Kaasujalka

812 000 kilometrin Toyota Avensis

Julkaissut:

|

3.7.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

812 000 kilometrin Toyota Avensis

Markus ”Matusware” Jokitulpon Toyota Avensiksen vuosimallia 1999 osti alun perin asfaltointiyritys. – Kesäiset ajot asfalttikoneen perässä jättivätkin pysyvän muiston auton pelteihin. Kutsunkin tätä jo 812 000 kilometriä ajettua Avensistani ”asfalttisoturiksi”, Jokitulppo sanoo.

Markus ”Matusware” Jokitulpon 26 vuotta vanhan diesel—Avensiksen mittarilukema on jo 813 000 kilometriä, mutta ei puhettakaan, että ”Matusware” vaihtaisi sen uudempaan ja vähemmän ajettuun autoon.

 

Eurassa Panelian kylässä asuvan Jokitulpon Avensiksen vuosimallia 1999 osti uutena käyttöönsä asfalttifirma. Avensis seurasi asfalttikoneen perässä kesät ja se näkyy Jokitulpon mukaan konepellissäkin.

Tilaa Kaasujalan uutiskirje

Palveltuaan aikansa asfalttifirmaa Avensis päätyi harjavaltaisen autoliikkeen kautta Jokitulpon appiukon omistukseen. Jokitulpolle itselleen auto päätyi pari vuotta sitten.
–Manuaalilaatikon ykkösvaihteen synkronointi on tänäkin päivänä vähän huonossa hapessa. Myös tuulettajan moottori on minun aikana vaihdettu. Laturi jätti minut ihan hiljattain tien poskeen, mutta se oli omaa syytäni. Laturi päätti kuolla totaalisesti, kun otin riskin ajaa lähes tyhjällä akulla. Avensikseen on nyt vaihdettu uusi laturi ja kaikki uudet hihnat. Vaihdelaatikkokin sai uudet öljyt, mikä antaa lisää käyttökilometrejä rutkasti, Jokitulppo kertoo.

Kytkin kesti 700 000 km

Jokitulpon Avensiksessa on esikammioruiskutteinen dieselmoottori 2,0 TD (98 hv). Vuoden 1999 lopulla Avensis-mallistoon tuli toiseksi dieselmoottoriksi nykyaikaisempi yhteispaineruiskutteinen 2,0 D-4D (110 hv).
–Tämän auton 2-litraisessa dieselmoottorissa kaikki on mekaanista, toisin kuin 2.0 D–4D-Avensiksissa, joita Suomessakin liikkuvista Avensiksista on valtaosa, Jokitulppo mainitsee.

Lue myös: Jukka Hietasen Kia Cerato kulkee nyt etanolilla – Kaasujalka

Laturi hajosi Avensiksesta tänä talvena toisen kerran, ensimmäisen kerran laturi meni vaihtoon 600 000 kilometrin kohdalla.

Muuten Vähätulpon Avensista on jouduttu korjaamaan todella vähän. Moottori ja manuaalivaihteisto ovat alkuperäiset.
–Kaasupoljin on melkein ainoita sähköllä toimivia ratkaisuja. Kun ei ole hirveästi antureita, ei ole myöskään niin paljon ylimääräisiä hajoavia osia. Kytkinremontti piti tehdä 700 000 kilometrin kohdalla, Matusware sanoo.

”Asfalttisoturi”

Jokitulppo kutsuukin Avensistaan eräänlaiseksi asfalttisoturiksi.
–Tämä on nähnyt niin paljon kilometrejä, ettei rupea vähästä kiukuttelemaan. Pohja on alkuperäinen, olisiko siellä nyt kaikkiaan kolme hitsauspaikkaa. Hirveästi ei ole suola tämän auton alustaa syönyt, kun autosta on pidetty hyvää huolta, Jokitulppo kehuu.

Kauniiksi Jokitulppo ei Avensistaan kehu. Se palvelee päivittäin tavallisessa arkiajossa, eikä ole kauniiden suvipäivien harrasteauto.
–Alkueräisestä maalipinnasta lakka on palanut vähän joka kulmasta, mutta uskollisesti Avensis puuskuttaa eteenpäin.

