Kaasujalka

Koeajo Mitsubishi Outlander PHEV – Tuplasti lisää sähköistä matkaa

Julkaissut:

|

23.10.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mitsubishi Outlander PHEV – Tuplasti lisää sähköistä matkaa

Pistokehybridimaastureiden pioneeri Mitsubishi Outlander PHEV sai uudistuksessa aiempaa paremman näköiset muodot ja tuplasti aiempaa pidemmän sähköisen toimintamatkan.

Tuttua ja koeteltua tekniikkaa uudistuneessa Outlanderissa on 2.4-litrainen bensamoottori. Tosin sekin on nyt aiempaa tehokkaampi. Kahdesta sähkömoottorista ja polttomoottorista irtoaa tehoa yhteensä 306 hevosvoimaa. Bensamoottori toimii pääosan ajasta sähkögeneraattorina.

Kuljettaja kotiutuu Outlanderiin vaivattomasti: ajoasento löytyy helposti ja etuistuimilla istutaan mukavasti vaikka Vantaalta Kuopioon. Takaistuimillakaan ei tarvitse istua polvet koukussa, mutta kun etupenkit kiskaistaan takimmaiseen asentoon, jalkaterille jää niukasti tilaa. Samoin takana matkustavat voivat kaivata enemmän tukea reisille.

Kolmannenkin penkkirivin Outlanderiin saa, mutta tila on rajallinen ja sopii vain väliaikaiseen käyttöön.

Tavaratila vetää 495 litraa takaselkänojat normaaliasennossa, se on huomattavasti suurempi kuin edellisessä mallissa. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratilaan mahtuvat niin niin pyörät, laudat kuin rattaatkin.

Vanhanaikainen CHAdeMO

Vuoden 2025 Mitsubishi Outlander PHEV:n tärkein ero edeltäjäänsä Euroopan markkinoilla on korkeajänniteakun energiakapasiteetin nousu aiemmasta 20 kilowattitunnista 22,7 kilowattituntiin: tämän myötä sähköinen ajomatka on kasvanut 86 kilometriin. Suurempi akku mahdollistaa jatkuvan tehon tuottamisen 108 % aiempaa suuremmaksi.

Lue myös: Koeajo käytetty Mitsubishi Outlander PHEV vm. 2019 – Vanhahtava, mutta järkevä – Kaasujalka

Mitsubishi laajensi myös polttoainesäiliötä. Nyt eurooppalainen malli vetää tankkiin bensaa jopa 53 litraa, kun edellisessä mallissa tankkiin mahtui vain 45 litraa.

Pikalatausteho on nyt nostettu 50 kilowattiin. Omituisinta on, että Outlanderissa on CHAdeMO-standardin mukainen pikalatausliitin: niitähän ei enää tahdo löytyä oikein miltään pikalatausasemalta.

Tosin PHEV:ssäkin myös bensalla ajoa helpottaa perinteinen hybridijärjestelmä. Koska vitostiellä nopeusrajoitus oli 100 km/h ja väliin mahtui myös 80 km/h -rajoituksia ajotietokone näytti Kuopion reissun keskikulutuksekseni 7 l /100 km. Minusta se on ihan kohtuullinen lukema näinkin isolle autolle.

Ja jos oikeasti on ostamassa uutta Outlander PHEV:tä, ylimääräisen sovittimen avulla myös CHAdeMO- pikalatausliittimestä saa yleisemmän CCS-standardin liittimen kanssa yhteensopivan.

Hiljainen ja mukava

Ajotiloja ovat Tarmac (Asfaltti), Gravel (Sora) ja Snow (Lumi). Näiden avulla saavuttaa parhaan mahdollisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. Lisäksi Outlanderissa on neljä hybridijärjestelmän ohjaukseen tarkoitettua tilaa.

Kyyti on hiljaista ja pehmeää: mukavuus on Outlanderin ehdoton valtti. Automaattilaatikon yhteistyö sähkö- ja bensamoottoreiden kanssa on todella sulavaa ja saumatonta: mitään ylimääräisiä nykäyksiä en matkan aikana pistänyt merkille. Käyttövoiman muuttumista sähköstä bensaksi ei edes huomaa, jos ei asiaa erikseen vahdi.

Kaupunkiliikenteessäkin isokokoinen Outlander selvittää hidastetöyssyt kunnialla ja yllättävän pehmeästikin. Outlanderilla ajaa mukavasti niin isoilla moottoriteillä kuin huonompikuntoisilla sorateilläkin. Tosin nopeuden kasvun myötä yhä enemmän jäykistyvä ohjaus tuntuu 120 km/h vauhtia moottoritiellä ajaessa jo vähän liiankin jäykältä.

Mökkitielläkin Outlander etenee nelivedon ansiosta kaikissa olosuhteissa.

Sisätiloiltaan Outlander on insinöörimäisen asiallinen: se ei pahemmin säväytä, mutta 12,3-tuumaiset mittaristo- ja keskinäytöt ovat selkeät ja helpot käyttää. Näinä digiaikoinakin monia ilahduttaa se, että Outlanderiin on jätetty perinteisiä painikkeitakin, erityisen hyvä juttu tämä on ilmastointia ajon aikana säätäessä. Teknologiafriikki saattaa tosin toivoa hieman rivakampaa infotaintmentia.

Plussat
Pidentynyt sähköinen toimintamatka
Mukava
Äänetön

Miinukset
Asiallinen, mutta hieman eleetön sisusta
Vanhanaikainen CHAdeMO- pikalatausliitin

JÄLKIMAKU
Pidentynyt toimintamatka sähköllä on hieno juttu. Auto tarjoaa leppoista kyytiä ja väljät tilat. Mainio valinta perheelliselle.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Plug-in-hybridi
Bensamoottori: R4, 2360 cm3, 134 hv (vapaasti hengittävä),
Sähkömoottorit: etusähkömoottori 114 hv, takasähkömoottori 134 hv
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 306 hv
Vääntö: 203 Nm
Toimintamatka sähköllä: 86 km (ilmoitettu)
Vetotapa: neliveto
Keskikulutus: 0,8 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 19 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus 170 km/h

Mitat: pituus 4719 mm, leveys 1862 mm, korkeus 1750 mm, akseliväli 2704 mm
Tavaratila 495 – 1404 l
Koeajoauton hinta: 64 122 € (ilman lisävarusteita  62 990 €), malliston hinnat alk. 49 990  €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa
Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *