Kaasujalka

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

Julkaissut:

|

12.4.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

 

Niin ne ajat muuttuvat. Vielä 3-4 vuotta sitten muutaman vuoden ikäinen, vähän ajettu ja 250-hevosvoimainen Volvo S60 T5 olisi ollut melkeinpä vaihtoautokauppiaan märkä uni, mutta nyt tilanne on toinen.

 

Volvo S60 T5 Business R-Design-varustelulla vuosimallia 2020 on silmiä hivelevä näky. Voisi melkeinpä sanoa, että tämän paremman näköistä Volvoa ei juuri olekaan. Oikea perinnesedan. Samanikäinen isompi Volvo S90 näyttää sen rinnalla venytetyltä ”lohnakkeelta”, jollaisella ajavat vain eläköityneet myyntijohtajat.

Erityisesti peräpäästä S60 erottuu edukseen ainakin samanikäisestä S90-sedanista.

Kiiltomusta S60 T5 melkeinpä ärjyy voimaansa: hirnuuhan sen konepellin alla 250 hummaa. Kilometrilukema on vasta 152 000 km. Sehän on neljä vuotta vanhalle Volvolle vasta sisäänajoa, saattaisi ”vanhan liiton” Volvo-mies sanoa.

Vaan nytpä tämä S60 tehokkaalla bensaturbomoottorilla on jo käytännössä museo. Niin moderni ja hyvännäköinen auto kuin se onkin. Tai ehkä sen kohdalla voidaan puhua nykytekniikan museosta. Koeajoon saatu R-Design automaatti ei ollut edes lataushybridi, vaan ihan puhtaasti raakaa bensaa polttava asfaltinrypistäjä. Koeajoauto oli etuvetoinen, samanikäistä S60 T5-mallia saa myös nelivetoisena.

Yllättävän moni luulee vielä tänäkin päivänä, että merkintä T5 Volvossa tarkoittaa viittä sylinteriä. No ei se tarkoita, konepellin alla on 2-litrainen rivinelonen.

Teholukemat lupasivat sporttisuutta, onhan S60 ollut ainoa Volvo -malli, johon automaattisesti on yhdistetty urheilullisuus. Fiilis vain vahvistuu Vaihtoautomaan Petikon hallista kehä III:lle suunnatessa. Alusta tuntuu kovalta ja vähän täristääkin, mutta sehän kuuluu S60:n imagoonkin. S60 tehokkaalla bensaturbomoottorilla ja isoilla vanteilla ei ole varsinaisesti mukavuuslaiva. Kovaa alustaa säestävät myös vähän kovapintaisilta tuntuvat nahkaistuimet.

Jotain tuttua

Ohjauksessa on hyvin vastetta jo luonnostaan, mutta dynamic-asetuksessa ohjauksen tehostus vähenee vielä siitäkin. Automaattilaatikko reagoi polkaisuihin nokkelasti. Itse en minkäänlaista viipyilyä havainnut, vaikka muistan S60 T5:n sellaista kritiikkiä joskus ammoin saaneenkin. Voisi sanoa, että Volvo S60 T5 istuu käteen kuin laadukas nahkahanska. Nimenomaan siis laadukas, ei mikään ”räkkärimarketin” muovisekoitekäsine.

Volvossa yleensäkin on aina jotain tuttua: mallista, tehoista tai käyttövoimasta riippumatta. Niin myös S60 T5:ssä vuosimallia 2020. Kun tämä viimeisin, kolmannen sukupolven S60 tuli markkinoille, se sai parikseen myös V60 -farmarin. Jos ei tarvitse isoa tavaratilaa, istutaan S60-sedanissakin takapenkillä herroiksi, sillä akseliväli on sama kuin V60-farmarissa.

Vaikka kaikki S60-mallit valmistetaan Yhdysvaltain Etelä-Carolinassa, jollain kumman tavalla S60:ssa on saatu säilymään se alkuperäinen ruotsalainen henki. Fiilis autoon alas istuessa oli vähän sama kuin 1970-luvulla, kun pääsin kotipitäjän paikallislehden päätoimittajan Volvo 144 GL:n kyytiin. Edelleen Volvossa istutaan kuin kassakaapissa, ja siis positiivisessa mielessä.

Sehän on selvä, että 152 000 kilometriä ei Volvon kyydissä tunnu vielä juuri miltään. Nitinöitä ja natinoita ei kuulu. Sisustuksessa eivät käytön jäljet näy ja pannu käy yhä tasaisesti kuin uudessa.

Oma hidasteensa on myös Volvo S60 T5 :n bensankulutus, joka virallisesti on 7.9 l/100 km. Kaasujalan koeajossa ajotietokone näytti keskikulutukseksi jopa 9.3 l/100 km. Toki oli talviaika, mutta autolla lähdettiin liikkeelle kuitenkin lämpimästä hallista.

Neljän vuoden ikäinen Volvo S60 on 152 000 kilometriä ajettuna oikein maukas ja hieno auto ajaa ja varmasti tarjoaa kivoja kilometrejä vielä pitkäksi aikaa.

Pirun hieno auto.

Volvo S60 T5 Busin. R-Design aut. vm. 2020
Mittarilukema: 152 000 km
Moottori: R4, 1969 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: automaatti
Teho: 250 hv
Vääntö: 350 Nm
Keskikulutus: 7.9 l/100 km
Co2-päästöt: 167 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-.100 km/h: 6.7 s
Huippunopeus 240 km/h
Mitat: pituus 4760 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2872 mm
Tavaratila 442 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta:29 990 €

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *