Koeajo käytetty Volvo XC90 – Vaihtoehto tila-autolle
Käytetty Volvo XC90. Kun tila-autot ovat menneet pois muodista, päätyy moni trendikäs ja paljon harrastava perhe hankkimaan käytetyn Volvo XC90 -maasturin.
Koeajo käytetty Volvo XC90. Ja ihmekös tuo: tilaa ainakin riittää. Ja jos tulee tila-autossa lievästi suurperheellisen nuorisopastorin hieman nuhjakemainen olo, tarjoaa iso ja jyhkeä Volvo XC90 –herrasmiesmaasturi mahdollisuuden istua korkealla ja tuntea itsensä melkoiseksi machoksi.
XC90 isolla, 2.9-litraisella ja 6-pyttyisellä bensamoottorilla ei tietysti ole mikään pihistelijä. Autoliikkeestä otetun, rapiat 200 000 ajetun Volvon mittari näytti, että keskimäärin kulutus on viime ajojen aikana ollut sellaiset 12.3 litraa satasella.
Tulen Volvo-perheestä ja elin lapsuuteni sellaisena aikana, että Mersulle sisäänajokilometreiksi uhottiin 300 000 ja Volvolle vastaavasti sellaiset 150 000-200 000.
Ei ole syytä yhtään epäillä, etteikö nyt koeajetulla, 205 000 kilometriä ajetulla XC90:llä olisi vielä edessään toinen mokoma 200 000 kilometrin taival.
Tilaa riittää
Isoa ja käytettyä, jylhällä bensamoottorilla varustetta Volvo XC90 :tä ei moni ensi kuulemalta varmaan pitäisi järkiautona lapsiperheelle. Eikä se sitä olekaan, jos ajoa kertyy vuodessa yli 15 000 kilometriä ja aamuruuhkissa.
Mutta ajatellaanpa asia niin päin, että auto palvelee perheessä lähes yksinomaan lasten vapaa-ajan ajossa ja kuljetuskapasiteettia tarvitaan kuitenkin tuota vähäistäkin ajoa varten paljon. Leikitään vaikka ajatuksella, että perheessä on kolme jääkiekkoilevaa ja kasvuikäistä poikaa, joista yksi on vieläpä maalivahti. Ja niin isä kuin äitikin kulkee työmatkansa lähiöstä keskustaan julkisella kulkuneuvolla.
Jos tällaisen perheen ajot jäävät 10 000 kilometriin vuodessa, saa tästä Volvo XC90 :stä alle 20 000 eurolla ison ja yleisesti ottaen luotettavan auton.
Aukoton huoltohistoria
Koeajetun Volvo XC90 :n yksi vahvuuksia oli kutakuinkin aukoton huoltokirja. Useinhan autoliikkeen nettimainoksessa mainitaan huoltokirja silloinkin, kun 120 000 ajetun kärryn edellinen merkintä on tehty 60 000 kilometrin kohdalla ja viimeiset 60 000 kilometriä jää hämärän peittoon.
Mutta nyt ajetussa Volvossa huoltomerkinnät oikeasti olivat kohdallaan: viimeisin huolto on tehty 201 264 kilometrin kohdalla joulukuussa 2012, edellinen huolto 174 248 kilometrin kohdalla syyskuussa 2009. Eli tästä voi päätellä, että autolla on viimeisten vuosien aikana ajettu todella vähän ja omistaja on pitänyt siitä hyvää huolta. Ja huoltokirjaa lukiessani ainakin itse tulkitsin niin, että jakohihna on vaihdettu tai ainakin kiristetty viimeisen huollon yhteydessä, Etu- ja takajarrulevyt on vaihdettu 186 000 kilometrin kohdalla.
Rentoa menoa maantiellä
Pikkuisen ajoa häiritsivät myös taakse ja sivuille jääneet katvealueet, joihon Opel Corsat ja Nissan Micrat hyvinkin jäävät piiloon. Melkoisesti pitää päätä käätä käännellä ahtaissa paikoissa.
Viisisylinterinen bensamoottori hurisee tasaisesti, mutta mittarin näyttämiin alhaisiin kierroslukuihin suhteutettuna jotensakin kireän oloisesti. Tätä samaa olen ihmetellyt kaverin samalla moottorilla varustetussa V70:kin.
Taajamissa Volvo XC90 ei ole ihan vaivaton auto, ohjauksen palautus kun tuppaa olemaan vähän laiska. Maantiellä ajaminen on rentoa ja ohjauksen palautuskin herää eloon sitä mukaa, kun nopeus kasvaa.
Mukavasti ajanpatinaa
Jotenkin minä tykkään näiden vanhojen ökypelien vuosien patinoimasta nahkasisustuksesta. Tässä Volvossakaan penkkien nahka ei vahingossakaan näytä miltään vohvelikankaalta, vaan tuo mieleen lapsuudenkodin jyhkeän nahkasohvan 1970-luvulta.
Hyvin yleisesti nettikeskusteluissa vertaillaan juuri Volvo XC90 :tä ja BMW X5:tä.
Nimimerkki Erkjetter Pakkotoisto.com –sivustolla tiivistää melko nasevasti: ”Jos multa kysyttäis ottaisinko XC90:n vai X5n , ottaisin bemarin. Jos mun pitäis ostaa omalla rahalla Volvo XC90 tai X5, ostaisin XC90:n”. Bemari on makeampi ajaa ja paremman näköinen, Volvo taas edullisempi hankkia ja siksi sitä pidetään järkevämpänä päätöksenä. Volvo tiettävästi on myös tilavampi.
300 000 km huolettomasti
Katsastusyrittäjä ja katsastusinsinööri Juhani Olsbo varsinaissuomalaisesta SF-katsastuksesa kehuu Volvon laatua, myös XC90:n.
– Tietysti on selvä, että kun raskaalla autolla ajetaan 250 000 kilometriä, ohjausnivelet kuluvat, kun leveitä ja isoja pyöriä parkkeeratessa käännetään paikallaan. Mutta se on normaalia kulumista. Meidän katsastusmiesten sisäpiirissä ei liiku mitään sellaista tietoa, että aina kun Volvo XC90 tulee katsastukseen, siitä automaattisesti on ohjausnivelet rikki, Olsbo sanoo.
XC90:n nivelet toki ovat himpun kalliimpia kuin tavallisessa V70-farmarissa, mutta Olsbon mukaan ero ei kuitenkaan ole satasia.
Sen sijaan automaattilaatikoista Olsbo on kuullut jonkun verran huonoa taksimiehiltä.
– 300 000 kilometrin tietämillä laatikko alkaa usein luistamaan eikä vaihda kaikkia vaihteita kunnolla. Mutta silloinkin vaihteisto voidaan pääsääntöisesti korjata, ilman että sitä tarvitsee kokonaan vaihtaa. Remontin hinta asettuu 1500-2000 euron tietämille, joka on kuitenkin paljon vähemmän kuin kokonaan uusi laatikko.
Koska suurimmalla osalla Volvo XC90 -maastureistakin on ajettu enimmäkseen maanteillä ja kaduilla, niillä Olsbon mukaan ajetaan huolettomia kilometrejä 300 000 – 400 000 kilometriin asti.
Koeajettu Volvo XC90
* Vuosimalli 2003
* Moottori: 2.9 l
* Käyttövoima: bensiini
* Mittarilukema: 205 000 km
* Vetotapa: neliveto
* Vaihteisto: automaatti
* Teho: 272 hv
* CO2 -päästöt: 309 g/km
* Henkilömäärä: 7
* Hinta: 18 899 €
* Myynnissä: Autosilta, Espoo
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa