Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz CLK – Papparaisen ”mukamas urheiluauto”

Julkaissut:

|

10.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz CLK – Papparaisen ”mukamas urheiluauto”

Ei ehkä oikea auto todelliselle sporttiautomiehelle, mutta tekee 50-vuotiaan senioriäijän olosta nuorekkaan.

Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor. Nyt minusta tuntuu, että olen vihdoin löytänyt melko vaatimattomasti rahaa vaativan keinon pönkittää riskittömästi vanhenevan miehen rapistuvaa egoani: lääke on iäkäs Mersun CLK-malli.

Koeajossa käytetty Mercedes-Benz CLK. Avensis on ollut kelpo auto, matkamittarilukemakin on kohtuullinen, 140 000 kilometriä. Mutta mihinkäs automies luonnostaan pääsisi. Jotain vähän hulppeampaa, ja ehkä erikoisempaakin, pitäisi löytää.

Mutta sen verran meikäläinen kilometrejä ja erikoisuuksia pelkää, että 2000-luvun alun Jaguarin S-typet ja X-typet ovat poissa laskuista ja kyllä niillä 10 000-15 000 euron Audeilla, Mersuilla ja Bemareillakin alkaa olla melkoisia matkamittarilukemia.

Kun pieni erikoisuus riittää

Kunnes sitten keväisenä päivänä keksin selata Mersun CLK-mallien myynti-ilmoituksia. Ja toden totta, jopa 2000-luvun autoja saa yllättävänkin edullisesti ja vieläpä kohtuullisilla kilometreillä.

En ensin ymmärtänyt ollenkaan syytä moiseen, varsinkaan 2003 tai sitä tuoreempien yksilöiden kohdalla. Kunnes asetuin oikein järjen kanssa t miettimään. Selitys on yksinkertainen: 2 ovea rajaa perheelliset pois ja koska suurimmassa osassa CLK-Mersuja on ihan tavallinen perusbensamoottori, eivät todelliset urheiluautomiehet sellaista kelpuuta. Ja kaksilitrainen bensamoottori taitaa muutenkin olla menneestä.

Itselleni tuo 2-ovisuus ei ole mikään este, eikä 2-litrainen bensamoottorikaan. Kolmihenkinen perhe, Hurmalainen rouva ja poika, liikkuvat enää harvoin porukassa, kun juniorikin täyttää 17 vuotta. Ja jos neljä ovea on tarpeen, rouvalla on perinnesedan. Kilometritkin jäävät vuositasolla melko vaatimattomiksi, joten kun tällainen ukko haluaa vähän paremman näköisen, mutta kuitenkin perusratkaisuiltaan melko turvallisen auton, tuntuisi Mercedes-Benz CLK oivalta ratkaisulta.

10 vuotta, vain 78 000 km

Otin koeajoon Asko Hahdon autoliikeestä Tikkurilan kupeesta Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Coupe Avantgarden automaattilaatikolla. Hintapyyntö oli 17 400 €.

Mutta kilometrejä oli niin ällistyttävän vähän, että niitä piti verrata huoltokirjaan. Ja vaikka kysymyksessä on alun perin tuontiauto, olen jokseenkin 100-prosenttisesti vakuuttunut niiden paikkansapitävyydestä.

Matkamittarilukema oli 78 000 kilometriä. 10-vuotiaalle autolle se oli todella vähän. Mutta huoltokirja oli täytetty huolellisesti, huoltoja oli tehty 15 000 – 20 000 kilometrin ja keskimäärin noin kahden vuoden välein.

Mitä luultavammin tällä Mersulla on ajellut joku eläkkeelle jäänyt saksalainen pk-yrittäjä Heinz rouvansa kanssa. Auto oli huippusiisti, siinä ei oltu edes tupakoitu, eli senkin puolesta uskon annettuihin tietoihin. Kyyti tällaiselle viisikymppiselle Avensis-miehelle oli riittävän ylellistä ja äänetöntä.

Mutta toisaalta en ihmettele, että auto oli vielä ainakin reilu viikko koeajon jälkeen yhä myytävänä, vaikka hintapyyntö tuntui vähintään kohtuulliselta, jopa halvalta.

