Kaasujalka

Koeajo Ford Puma Gen-E – Omimmillaan kaupunkisporttina

Julkaissut:

|

26.9.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Puma Gen-E – Omimmillaan kaupunkisporttina

Sähköinen Ford Puma Gen-E on verrattuna 1-litraiseen ja 3-pyttyiseen kuin kokonaan toisesta maailmasta. Varsinkin kaupunkiajossa pirteänsähäkkä menijä on kotonaan.

Kun täyssähköisen Ford Puma Gen-E:n alkaen-hinta on 34 390 euroa ja 1-litraisen ja 3-syllinterisen kevythybridin hinta lähtee 29 566 eurosta, en kyllä itse miettisi pätkääkään, kumman ottaisin. Kun litran turbon pärinä varsinkin kiihdytyksissä melkein käy korviin, niin sähkö-Puma kiihtyy ja liikkuu kuiskaavasti ja äänettömästi kuin hiirtä vaaniva kissa.

Lue myös: Koeajo Ford Capri – Sporttilegenda maallistui sähköautoksi – Kaasujalka

Paljaalla silmällä sähkö-Puman ja bensalla käyvän kevythybridi-Puma muodoista on vaikea löytää heti eroja. Lunttaus esitteistä paljastaa kuitenkin sähkö-Puman keulamaskin aavistuksen verran muutamia senttejä pitemmäksi ja samalla aerodynaamisemmaksi. Korkeuttakin on sähkö-Pumassa 5 millimetriä enemmän.

Kohtuullisen tilava

Sisällä erot ovatkin sitten vähän suuremmat. Vaihteenvalitsin ja seisontajarru on siirretty pois aiempaa korkeammalle nostetusta keskikonsolista. Ne löytyvät nyt samasta viiksestä ohjauspyörän oikealta puolelta. Tähän olikin vaikea ”vanhan liiton” ukon tottua, kun yleisemmin vaihteenvalitsin ja seisontajarru löytyvät edelleen keskikonsolista.

Kojelaudan keskellä on 12-tuumainen kosketusnäyttö älypuhelinpeilausta tukevalla Sync 4 -järjestelmällä. Mittaristonäytön koko on 12,8 tuumaa.

Ilmastoinnin ja muiden toimintojen hallinta kokonaan suuren näytön kautta oli hidasta ja koetteli kuitenkin vähän hermoja. Myös monissa paikoissa käytetty kovamuovi teki sisustuksesta hiukan halvemman tuntuista kuin joissain kilpailijoissa.

177 cm pitkä mies löytää mieleisensä ajoasennon helposti ja kätevästi säädettävissä se on muunkin kokoisille kuljettajille. Auton pieniin kuoriin suhteutettuna takanakin istutaan kohtuullisen tilavasti ja myös ryhdikkäästi. Toki pääntila takana voi käydä riittämättömäksi parimetrisille koripalloilija Lauri Markkaselle ja näyttelijä Jussi Lammelle, mutta keskimittainen aikuinen pärjää takapenkillä ihan kivasti.

Tavaratila pohjasyvennys on sähkö-Pumassa levitetty koko tavaratilan kokoiseksi ja Giga-Box -säilytystilaa auton pohjassa vetää tilpehööriä nyt 145 litran edestä. Megabox onkin Gen-E:ssä nimetty GigaBoxiksi. Kun kaataa takaistuimet kumoon, tavaratila kasvaa perusasennonkin hulppeasta 513 litrasta 1 283 litraan. Latauskaapeleille tai työkaluille edestä löytyy pieni 43 litran säilytyslokero.

Toimintasäde ei häikäise

Akun pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia. Maltillisesta tehosta huolimatta lataus 10 %:sta 80 %:iin vie vain 23 minuuttia. Type 2 AC-asiointilatauksen teho on 11 kW ja sen täyttäminen tyhjästä täyteen vie puoli työpäivää.

Akku on pieni, sen nettokapasiteetti on vain 43 kWh. Ja vaikka pieni akku onkin erittäin energiatehokas, sen kantama on saman luokan kilpailijoita pienempi. Valmistaja lupaa toimintamatkaksi 375 km.

Gen-E:n suorituskyky riittää erinomaisesti perusajoon: se reagoi kaasupedaalin virkaa toimittavan ”tehopolkimen” painallukseen terävästi ja kiihtyy nollasta sataseen 8 sekunnissa.

Vaikka kaupunkioloissa Puma Gen-E tuntuu sähäkän helpolta ajettavalta ja alusta on napakka, jäykkä jousitus tekee ajosta hiukan epämukavaa epätasaisilla isommilla teillä.  Myös rengasmelu nousee moottoritieajossa merkittävästi.

Jos pitääkin sähkö-Pumaa ladata vähän tiuhemmin, niin WLTP-kulutus on pieni: valmistajan ilmoituksen mukaan vain 13,1 kWh / 100 km.

JÄLKIMAKU

Sähkö-Puma on tervetullut lisä pienten sähköautojen kilpaan. 10 000 eurolla saa halvempiakin sähköautoja, mutta varsinkin nuorempaa väkeä varmasti miellyttää Puma Gen-E:n sähäkkä ja vähemmän ”koppimainen” ulkonäkö. Menekkiä tuskin haittaa niukka toimintasäde, sillä tuskin kukaan edes kuvittelee saavansa pienestä sähkö-Pumasta maantieristeilijää pitkille matkoille.

Plussat
Pirteä ja sporttinen ulkonäkö
Ketterä ajettava
Pieni kulutus
Nopeasti ladattava
Tavaratilaratkaisut

Miinukset
Rengasäänet moottoritienopeuksissa
Pieni akku
Vaatimaton toimintasäde

Ford Puma Gen-E Premium
Moottori: sähkömoottori
Vetotapa: etuveto
Akku: bruttokapasiteetti 53 kWh, nettokapasiteetti 43 kWh
Teho: 123,5 kW / 168 hv
Vääntö: 290 Nm
Toimintamatka: sekalaisessa ajossa 364 km
Keskikulutus: 13.7 kWh/100 km
Lataus Type 2: 11 kW ((3 x 11 A)
Pikalataus CCS: 100 kW
DC latausaika 10-80 %:  23,2 min
DC max latausteho 100 kW
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.0 s
Huippunopeus 160 km/h
Mitat: pituus 4 214 mm, leveys 1 805 mm, korkeus 1 555 mm, akseliväli 2 588 mm
Tavaratila 523-1 283 + 43 l
Koeajoauton hinta varusteineen: 38 690 €, Gen-E-malliston hinnat alk.34 390 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo käytetty Ford Focus – Pikkudieselin aika ei ole ohi!
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *