Käytetty Hyundai i40 – Farmari määräaikaiselle opettajalle

Paljon ajettu ja iäkäs Hyundai i40 voisi olla kohtuullisen toimiva, mutta halpa ja tilava ylemmän keskiluokan perhefarmari vaikkapa määräaikaisuuksien kurimuksessa sinnittelevälle nuorelle opettajalle.
Otin tuon opettajan esimerkiksi ihan vain siksi, että eiköhän suurin osa opettajiksi valmistuvistakin samaistuisi mieluummin keskiluokkaan kuin duunareihin. Ainakin kotikylässäni Keski-Suomessa opettajat tapasivat vaihtaa 3-5 vuoden välein Ford Taunuksensa tai Opel Asconansa uuteen.
Mutta kun tämän päivän nuorilla opettajilla kohtalona ovat määräaikaiset ja kesän kynnyksellä katkeavat työsuhteet, jää uusi ylemmän keskiluokan auto vain haaveeksi. Siksi juuri ylemmän keskiluokan eli D-segmentin autoksi määritelty Hyundai i40 -farmari käytettynä voi olla urapolkunsa alussa olevalle ja juuri perheen perustaneelle opettajalle oiva valinta.
Ikäisekseen tyylikäs
Ja miksi? Muun muassa siksi, että iäkkäiden Hyundai i40 -mallien hintapyynnöt ovat kohtuullisia, mutta auto tiedetään kohtuulaisen
luotettavaksi. Ja mikä tärkeintä, se on ikäisekseen omalla tavallaan ihan hyvännäköinen auto. Omasta mielestäni se on farmarina paremman näköinen kuin samanikäinen Toyota Avensis–farmari.
Ylemmän keskiluokan Hyundai i40-farmari haastoikin vuonna 2011 markkinoille tullessaan Avensiksen lisäksi myös Volkswagen Passatin, Ford Mondeon ja muutkin eurooppalaisten valmistajien suosikkimallit.
Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saimme koeajoon Hyundai i40 1,6 GDI:in vuosimallia 2014. Suomi-auton mittarilukema oli kunnioitettava: 271 000 kilometriä. 1.6-litraisen bensamoottorin parina oli 6-lovinen manuaalivaihteisto. Vetotapa oli etuveto.
Kun istuu iäkkääseen ja paljon ajettuun ylemmän keskiluokan autoon, niin varsinkin aasialaisissa D-segmentin autoissa sanapari ”ylempi keskiluokka” tuntuu kuitenkin hiukan vieraalta.
Lue myös: Koeajo käytetty Hyundai Ioniq – Kelpaa ministerillekin – Kaasujalka
Se on vähän aasialaisten synti, että kun pienikin facelift tehdään, niin sen jälkeen vanha malli vanhenee silmissä. Eurooppalaisten saman kokoluokan autojen kohdalla ihan näin ei tapahdu. Passatissa esimerkiksi täytyy mennä parikin mallisukupolvea taaksepäin, että se näyttää vanhalta.
Tässä suhteessa i40 -farmari ei ole kuitenkaan ikävimmästä päästä. Omalla tavallaan 11 vuotta se on omassa sarjassaan virtaviivainen auto.
Kojelauta on muotoiltu veistoksellisen voimakkaasti. Itse olen aina ollut muhkeiden linjojen ystävä ja muistan aikoinaan uutta i40 -mallia koeajaessani jopa vaikuttuneeni kojelaudan muhkeudesta. Johtuu varmasti lapsuudesta, jolloin Volvo 244:ssa istuttiin kuin kassakaapissa.
Nyt kun aikaa on kulunut 11 vuotta, kojelauta näyttää vanhahtavalta ja vähän kirveellä veistetyltäkin. Monitoiminäyttö on kyllä selkeä, mutta heinäkuun lopun kirkkaassa auringossa sitä oli vähän vaikea lukea, kun näytön yllä ei ollut häikäisyä estävää lippaa.
5 tähden turvallisuus
Takana matkustavilla on väljät jalkatilat ja kun sivuovet aukeavat laajalle, autoon on helppo mennä sisään. Etuistuimet ovat perushyvät ja säätyvät riittävästi, mutta sivuttaistuki on riittämätön.
Perheelliselle on varmaan tärkeä tieto, että vuoden 2011 Euro NCAP -kolaritestistä i40 sai tulokseksi täydet viisi tähteä.
Kaupunkiajo oli kyllä vaivatonta, mutta jo Petikon teitä taajamavauhdilla körötellessä ohjaus alkoi tuntua hiukan tunnottomalta eikä se myöskään palauttanut täysin moitteetta. Vaihtaminen oli todella jäykkää, keppiä piti oikein survoa. Tämä tiettävästi on enemmän jokin tämän kyseisen auton vika.
Karkeapintaisella asfaltilla isoilla teillä rengashumina kantautui sisälle ja kiihdytyksissä bensiinimoottorikin oli äänekäs, mutta sileällä asfaltilla ja pintakaasulla mennään suht hiljaa.
Joissakin Hyundai i40 -yksilöissä on raportoitu ongelmia venyvän jakoketjun kanssa. Käynnistyksessä koliseva ketju on merkki kulumisesta ja se taas voi johtaa kalliiseen remonttiin, jos ongelmaan ei puututa ajoissa. Joillain omistajilla on ollut myös ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa, johtuen ehkä ruiskutuksen ja sytytyksen säädöistä tai heikentyneestä akusta.
Ihan siistin ja kohtuullisen luotettavankin vaikutelman 11 vuotta vanha i40 jätti, vaikka mittarilukema oli jo 271 000 kilometriä. Ainakaan omiin korviin ei kantautunut jatkoketjun vaihtotarpeesta kielivää kolinaa. Viimeisin huolto ja katsastuskin on tehty tämän vuoden kesällä. Suosittelisin mahdollista ostajaa ihan kuitenkin ottamaan kaupan mukana vähintään 9 euroa kuukaudessa maksavan lisäturvan rahoituksen mukana.
Hyundai i40 1.6 GDI 6MT ISG Classic, vm. 2014
Mittarilukema: 271 000 km
Moottori: R4, 1591 cm3, vapaasti hengittävä, suoraruiskutus
Tehot: 135 hv
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Keskikulutus: 6.4 l/100 km (auto-data.net)
Co2-päästöt: 140 g/km
Vääntö: 164 Nm
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 11.6 s
Huippunopeus 195 km/h
Mitat: pituus 4770 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2770 mm
Tavaratila 553 – 1719 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 5790 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa






Vastaa