Kaasujalka

Koeajo käytetty Renault Talisman – Arkista luksusta

Julkaissut:

|

27.8.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Renault Talisman – Arkista luksusta

Käytetty Renault Talisman antaa ainakin tyylikkyyden, taloudellisuuden ja ajomukavuuden osalta jokseenkin täyden vastineen 13 990 euron hintapyynnölle. Ripauksen arkista luksustakin se tarjoaa.

Tällainen dieselin leppoisaa kyytiä arvostava ei voi esimerkiksi ymmärtää, miksi Renault Talismanin kaltainen ylemmän keskiluokan hyvännäköinen auto ei ottanut tuulta purjeisiinsa. Räjähtävää voimaa yhden 110-hevosvoimainen 1.5 litran dieselmoottori yhdellä turboahtimella ei tietenkään tarjoa, mutta vastineeksi se on yksi sarjansa mukavimpia autoja, ellei peräti mukavin.

Lue myös: Koeajo Jaguar XJ8 vm. 2000 – Tällä autolla ei vedetä Muuli-peräkärryä! – Kaasujalka

Koeajoon saatiin Talisman 1.5 dCi 110 –farmari vuosimallia 2017. 110-hevosvoimainen ja 260 Newtonia vääntävä pikkudiesel riittää oikein hyvin rauhalliseen perusajoon, mutta ravakammissa kiihdytyksissä vaatimattomat tehot painavassa autossa kyllä tulevat väistämättä vastaan ja kaasupedaalia pitää polkea syvälle. Samoin kuusilovinen automaattiloota tuppasi välillä pikkuisen viipyilemään, vaikka reagoikin pääasiassa pehmeästi ja viiveettä.

Sedanissakin iso tavaratila

Tiettävästi Talismanin sähkölaitteissa, kuten esimerkiksi ovien lukituksessa ja ilmastoinnissa, on esiintynyt satunnaisia vikoja.

”Ajoittain hieman haasteita avaimettomien ovien aukaisemisen kanssa. Takaluukku ei suostunut aukeamaan ollenkaan”, kertoo Talisman-farmarin vuosimallia 2017 omistava turkulaismies Nettiauto.comissa.

Muuten arvostelut ovat voittopuolisesti kehuvia. Varsinkin ajettavuus saa paljon kiitosta.

Vaikka itse auto onkin halpa, osat saattavat kuitenkin olla hintavia ja huoltovälit lyhyitä, esimerkiksi jakohihnan vaihtoväli on kuulemma tiheämpi kuin kilpailijoilla.  Myös Renaultin jälleenmyyntiarvo laskee jyrkemmin kuin Skodassa tai Toyotassa.

Talismania on arvostettu paitsi erityisesti mukavuudestaan, myös tilavuudestaan. Ajomukavuus onkin Talismanin valttikortti. Hyvä äänieristys ja pehmeä jousitus tekevät Talismanista suorastaan loistavan auton pitkille matkoille. Farmari-Talisman ei ole ihan yhtä hyvännäköinen kuin Talisman-sedan, mutta tarjoaa erittäin runsaasti tilaa niin tavaroille kuin matkustajillekin. Jopa Talisman-sedanissa on 608 litran tavaratila.

Jo parin tunnin koeajolenkillä kävi selväksi, että myös polttoainetaloudellisuus on Talisman-dieselfarmarin vahvuuksia. Meille ajotietokone näytti 4.6 l/100 km keskikulutusta, jota pidämme suht isolle autolle kelpo suorituksena.

Pitkiä matkoja ajavalle käytetty Talisman sopiikin erittäin hyvin: mukavaa menoa säestää alhainen kulutus. Suorituskykyisempää autoa kaipaavan kannattaa kuitenkin valita 160-hevosvoimainen ja 380 Newtonia vääntävä tuplaturboinen Talisman 1.6 dCi-diesel.

Perushyvä moottori

Huoltis-korjaamoketjun yrittäjä Jan Reijo kehuu Talismanin dieselmoottorin kestävyyttä.
–Käsittääkseni tässä 110-hevosvoimaisessa Talisman-dieselissä on Renaultin oma dieselmoottori: samaa k9K-dieselmoottoria käyttää Mersukin.

Reijon mukaan vuonna 2015 AdBlue-lisäaineen käyttöpakko uusissa dieseleissä kuitenkin heikensi kaikkien dieselmoottoreiden luotettavuutta.
–Mutta jos Mersukin käyttää samaa moottoria kuin tämä Talisman, niin eihän se silloin voi olla läpeensä huono.  Talismania edeltänyt toisen polven Renault Lagunahan oli melkoinen ongelmapesäke, mutta niistä ajoista Renaultin dieselmoottorit ovat selvästi kehittyneet. Yleisellä tasolla katsottuna niissä on samat ongelmat kuin saksalaisissakin autoissa. Käytetty Talisman ei uskoakseni ole sen suurempi riski kuin käytetyn Ford Mondeon tai Volkswagen Passatinkaan ostaminen. Autot tietysti ovat luonteeltaan vähän erilaisia: joillekin sopii ajettavuudeltaan vähän jäykempi saksalainen kuin mukava Renault.

Käsitykset ranskalaisista autoista saksalaisia ruosteherkempinä ovat Reijon mukaan menneestä maailmasta.
–Ruosteongelmat ovat lähes kaikilla autoilla jo historiaa. Vaikka Suomen tiestön suolakylpy pistääkin pellit lujille, niin tänä päivänä autoissa ei enää ole samanlaista korroosio-ongelmaa kuin käytetyissä autoissa vielä 10 vuotta sitten, Reijo sanoo.

Renault Talisman Sport Tourer dCi 110 EDC-aut. vm. 2017
Mittarilukema: 124 000 km
Moottori: R4, 1461 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: etuveto
Teho: 110 hv
Vääntö: 260 Nm
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Keskikulutus: 3.8 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 99 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.2 s
Huippunopeus 190 km/h
Mitat: pituus 4870 mm, leveys 1870 mm, korkeus 146o mm, akseliväli 2809 mm
Tavaratila 572–1681 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 13 900 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Ford Focus – Pikkudieselin aika ei ole ohi!
Volkswagen Jetta 2006 – Työpäällikön vankka ja laiska ensiauto
Käytetty Hyundai i40 – Farmari määräaikaiselle opettajalle

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *