Koeajo Hyundai Kona Hybrid – Riittävän hyvä ihan perushybridinäkin
Uusi Hyundai Kona Hybrid on edeltäjäänsä isompi ja myös kalliimpi. Hybridi-Kona osoittautui myös edeltäjäänsä huomattavasti pätevämmäksi. Vuoden Auto -tittelin voittoa niin Suomessa kuin maailmallakin voi pitää ihan oikeutettuna.
Konan uudessa ja edellisessä mallissa yhteistä on oikeastaan vain nimi. Ulkonäöstäkään niitä ei juuri osaa yhdistää toisiinsa, ellei tunne mallin historiaa.
Uusi Kona Hybrid on 14,5 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi ja akselivälikin on kasvanut 6 senttimetriä. Leveyttäkin on tullit lisää 2,5 senttimetriä. Takamatkustajilla on nyt 7.7 cm enemmän jalkatilaa ja 1,1 cm lisää pääntilaa. Tavaratilakin on kasvanut takapenkit istuma-asennossakin hybridin aiemmasta 374 litrasta 466 litraan. Muotoilu on erottuvaa. Puhdaslinjaista ja tunnistettavaa keulaa korostaa Seamless Horizon Lamp -valonauha, joka ulottuu koko keulan leveydelle.
LUE MYÖS: KOEAJO HYUNDAI IONIQ 6 – NÄYTTÄVÄ KOREALAINEN SÄHKÖLIMUSIINI
Eli nyt Hyundai Kona on erittäin tilava vaihtoauto perusperheelle: vanhemmille ja 2-3 muksulle. Edessä penkin säädöt riittävät pidemmällekin kuskille. Ohjaamonkin ilme noudattelee samaa linjaa Hyundain Ioniq 5 ja 6 -sähköautomallien kanssa. Mittariston ja tietoviihdejärjestelmän 12,3-tuumaiset n’äytöt ja käyttöliittymä ovat selkeittä ja helppoja käyttää.
Tällainen ”vanhan liiton” mies tervehti ilolla Konan perinteisiä ja fyysisiä painikkeita.
Nöyrä alusta
Hybridivoimalinjan puhti riittää mainiosti arjen perusajoihin 265 Nm:n vääntö tekee liikkeelle lähtemisestä vaivatonta. Meno on taajama-ajossa myös taloudellista, sillä Kona kulkee hiljaisissa nopeuksissa enimmäkseen sähkön voimalla ja polttomoottori sammutettuna. Sähkö- ja polttomoottori tekevät saumatonta yhteistyötä ja se tekee ajamisesta vaivatonta ja myös melutonta. Moottoritiellä Kona Hybrid etenee vakaasti ja takaosasta kantautuvasta pienestä rengasmelusta sitä voi pitää hiljaisena autona. Vaikka hybridi-Kona ei olekaan mikään raketti, niin tallaa pohjaan painamalla se kiihtyy vielä moottoritienopeuksissakin kakistelematta.
Ainoa pieni miinus Konan ajettavuudessa on annettava hiukan tahmeasta ohjaustuntumasta. Sen sijaan alustasta ei juuri moitittavaa löydy. Kona ottaa maltillisesti ja nöyrästi vastaan tien epätasaisuudet.
Ärsyttävä on myös nopeusrajoittimen avustajan yli-innokas käytös. Se kun tuntuu varoittavan herkästi ja kovaäänisesti pienestäkin ylinopeudesta. Hieman yli-innokkaasti tuntuu toimivan myös kuljettajan katsetta ja vireystilaa tarkkaileva järjestelmä.
Koeajoviikolla tuli taas ajettua paljon myös moottoritiellä. Pikkuisen reilun kuuden litran keskikulutus talvisäässä on ihan hyvä suoritus. Parantuneilla ominaisuuksilla ja kasvaneilla mitoilla on myös hintansa. Hyundai Kona Hybrid ei ole enää halpa auto, kun edullisimman Comfort-varustelutasonkin hinnat lähtevät 33 900 eurosta.
