-autoja. Aikaisemmin Oikarinen työskenteli autourheilun kuninkuusluokassa. Kokemusta kertyi muun muassa Arrowsilta, Toyotalta, BMW-Sauberilta sekä Ferrari-talleista.
– Kisareissuilla Euroopassa käytämme Audin A4- ja A6-malleja. Saksan teillä pääsee joskus polkaisemaan vähän enemmän. Täällä kotona siviiliautona on Fiat Doblo, se on perua Italian vuosilta. Vanha työsuhdeauto siltä ajalta kun työskentelin Scuderia Ferrari F1-tallissa. Tuo 7-paikkainen Fiat muistuttaa ulkoisesti ihan jääkaappia, Oikarinen naurahtaa.
Lahtelainen harrastaa vanhojen autojen lisäksi myös kartingia. Radalla saa puhaltaa ulos pahimmat höyryt.
– Omaan ajotaitoon minulla on terve suhtautuminen. En kuvittele itsestäni liikoja auton ratissa vaikka olenkin työskennellyt maailman parhaiden kilpa-autoilijoiden kanssa. Suutari pysyköön lestyissä. Olen rauhallinen kuljettaja siviililiikenteessä.
Oikarinen teki GP-vuosinaan yhteistyötä muun muassa herrojen Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Jarno Trulli ja Mika Salon kanssa.
– Näitä kuljettajia vuosien varrelta riittää, eikä heitä voi laittaa mihinkään paremmuusjärjestykseen. He olivat kaikki hienoja työkavereita. Vaikea osaa sanoa kuka oli paras tai nopein pilotti.
Hienot harrasteautot
Ossi Oikarisen harrastelaitteet ovat kaikki alkuperäisiä Lahti-autoja. Keltainen Datsun ja punainen kuplavolkkari ovat perua samalta omistajalta.
– Autot ovat museorekisterissä ja loistavassa kunnossa. Ne on ostettu uutena Lahteen. Kuplalla on ajettu 130 000 kilometriä ja se on täysin alkuperäisessä iskussa. Olen toinen omistaja, vuosimalli on 1965. Datsunin mittarissa on alle 100 000 kilometriä, Ossi paljastaa.
– Vanhat autot ovat aina kiinnostaneet. Pidän mekaanisista autoista, kilpalaitteisiin verrattuna ne ovat siellä kehityksen toisessa päässä. 36-mallinen Chrysler on vielä projektina autotallissa, se valmistuu sitten kun valmistuu. Sekin on muuten alkuperäinen Lahti-auto.
Oikarisen unelma-autoja ovat nimenomaan vanhat autot. Toki vuosien varrella kokemusta on kertynyt erilaisista erikoisvehkeistä.
– Ulkomailla olen päässyt kokeilemaan Ferrarin urheiluautoja sekä muita harvinaisuuksia. Kyllä vanhat vehkeet antavat minulle silti suuriman tyydytyksen, niissä on sitä fiilistä ja ajan patinaa.
Oletko päässyt koskaan kokeilemaan nykyisen työnantajan DTM-Audia?
– Kilpa-auto on sen verran kova haaste, että en ole edes haaveillut moisesta. Siihen hommaan eivät lahjat riitä, se vain lipeäisi käsistä. DTM-Audi on kuin katettu formula-auto, enkä saisi siitä mitään irti edes kilparadalla, Oikarinen tunnustaa.
Ajokulttuuria
Ossi Oikarinen on asunut työnsä vuoksi eri puolilla Eurooppaa. Kokemusta löytyy niin Iso-Britannian, Saksan, Sveitsin kuin Italian liikenteestä.
– Talvella Suomessa on alhaiset nopeusrajoitukset. Ajokulttuuri on täällä sellaista että ajetaan lähellä tosia. Jonoja tulee ”Kekkoslovakiassa” ja ohittaminen on vaikeaa. Puskurissa roikkumista tulisi vältellä. Suomessa on myös mielenkiintoinen valvontakulttuuri, kamerapönttöjä riittää, Oikarinen miettii.
Kehittämistä riittää myös moottoritiellä ajamisessa.
– Siihen ajokulttuuriin emme ole vielä oikein tottuneet. Täällä vedetään moottoritiellä vasenta kaistaa pitkin ilman että taustapeiliin tarvitsee katsoa. Vielä on hieman oppimista esimerkiksi Saksan moottoriteiltä.
Mauri Nurmi
Vastaa