Nimittäin tällaisen CLK-Mersun vahvuus ja samalla heikkous on sen hillityn sporttinen ulkonäkö yhdistettynä kuitenkin jokseenkin perus-Mersun ominaisuuksiin. Perheelliset eivät tätä osta, koska ovia on vain kaksi, nuorisolle se on liian hinnakas ja hivenen tylsäkin. Ja taitaa olla niin, että tällaiset seniorimiehet sittenkin päätyvät pääsääntöisesti mieluummin perinteiseen sedaniin.

Niinpä CLK-Mersuja käytettynä etsivälle pienelle joukolle markkinat näyttävätkin vähintään auvoisilta: autot ovat yleisestikin kohtuullisen vähän ajettuja, siistejä ja kohtuuhintaisia. Ja kun iloksi riittää pelkästään se, että alla on lopulta ihan tavallinen Mersu tavallista sporttisemmissa kuorilla, ilman räjähtävää voimaa, niin tätä CLK:ta voi pitää löytönä. Se on uudempaa korimalliakin.

”Olevinaan sporttinen”

Jermu Numminen tuusulalaisesta Autoimperiumista ei hirveästi lämpene lähempänä 20 000 euroa kuin kymppitonnia maksavalle, 10 vuotta vanhalle CLK-Mersulle.
– Puhun tällaisesta autosta nyt hieman mutu-tuntumalla, mutta minun silmissäni tämä on vähän vain olevinaan urheilullinen auto, sitä kuitenkaan olematta juuri millään tavalla. CLK perustuu C-sarjan Mersun tekniikkaan, vain kattoa on hieman hieman muotoiltu coupemaisemmaksi, Numminen arvioi.

–Kun tällainen auto maksaa lähes 20 000 euroa, valitsee moni oikeaa urheiluautoa etsivä samalla hinnalla mieluummin vaikkapa selkeästi vanhemman ja enemmän ajetun Porschen 911- sarjan 966-mallin.

CLK onkin paljon helpompi myydä, jos sen hinta painuu alle 10 000 euron, vaikka matkamittarilukema olisikin suurempi. – Silloin saa alle niin sanotusti järkevän Mercedeksen, jossa kuitenkin korin myötä saa hieman erikoisuutta. Se on turvallinen valinta sellaiselle, joka hakee autolta hiukan jotain muuta kuin harmaata Avensista.

CLK-Mersua Numminen pitääkin kompromissiurheiluautona: sopii erikoisuudentavoittelijaa, jolta kuitenkin puuttuu huimapäisin rohkeus.
– Tällainen Mersu puhuttelee ehkä hieman vanhempaa ostajakuntaa, kuin vaikkapa BMW:n 3-sarjan iäkkäämmät coupet. Sinänsähän tällainen vähän ajettu CLK epäilemättä on melko turvallinen ostos: Mersun pieniä kompressorimoottoreita ei voi missään tapauksessa lähteä haukkumaan, ne ovat soivia pelejä ja täyttävät varmasti asiansa: kestävät isommankin kilometrimäärän.

Numminenkin myöntää, että ainakin yhden tärkeän asian 10 vuotta vanha Mercedes-Benz CLK ajaa vallan mainiosti.
– Kyllä sellaisella saa autoista tietämättömän naapurin verhon heilahtamaan, hän nauraa.

Tekniset tiedot

Koeajettu Mercedes-Benz CLK
• Malli: 200 Kompressor Coupe Avantgarde
• Vuosimalli: 2004
• Vaihteisto: automaatti
• Vetotapa: takaveto
• Moottori: 1796 cm3
• Käyttövoima: bensiini
• Teho: 163 hv
• Huippunopeus: 228 km/h
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s
• Yhdistetty kulutus: 8,7 l/100 km
• Co2: 205 g/km
• Hintapyyntö: 17 400 €
• Hinta uutena 2004: 68 150 €
Myyjä: Automyynti Asko Hahto Oy, Helsinki

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *