Kaasujalka

Koeajo Hyundai Kona Electric – Entistä sporttisempi

Julkaissut:

|

22.7.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Kona Electric – Entistä sporttisempi

Vuoden Auto Suomessa -kisan 2024 voittaneen Hyundai Konan täyssähköversio on saanut kattavan varustepäivityksen ja sporttisen faceliftin. Malliston huipulla on nyt N-Line -versio, jonka toimintamatka yhdellä latauksella voi olla jopa 514 kilometriä.

Toimintamatka riippuu tietysti paljon säästä ja ajotavasta, mutta eiköhän N Linella todellisessakin ajossa pääse kevätkeleilläkin 400 kilometriä, kesäkeleillä ajotavasta riippuen ehkä enemmänkin. Keskikulutukseksi ilmoitetaan 14,9 kWh/100 km.

Isommalla 65 kWh akulla varustetun Hyundai Kona Electricin toimintakyky on tässä kokoluokassa kilpailukykyinen. DC-pikalatauksen huipputeho on 102 kW, jolla 10–80 % lataus onnistuu noin 43 minuutissa. Vaikka 102 kW latausteho on nyt parempi kuin aiemmin, se jää kuitenkin jälkeen esimerkiksi Hyundai Ioniq 5:stä, jonka latausteho on jopa 220 kW.

Lue myös: Koeajo Hyundai Inster – 2000-luvun Mummo Ankan sähköauto – Kaasujalka

Jos malttaa lomamatkalla pääkaupunkiseudulta pohjoiseen pysähdellä vähän useammin, Kona Electric N-Lineen saa pikalaturissa ladattua kuitenkin enintään 102 kW:n teholla 165 kilometriä lisää toimintamatkaa 15 minuutissa.

Kattava varustelu

Hyundai Konan kaikissa sähkömalleissa on nyt vakiona lämpöpumppu, akun esilämmitys ja takaistuinten reunojen lämmitys.

Koeajetun Konan uusi N-line–versio tarjoa urheilullisemman ulkonäön ja kattavamman varustelun. Urheilullista ulkonäköä korostavat mm. suuremmat 19-tuumaiset vanteen ja uudenlaiset puskurit.  Useissa muissakin varustetasoissa vakiona on nyt esimerkiksi sähkölaitteiden latauksen auton akusta mahdollistava v2L-toiminto, kaksi 12,3 tuuman näyttöä sekä langaton Apple CarPlay ja Android Auto.

Kaksi 12.3 tuuman panoraamanäyttöä yhdistävät digitaalisen mittariston ja infotainment-järjestelmän. Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) mahdollistaa auton ohjelmiston ominaisuuksien päivitykset ilman huoltokäyntejä. Bluelink-sovellus mahdollistaa Konan latauksen hallinnan, esilämmityksen ja ovien avaamisen etänä. Hyundai Digitatl Key 2 Touch mahdollistaa auton ovien avaamisen, lukitsemisen ja käynnistämisen yhteensopivalla älypuhelimella tai -kellolla.

Ei mikään tykki

N Line on malliston tehokkaampi versio, mutta 217 hevosvoimaine tehoilla ja 255 Nm:n väännöllä sekään ei ole varsinaisesti mikään ohjus. Voimat riittävät kuitenkin lapsiperhein arkiajoon ja sellaiseenhan varmasti Kona Electric pääsääntöisesti ostetaankin. Vaikka kiihtyminen nollasta sataseen vie 7.8 sekuntia, Kona Electricillä ei kuitenkaan jää toisten tulpaksi.

Etupenkkien ergonomia ja ajomukavuus ovat kohdallaan. Ohjaus on tunnokas. Ajomelu erityisesti moottoritienopeuksissa on kuitenkin korkeampi kuin joissakin kilpailijoissa. Lisäksi jousitus voi toisinaan tuntua liian jäykältä epätasaisilla teillä. Voittopuolisesti alusta on kuitenkin sopiva kompromissi jäykkyyttä ja mukavuutta. Kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmäkin voisi olla hiukan vähemmän herkkä.

Kona Electricin hinnoittelu houkuttelee nyt varmasti laajempaa ostajakuntaa: halvimman Kona Electricin lähtöhinta on 37 999 €. Normaalin toimintamatkan mallissa on 48,4 kWh:n akku ja toimintamatka 377 km (WLTP).  Kona-malliston huipulle osuvan N Linen hinta on 10 000 euroa enemmän ja siellä kilpailu on kuitenkin jo selvästi kovempaa.

Plussat
Kuljettajan hyvä ergonomia
Miellyttävä ajotuntuma
Laaja valikoima varusteita
Pitkä toimintamatka

Miinukset
Ajomelu moottoritienopeuksissa
Takaistuimen polvitilan ja reisituen rajallisuus

Hyundai Kona Electric 65 kWh 217 hv N Line
Moottori: sähkömoottori
Teho:160 kW/217 hv
Vetotapa: etuveto
Vääntö: 255 Nm
Akun nettokapasiteetti: 65,4 kWh
LatausType 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 102 kW
WLTP-kulutus: 14,9 kWh/100 km (ilmoitettu)
Toimintamatka: 514 km (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7.8 s
Huippunopeus 172 km/h
Mitat: pituus 4355 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1575 mm, akseliväli 2 660 mm
Tavaratila 466 l
Takuut: normaali takuu 5 v, ajoakku 8 v/160 000km
Hinta: alk. 47 990 € (Kona Electric-malliston hinnat alk. 37 999 €

JÄLKIMAKU

Kona Electric N Line jätti vähän ristiriitaisen maun. Se on kaikin puolin laadukkaan tuntuinen auto ja mukava ajaa, mutta tuskin maksaisin lähes 50 000 euroa Kona Electricistä edes N Line–varustetasolla. Itse luultavasti ostaisin mieluummin Hyundai Ioniq 5:n halvimman mallin, jonka lähtöhinta on vain pari tonnia enemmän kuin nyt koeajamani Kona-malliston huipulle asemoidun Kona Electric N Linen, Kysymys on puhtaasti makuasioista: Hyundai Ioniq 5 näyttää paremmalta ja senkin toimintamatkaksi ilmoitetaan 507–710 km.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa
Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *