Koeajo Honda HR-V – Kevyt, vakaa ja pihi

Honda HR–V 2025 on tyylikäs kompakti crossover, jossa tehokkuus on onnistuttu yhdistämään luontevasti taloudellisuuteen. HR-V:tä saa vain itselataavana hybridinä, mutta eipä sitä pistokelatausta osaa hämmästyttävän pienikulutuksissa täyshybridissä oikein edes kaivata.
Koeajoon saatu kolmannen sukupolven HR-V tuli Suomen markkinoille 2022. Tänä vuonna auto sai pienen päivityksen. Ulkomuodossa maski ja takavalot sai uudet muodot ja samalla Honda Sensing turvajärjestelmä päivittyi 360 asteen toiminnolla.
Lue myös: Koeajo Honda Civic – Kaukana Kummeli-vitsistä – Kaasujalka
Honda HR-V:tä saa vain e:HEV–hybridinä ja yleisesti pistokehybridi-vaihtoehdon puuttuminen nähdään selvänä heikkoutena. Itse enää osaa nähdä tätä huutavana puutteena, en ainakaan varauksetta. Kaupungissa itselataava HR-V:kin kulkee pihisti ja äänettömästi kuin sähköauto.
Tehoa ilman viivettä
Vaikka Honda HR–V e:HEV:iä ei saakaan pistokehybridinä, sillä pääsee kuitenkin lyhyitä matkoja pelkän sähkönvoimalla. Varsinaista vaihteistoa ei kuulemma ole, vaan sulavat vaihdot sähkö-, bensiini- ja hybriditilan välillä tapahtuvat sulavasti CVT-järjestelmällä sähköisesti
ohjattuna. Tämän paremmin en osaa eroa portaattomaan CVT-automaattivaihteistoon selittää. Käytännön ajossa keskeisin ero lienee esimerkiksi se, että tehoa ja vääntöä on saatavilla sähkömoottorin ansiosta välittömästi, ilman perinteisen CVT-automaattivaihteiston viivettä.
Uusi HR–V on luotettava ja taloudellinen hybridi sellaiselle, joka tarvitsee kaupunkikelpoisen, mutta kuitenkin hiukan normaalia viistoperää tilavamman auton. Valttina on myös coupemainen ja Hondan itse minimalistisen kauniiksi kehuma muotoilu. HR–V on kokoluokassaan hyvännäköinen auto.
Bensankulutus hyvinkin sekalaisessa ajossa asettui noin 5.3 litran tietämille 100 kilometrillä. Sitä pidän erinomaisena saavutuksena. kun viikkoon sisältyi runsaasti taajama-ajoa, mutta myös noin 300 kilometrin verran moottoritieajoa Vantaalta Tampereelle ja takaisin. Ajaminen HR-V:llä on mukavaa, koska auto on kiitettävän hiljainen: äänieristys on selvästi parempi kuin monissa aiemmin koeajamissani HR–V–malleissa. Ketteryytensä ja hyvän näkyvyytensä ansiosta uusi HR–V sopii erityisen hyvin kaupunkiajoon. Tosin kevyt, mutta vakaantuntuinen alusta tekee myös maantieajosta riittävän miellyttävää.
Huippumuunneltava
Magic Seats -järjestelmä mahdollistaa takapenkkien nostamisen pystyyn tai tavaratilan hyödyntämisen täysin tasaisena lattiana takapuskurista etupenkkien selkänojiin saakka, jolloin tavaratila vetää jopa 1305-litraa. Sen sijaan takapenkit normaaliasennossa tavaratila on melko vaatimaton, 320–336 litraa. Vastineeksi takapenkit normaaliasennossa neljä aikuistakin matkustaa HR–V:ssä mainiosti.
Erityisen suorituskykyinen tämä ei kuitenkaan ole: 131 hevosvoimaa ja 253 Nm:n vääntö riittävät perusperheelliselle. Mutta kun kiihtyminen 0-100 km/h vauhtiin vie 10,7 sekuntia, moni kilpailija tarjoaa tehokkaamman ja sporttisemman vaihtoehdon. Eikä HR–V varsinaisesti ole kovin edullinenkaan auton: pienehkölle autolle 34 000 euron lähtöhinta tuntuu hiukan kovalta, kun esimerkiksi saman kokoluokan Toyota Yaris Crossin ja Renauilt Capturin maksavat vähemmän. Koeajoauton hinta varusteineen kohosi jo 44 821 euroon, jolloin vastaan tulee monta saman kokoluokan sähköautoakin.
Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Muunneltava tavaratila
Taloudellinen
Äänetön ja miellyttävä ajaa
Miinukset
Hiukan kallis hinta
Rajallinen tavaratila
Vaatimaton suosituskyky
JÄLKIMAKU
Vaikka Honda HR–V on pienten crossoverien kokoluokassa vähän tyyris, sillä on kuitenkin omat valttinsa: se on luotettava ja taloudellinen hybridi ja hiukan normaalia viistoperää tilavampi pieni katumaasturi. Omasta mielestäni se on myös esimerkiksi Toyota Yaris Crossia tyylikkäämmän näköinen, vaikka makuasioista ei voikaan kiistellä.
HONDA HR-V Hybrid Advance Style Plus
Moottori: R4, 1498 cm3
Polttoaine: bensa + hybridi (itselataava täyshybridi)
Vetotapa: etuveto
Teho: 131 hv
Vääntö: 253 Nm
Vaihteisto: automaatti, e-CVT
Keskikulutus (WLTP): 5.4 l/100 km (auto-data.net)
Co2-päästöt: 122 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.6 s
Huippunopeus 170 km/h
Mitat: pituus 4355 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1582 mm, akseliväli 2610 mm
Tavaratila 320–1305 l
Kokonaishinta: 44 821 € (malliston hinnat alk. 37 542 e)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski







Vastaa