Hallittavissa myös etänä
Kona Hybrid on Hyundai-konsernin ensimmäinen malli, jossa on auton etäkäytön mahdollistava uuden sukupolven Connected Car Navigation Cockpit -tietoviihdejärjestelmä. Se pitää sisällään mm. uusimman Bluelink-telematiikkajärjestelmän sekä täyden Over-the-Air (OTA) päivitysmahdollisuuden ohjelmistojen osalta. Auton käyttöä helpottaa Hyundai Digital Key -ominaisuus, joka tekee yhteensopivasta älykellosta ja -puhelimesta auton avaimen.
Hyundain kiitelty Bluelink-telematiikka älypuhelinsovelluksella mahdollistaa auton tärkeiden ominaisuuksien hallitsemisen matkapuhelimella mistä tahansa käsin. Vakiona Konaan kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, peruutustutkat ja -kamera, kaistallapitoavustin, moottoritieajoavustin, kuljettajan ajokyvyn valvonta, automaattinen ikkunan huurteenpoisto, sekä navigointijärjestelmä 12,3-tuumaisella näytöllä.
Hyundai Kona voitti arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2024 -palkinnon Auto- ja liikennetoimittajat ry:n vuosittaisessa kilpailussa. KONA selviytyi voittajaksi 32 uutuusautomallin joukosta kaksiosaisessa äänestyksessä, jossa äänensä antoi 57 suomalaista autoalan journalistia.
Tuomaristo piti malliston valtteina mm. monipuolisis voimalinjoja sekä erittäin hyvää ”hinta-ominaisuus -suhdetta”.
Uudistunut Kona-mallisto valittiin Vuoden autoksi 2023 myös brittiläisen Auto Express-lehden New Car Awards -gaalassa heinäkuussa.
”Vuoden automme ei ole hybridinä aivan yhtä menestyksekäs kuin täyssähköautona, mutta se on silti erittäin vankka haastaja pienten SUV-autojen sektorilla”. Auto Express kehui.
Hyundai KONA Hybrid 1.6 GDI 141 hv 6DCT-automaatti
Bensiinimoottori: R4, suorasuihkutus, 1580 cm3
Sähkömoottori: kestomagnetoitu synkronimoottori
Bensiinimoottorin maksimiteho: 105 hv
Bensiinimoottorin maksimivääntö: 144,2 Nm
Sähkömoottorin suurin teho: 43,5 hv
Sähkömoottorin suurin vääntö: 265 Nm
Akun energiasisältö: 1,32 kWh
Hybridijärjestelmän suurin teho: 141 hv
Hybridijärjestelmän suurin vääntö: 264 Nm
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 6-vaihteinen DCT-kaksoiskytkin-automaatti
Yhdistetyt CO2-päästöt g/km (WLTP): 103–106 g/km
Yhdistetty polttoaineenkulutus (WLTP): 4.5–4.7 l/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/km/h: 10.9 s
Huippunopeus: 155 -165 km/h
Mitat: pituus: 4350 mm, korkeus: 1570 mm, leveys: 1825 mm, akseliväli: 2660 mm
Maavara: 160 mm Tavaratila 466 – 1300 l
Hinta: 33 990 – 38 990 € (varustelutasosta riippuen)
Plussat
Tilava ja perushyvä perheauto
Sähkö- ja polttomoottorin saumaton yhteistyö
Kaikin tavoin helppo auto ajaa
Miinukset
Mielikuvaansa kalliimpi
Yli-innokas ja äänekäs nopeusrajoittimen avustaja
Oikein mukiinmenevä perheauto, mutta kutakuinkin samalla rahalla saa myös Toyota Corolla 1.8 -hybridifarmarin. Jos pitäisi valita, niin yksi vaikeimpia päätöksiä olisi edessä.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa