Koeajo Kia EV3 – ”Avaruusauto” ihan perusperheelle
Vaikka Kia EV3 tuo mieleen legopalikoista kootun avaruusauton, se on lopulta ihan tavallisen hyvä perheluokan sähköauto. Niinkin voi kuitenkin käydä, että futuristinen muotoilu myös karkottaa potentiaalisia ostajia.
Kia EV3-sähköauto saapui Suomen markkinoille syksyllä ja se valittiin Vuoden Autoksi Suomessa 2025. Muotoilua voi varauksetta kehua ainakin rohkeaksi. Se näyttää kuin erilaisista moduuleista kootulta konseptiautolta. On Kia EV3:a leikkisästä kuvailtu ”avaruusautoksikin”.
Kun EV3 rantautui Suomeen, sitä kutsuttiin hintahäiriköksi, joka yrittää tehdä sähköautoilussa kerralla kaiken oikein. Hinnoittelu onkin kilpailukykyistä. Uutuusmallin hinnat alkavat 37 437 eurosta ja isommalla akulla varustettuna 41 228 eurosta.
Sittenkin tavallinen
Futuristisista muotojen ja tähtikarttojen inspiroimien valaistusratkaisujen takaa paljastuu kuitenkin lopulta aika tavallinen perheluokan sähköauto. Korkealta näyttävän crossoverin ilmanvastuskerroin on hyvä 0,263 ja perusmallien maavara on 140 mm. 4,3 metriä pitkä EC3 asettuu kompaktien perheautojen sarjaan.
Koeajetun auton haaleanvihreä väri ei välttämättä iske heti täysillä suomalaiseen makuun, eivät myöskään oviin piiloutuvat etuovien kahvat.
Tilava ja avara
EV3:n valtti on hyvät tilat. Takana matkustavat mukavasti kaksi aikuistakin, vaikka vähän pidempi kyytiläinen voi polvitilaa lisää saadakseen joutua pyytämään edessä istuvaa siirtämään penkkiään.
Ohjaamossa on avara tunnelma, kiitos suoran kojelaudan. Mittariston näyttö ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö ovat molemmat 12,3-tuumaisia.
Kaksivetoisena Kia EV on aina etuvetoinen, kun taas Kian isommat sähköautot EV6 ja EV9 ovat taka- tai nelivetoisia.
Akku täyteen 30 minuutissa
Akkukokoja on kaksi, pienempi on 58,3 kilowattitunnin akku, koeajoon saatiin auto isommalla 81,4 kilowattitunnin akulla. Isommalle akulle luvataan jopa 605 kilometrin toimintasädettä optimioloissa ja 128 kilowatin CCS-pikalataustehon pitäisi mahdollistaa akun lataamisen 10 %:n varaustilasta 80 %:iin puolessa tunnissa.
Latausluukku on etulokarissa ja sen sijainti on makuasia. Itselleni keula edellä ajaminen on mieleinen ratkaisu, kun pitää ajaa auto latausaseman ruutuun vaikkapa Keravan Prisman parkkihallissa.
Kulutuslukema 16,7 kWh/100 km oli alkutalvisen vuodenajan huomioon ottaen mielestäni varsin kohtuullinen. Onpa EV3:lla jotkut toimittajat päässeet kesäoloissa 14,9 kWh/100 km kulutuksellakin.
Ei pehmeä, eikä kova
Ajaminen Kia EV3:lla on helppoa ja pehmeää. Energiaa voi kerätä ajon aikana takaisin ajovoima-akkuun ohjauspyörän takana olevia läpysköjä painelemalla. Alusta on erinomainen: eri liian pehmeä, mutta ei myöskään liian kova. Ohjausta on tämän päivän tyyliin tunnoton ja se tekee palautuksesta keskialueelle vähän tahmean. Ongelma kuitenkin poistuu kuin rattia pitää pyörittää laajemmin.
Äänieristys on keskitasoa ja pysyy kitkarenkailla kohtuullisesti kurissa karkeallakin asfaltilla.
Uusi EV3 tulee tarjolle neljällä varustetasolla. Hinnat alkavat molempien akkuversioiden kohdalla Air-varustetasosta. Jo tämä varustelu pitää sisällään Kialle ominaiseen tyyliin varsin laajan kattauksen turvallisuus- ja mukavuusvarusteita.
Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh
Moottori: sähkömoottori, kestomagnetoitu synkronimoottori
Akku: litiumioni, kapasiteetti 81,4 kWh (brutto)
Tehot: 150 kW/204 hv
Vääntö: 283 Nm
Vetotapa: etuveto
Latauspistoke: CCS
Latausnopeus 10-80 %: 31 min. (ilmoitettu)
Latausteho DC (max): 128 kW
Kulutus (WLTP): 16,2 kWh/100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka sähköllä (WLTP-yhdistetty): 605 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-.100 km/h: 7.9 s, huippunopeus 170 km/h
Mitat: pituus 4 310 mm, leveys: 1 850 mm, korkeus: 1 570 mm, akseliväli 2 995 mm, maavara 147 mm, Tavaratila 460 – 1251 l (tavaratila edessä 25 l)
Koeajoauton hinta varusteineen: 53 230 € (kokonaishinta 49412 €), Kia EV3-malliston hinnat alk. 37 437 €
Plussat
Hyvä alusta
Mukava perusajettava
Kohtuukulutus
Miinukset
Joidenkin mielestä liian omituinen muotoilu
Etuoviin piiloutuvat ovenkahvat
Tunnoton ohjaus palauttaa tahmeasti
JÄLKIMAKU
Jos nyt pitäisi ostaa sähköauto 40 000 eurolla, niin Kia EV3 on vahvoilla. Saattaa kuitenkin olla, että Skoda Elroq tulee viemään näiden kahden auton myyntikamppailun selkeästi. Koeajoauton yli 53 000 euroa on hienoista varusteista huolimatta itselleni liikaa. Jos auto pitää ostaa hifistelyyn, se ei välttämättä ole kompaktin perheluokan Kia.
Vastaa