Kun Avensis tuli appiukon omistukseen, mittarilukema huiteli 400 000 kilometrin tietämillä. Jokitulppo itse laskee ajaneensa autolla parin vuoden aikana toistasataatuhatta kilometriä.
–Kun näin tässä Avensiksessa ensimmäistä kertaa yli puolen miljoonan kilometrin mittarilukeman ja päivittelin sitä, niin appiukko totesi luottavaisena, että kyllä se kestää vielä enemmänkin. Ja niinhän se on kestänyt, Jokitulppo naurahtaa.

Avensista ennen Jokitulppo ajoi Nissan Primeralla vuosimallia 2006.
-Primerassa oli 1.8-litrainen bensamoottori. Se oli paperinen rimpula, jota piti korjata koko ajan. Halusin auton, joka kestää ajoa. Nissanin myin osina. Halusin auton, joka kestää.

Avensiksen päivittämistä uudempaan autoon Jokitulppo ei edes mieti.
–Se on niin niin kova laite, että ajan sillä niin kauan kuin se vain kestää. Jos ja kun vikoja tulee, korjaan vähän lisääkin. Olen aina ollut tarkka autoistani, joten öljyt vaihdetaan ohjekirjan mukaisesti. Vain kerran kesähelteillä olen joutunut lisäämään moottoriin öljyä kesken öljynvaihtovälin, Jokitulppo kertoo.

Halpa korjata

Tielle Avensis jätti Jokitulpon ensimmäisen kerran vasta tänä talvena. Appiukonkin se jätti tielle tiettävästi vain kerran.
–Appiukon aikana polttoainetankkiin oli päässyt vettä ja auto vähän yski ja rytisi. Itsekin olen muutaman kerran joutunut laittamaan tankkiin puhdistusainetta, jonka jälkeen meno on taas jatkunut ryskimättä. Tietysti ilmansuodatin on vaihtunut vuosien saatossa useampaankin otteeseen, mutta sehän onkin kuluva osa, Jokitulppo sanoo.

Moottorista on vaihdettu ainoastaan startti ja laturi, turboahdin ja lohko ovat täysin alkuperäiset.
–5-lovinen manuaalivaihdelaatikko on alkuperäinen ja alkuperäinen kytkinkin kesti yli 700 000 kilometriä, Jokitulppo sano.

Jukka Hietasen Kia Cerato kulkee nyt etanolilla – Kaasujalka

Perheen kakkosauton kunnostusta odottaa Ford Ka.
–Kun saan Ka:n liikkeelle, ajan Avensiksen talliin ja katson siitä kaikki pikkujututkin. Avensiksen pitää melkeinpä syttyä palamaan, että siitä luopuisin.

Autonsa ajo-ominaisuuksia Jokitulppo ei ylistä, mutta ei myöskään moiti.
–Avensis on perusauto, johon voi luottaa. Ei se ole huono ajaa, mutta ei se ole luotu sporttikuskillekaan. Kultaisen keskitien auto, jolla ajamisesta ei oikein mitään jää mieleen. Itse vain tykkään vanhoista japanilaisista autoista, vaikka en merkkiuskollinen olekaan. Jos itse pidät autosta huolta, sekin pitää huolta sinusta. Sellaista säätä, kilometrimäärää tai tietä ei ole, johon en uskaltaisi Avensiksellani ajaa. Tällä vien luotettavasti poikiani päiväkotiin ja kouluun ja käyn kaupassa, mutta kyllä tällä uskaltaa lähteä myös sukuloimaan Raisioon, Jokitulppo vakuuttaa.

Jokitulppo on tykännyt koko ikänsä korjailla erilaisia laitteita.
*–Se johtuu varmaankin siitä, että isäni oli pienkonekorjaaja ja ukkikin oli vähän sellainen pelle peloton. Suvussa on perinne, että laitteet korjataan itse. Jos on ollut jotain erikoistyökaluja vaativia remontteja, suosin paikallista korjaamoa. Muuten korjaan itse. Toyotan korjaaminen on halpaa, Motonetista ja Saksastakin varaosia löytyy hyvin, Jokitulppo sanoo.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Markus ”Matusware” Jokitulpon albumi

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Jukka Hietasen Kia Cerato kulkee nyt etanolilla
Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja
Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *