Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback

Uudistuneen Kia EV6 :n suurimmat uudistukset liittyvätkin eritoten kasvaneisiin akkukokoihin, vaikka ulkonäköäkin on piristetty. Kyseessä ei olekaan uusi mallisukupolvi, vaan facelift.
Edelleen Kia EV6 kuitenkin näyttää tuoreelta. Edestä EV6 näyttää sporttisen matalalta, mutta niin näyttää moni kilpailijakin. Sen sijaan takapäästä sitä ei juuri mihinkään kilpailijaan tule helposti sekoitettua.
Lue myös: Koeajo Kia EV3 – ”Avaruusauto” ihan perusperheelle – Kaasujalka
Itse asiassa on vain hyvä, että ulkonäköä on uudistettu kohtuullisen säästeliäästi. Mistä sen tietää, vaikka EV6:sta ajansaatossa tulisi jopa sähköautoklassikko?
Ultranopea lataus
Ulkonäköä merkittävämpi uudistus on kuitenkin Kia EV6 :n akkukokojen kasvattaminen. Kia toi ensimmäisten sähköautovalmistajien joukossa toi markkinoille 800-volttisen sähköjärjestelmän. Ultranopea 10–80 % lataus onnistuu vain 18 minuutissa.
Pienempi akku kasvoi 58 kWh:sta 63 kWh:iin, isompi akku kasvoi aiemmasta 77,4 kWh:sta 84 kWh:iin. Toimintamatka 84 kWh:n akulla on nyt jopa 582 km, koeajoon saadulla nelivetoisella versiolla se on 546 km. Pienemmälläkin 63 kWh:n akulla toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan 428 km.
Sisätilat ovat jokseenkin entiset, samoin ohjelmisto. Kiiltävän muovin hylkääminen kojelaudassa ja keskikonsolissa tekee vaikutelmasta kuitenkin aiempaa premium-henkisen. Tilaa pituussuunnassa on hurjasti: 2,9 metrin akselivälin ansiosta pitkäjalkainenkin istuu takana kuin ministeri.
Tosin pitkää autoa oli vähän ahdistavaakin sompailla ruutuun Keravan Prismassa ruuhka-aikana. Myös kääntösäde on melko suuri ja paksu A-pilari rajoittaa näkyvyyttä.
Matalassa autossa koripalloilijan mitat täyttävän hujopin pää hipoo kattoa. Tällainen 176 senttimetriä pitkä keskivertomies istui EV6:ssa oikein mukavasti. Tilavuus teki ajamisesta rentoa ja mukava asento penkistä löytyi helposti.
Yhden sormen taktiikalla
Keskikonsoliin sijoitetun Kian biometrisen tunnistuksen avulla kuljettaja voi muodostaa yhteyden käyttäjäprofiiliinsa, käynnistää auton ja poistaa pysäköintipalvelutilan käytöstä. Tämän ansiosta auto on kirjaimellisesti yhdellä sormella hallittavissa.
Nykyään sähköautojen koeajoartikkeleissa melkein unohtuu sellainen seikka kuin ajotuntuma: pääpaino tuntuu olevan toimintamatkoissa, ladattavuudessa ja monitoiminäyttöjen erilaisissa digihienouksissa.
EV6:ssa ajotuntuma on kuitenkin hyvä. Matalalle korin alle sijoitettu painava ajoakku tekee painopisteestä alhaisen ja se taas parantaa ajettavuutta. Suomen markkinoiden tiedotteessa mainitut selektiiviset iskunvaimentimet ja aiempaa parempi äänieristys ovat osa uudistusta.
Pitkä akseliväli tekee ajamisesta leppoisan rauhallista, vaikka alustan perussäätö onkin enemmän jämäkkä kuin mukava.
Urheilullisuutta painottava alusta tekee ajosta sporttista, omasta mielestäni mukavuuden siitä kärsimättä. Pitkän akselivälin ansiosta ajaminen on leppoisan rauhallista. EV6:n luonnettahan saa säädettyä ajotiloista ja itse ajoin suurimman osan ajasta Eco-asetuksella.
Omimmillaan EV6 on pitkillä matkoilla: isokokoinen, tilava, hiljainen ja pitkän toimintasäteensä sekä nopean ladattavuutensa ansiosta stressitön sähköauto.
Plussat
Tyylikäs ja persoonallinen ulkonäkö
Hiljainen
Pitkä toimintasäde
Nopea lataus
Miinukset
Suurehko kääntösäde
Näkyvyyttä rajoittava A-pilari
JÄLKIMAKU
Koeajettu nelivetoinen Kia EV6 GT-line AWD 84 kWh asettuu Kia EV6- malliston huipulle, jonka hinta nousee 57 000 euroon. Itselleni riittäisi takavetoinen versio pienemmällä 63 kWh:n akulla, kun silläkin taittaa matkaa yhdellä latauksella 428 kilometrin verran ja lähtöhinta asettuu 45 000 euroon.
Kia EV6 Long Range GT-Line AWD 84 KWH
Moottori: 2 synkronoitua sähkömoottoria
Teho: 326 hv/239 kW
Vääntö: 605 Nm
Akun bruttokapasiteetti: 84 kWh
WLTP-kulutus 17,7 kWh (ilmoitettu)
Latauspistoke: CCS
Latausnopeus: 10–80 % DC: 18 min
Latausteho DC (max): 258 kW
Toimintasäde: 546 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.3 s
Huippunopeus: 188 km/h
Mitat: pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli: 2900 mm
Tavaratila: 490 litraa
Koeajoauton hinta varusteineen 57 130 €, malliston hinnat alk. 45 790 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski






Vastaa