Koeajo Ford Capri – Sporttilegenda maallistui sähköautoksi
Muistan alkuperäisen Ford Caprin markkinoille tulon vuonna 1968. Pitkäkeulainen ja lyhytperäinen coupe oli säväyttävä näky. Tämän päivän takavetoinen sähköinen Ford Capri ei säväytä erikoisuudellaan, mutta on hinta- ja kokoluokassaan muuten ihan hyvä crossover.
Sähkö-Caprin muotoiluissa onkin yritetty hakea alkuperäisen Caprin henkeä. Jos ei tuntisi Caprin historiaa, ilman Fordin logoja tätä yhtäläisyyttä olisi kuitenkin lähes mahdotonta huomata: olihan se alkuperäinen Capri 2-ovinen coupé pitkällä keulalle, lyhyellä perällä ja pienellä tavaratilalla, kun taas uusi sähkö-Capri on pulska ja tilava 4-ovinen crossover.
Lue myös:Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos – Kaasujalka
Ford Caprinkin perustana on Volkswagen-konsernin MEB-pohjarakenne. Tämä merkitsee sitä, että Fordin kohdalla perusversiot ovat takavetoisia. Myös koeajoon sain takavetoisen Caprin.
Vaikka sähkö-Capri jakaakin tekniikkansa Volkswagen ID4:n kanssa, se on kuitenkin ihan omanlaisensa auto. Katumaasturiksi täyssähköinen Capri onkin ihan mukiinmenevän näköinen, vaikka ei olemuksellaan mikään ”pankin räjäyttäjä” olekaan.
Koeajoon sain suuremmalla akulla varustellun, 286-hevosvoimaisen ja takavetoisen version, jonka alkaen hinta on 48 000 €. Yhdellä sähkömoottorilla ja 52 kilowattitunnin akulla varustetun ja 170-hevosvoimaisen ”karvalakkimallin” alkaen-hinta on 46 250 €.
Iso näyttö
Kosketusnäyttö on valtava, 14,6 tuumaa, ja se on asennettu pystyyn. Fordissa näytön kulmaa voi kuitenkin vaihdella, eri asentoja löytyy kolme.
Kuljettajan eteen avautuu kompakti ja helppolukuinen mittaristo. Nopeutta ja monia muitakin toimintoja voi seurata myös tuulilasiin heijastuvalta HUD-näytöltä.
Hyvän istuma-asennon löytämistä helpottaa penkin säätyminen eri suuntiin, ristiselällekin löytyy riittävästi tukea.
Tavallisesti kun auton kaikille ikkunoille on vain neljä erillistä kytkintä ja ne kaikki on löydettävissä kuljettajan viereistä ovesta.
Paljon tilaa
Vaihdevipu sijaitsee ratin kehällä ja tähän ratkaisuun on päädytty monissa muissakin sähköautoissa.
Caprin merkittävä vahvuus on isot tilat, jotka on saatu istutettua muuten kompaktiin autoon. Takapenkkiläistenkin polville on tilaa väljästi.
Tavaratila on hyvän kokoinen ja sen monipuolisuutta lisää joko osittain tai kokonaan poistettava välipohja. Eikä tässä vielä kaikki: väliohjan alla on toinenkin välipohja, jonne voi laittaa lisää tavaraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat kumoon kolmessa osassa ja laajennettu tila on lähes tasainen. Kun kaataa kumoon kaikki selkänojat, tavaraa mahtuu mukaan peräti 1500 litran edestä.
Ajettavuus parasta
Parasta takavetoisessa Caprissa on ajettavuus, varsinkin napakka jousitus. Kori ei kallistele liikaa edes vauhdikkaammin kurveihin ajaessa. Rengasmelu pysyy hyvin kurissa jopa karkeammallakin asfaltilla jopa moottoritienopeuksissa: Ford Capri on ilahduttavan hiljainen auto.
Vaikka Caprin tehostettua ohjausta voikin arvostella hiukan keinotekoiseksi, niin kyllä se menee sinne minne käsketäänkin. Kaiken kaikkiaan takavetoinen sähkö-Capri on helppo käsiteltävä. Koeajoviikolla tuli tunne oikeaa kokoa kompaktimman kokoisesta autosta.
Ja tietysti pitää kehua vähintään riittävää toimintamatkaa, jota valmistaja maahantuojan esitteessä lupaa koeajoautolle RWD Extended Range 77 kWh Caprille jopa 627 kilometriä. Keskikulutukseksi ilmoitetaan 13,8 kWh/100 km. Omalla koeajoviikollani kulutus oli noin 15 kWh /100 km, jota pidän erinomaisena lukuna, vaikka lämpötilat olivatkin jo plussan puolella.
Plussat
Hyvännäköinen
Äänetön
Ajettavuus
Tilava
Miinukset
Mallinimeään vaatimattomampi olemus
JÄLKIMAKU
Hyvännäköinen sekä leppoisa ja äänetön ajettava, jolla rohkea taittaa lämpimillä säillä matkan Vantaalta Tampereelle ja takaisin. Itse en sitä tosin uskaltanut kokeilla. Kun pitkän toimintamatkan ja tilavan sähköauton alkaen-hinta on vielä saatu kilpailukykyiseksi.
Ford Capri Selected Extended Range RWD 77 kWh 286 hv
Tehot: 286 hv
Vääntö: 545 Nm
Akkukapasiteetti (netto): 77 kWh
Vetotapa: takaveto
Kulutus: 13.8 kWh/100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka: 627 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 0 g /km
Lataus: DC-latausaika 10-80 % 28 min (min)
DC Max latausteho 135 kW, toimintamatkan lisäys 10 min max.
DC-latauksella 179 km, AC 11kW – latausaika 0-100%: 7 h 32 min
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.4 s
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: pit 4634, 1946 mm (sivupeilit taitettuina), korkeus 1626 mm, akseliväli 2767 mm
Tavaratila: 572 l (5 istuinta, selkänojan korkeudelle ilman lastaustasoa) ja 1510 l (2 istuinta, lattiasta kattoon)
Koeajoauton kokonaishinta: 52 070 € (hinta 2.4.2025, uusi alkaen-hinta 48 290 €) Ford Capri-mallisto alk. 41 990 € (RWD Standard Range 52 kWh)
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Katso nelivetoisen Ford Caprin koeajovideo
Vastaa