Koeajo Audi RS7 – Ei todellakaan sovi arkajaloille
Pröystäilevä ja mahtaileva Audi RS7 ei nöyristele ketään, eikä sen tarvitsekaan.
Audi RS7 on varustettu samalla tekniikalla kuin talvella koeajettu RS6, joten suorituskyvyn suhteen uutta ei ollut odotettavissa. Tosin RS6 koeajettiin viime talvena nastarenkailla lumikelillä ja nyt päästään kurvailemaan komeilla 21 tuumaisilla kesätassuilla. En ole koskaan ollut A7:n fani sen epäonnistuneen ulkonäön vuoksi, mutta tämä RS7 on on aivan toista maata. RS:n mukana tulevat lisähöysteet tekevät autosta hävyttömän makeen näköisen pelin.
Etenkin nämä lisävarusteisen höysteet kruunaavat kaiken; helmiäisväri; Daytonaharmaa 1 979,04 €, Carbon -ulkonäköpaketti 8 840,79 €, Carbon -peilinkotelot 3 357,87 € ja alumiinivanteet 21″ 4 785,38 €. Onhan tossa muitakin lisävarusteita, mutta ne eivät näy niin selvästi. Näistä mainittakoon LED -ajovalot 3 909,41 € ja Valcona nahkaverhoilu “hunajakenno” tikkauksella 2 271,02 €. Hupsista, varusteita tuli klikkailtua hyvin varustellun VW Golfin verran.
Auto kerää niin hurjasti ihmisten katseita, että ujolle kuskille tämä ei sovi. Viisimetrinen ja lähes kaksi metriä leveä auto on likimäin kummajaisen upean näköinen. Eikä korkeuttakaan ole juuri Ferrareita enempää.
4-litrainen V8 on varustettu muutamalla ehtimella ja niiden avulla tehoa on kutitettu komeat 560 hevosvoimaa ja vääntöäkin riittävät 700 Nm:iä. Moottorin jatkeena on perinteinen automaattivaihteisto ja tietenkin kaikki neljä renkasta raapii tai siis vetää quattron avulla. Pito ongelmia ei varmasti ole.
Kulkee, kulkee…
Edellisessä numerossamme koeajossa oli RS7:n yks vahva haastaja E63 AMG, joka sai niskalihakset solmuun, eikä Audi jää yhtään huonommaksi tuossakaa hommassa.
Kabiini on kuin mistä tahansa isosta Audista ja tikatut nahkaistuimet sopivat kuin nenä päähän. Sopivat kyllä hyvin poikkeuksetta jokaisen vartalollekin.
RS7 on jälleen uskomattoman hieno osoitus Audin kyvystä tehdä likipitäen täysiversisen kilpa-auton suoritusarvot omaava kulkupeli, joka on arkiajossa mukava ja vaivaton kuin perus-Golf.
Moottorin saundimaailma on korviahivelevä. Tasaisessa ajossa kasin murinat pysyvät kivasti taustalla kertoen käytettävissä olevista voimavaroista. Kunnon polkimen polkaisu ei sitten jätä enää ketää kylmäksi. Miehekkäät ja voimakkaat äänet saavat raavaankin kuskin hymyn korviin. Siinä naamaansa revitellessä kannattaa kiinnittää huomiota nopeusmittariin, sillä nollasta sataseen kiskaistaan alle 4 sekunnissa.
Moottorissa on sylintereiden lepuutustoiminto eli rauhallisessa tasaisessa ajossa moottori käyttää vain neljää sylinteriä. Sylintereiden määrän muuttumista ei huomaa mitenkään.
Ihan mikään suuri tilaihme tämä ei ole, vaikka ulkomitat jättää kalpeaksi monen pakettiautonkin. Yritin nimittäin kaverini kanssa lähteä kahden pikkupoikamme kanssa katselemaan rallikisoja, mutta lähtö tyssäsi jo parkkipaikalle. Emme nimittäin saaneet kaksia rattaita mahtumaan kyytiin. Litroja tavaratila vetää kyllä hulppeat liki 600 litraa, mutta sen matalan luonteen vuoksi emme saaneet noita tavaroita mahtumaan. Vaihdoimme kulkupelin X6:een, johon saimme ne mahtumaan vain vaivoin. Ihanan ihmeellisiä tilaihmeitä nämä suuret autot… :).
Tekniset tiedot
Audi RS7
Hinta alkaen: 192 061 €
Koeajoauton hinta varusteineen 219 362,51 €
Iskutilavuus 3993 cm³
Teho: 560 hv (412 kW )5700-6600 r/min
Vääntö: 700 Nm/1750-5500 r/min
Paino 1995 kg
Tavaratila 535 litraa
Huippunopeus: elektronisesti rajoitettu 250 km/h.
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 3,9 s
Keskikulutus: 9.8 l/100 km
CO2 päästöt: 229g/km
Koeajon kulutus 13 litraa
Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Ajoasento
Mukavuus
Miinukset
Hinta
Jälkimaku
Tämä on niin hienosti toteutettu kokonaisuus, että ei voi kuin ihailla.
Vastaa