Kaasujalka

Koeajo Hyundai Ioniq 6 – Näyttävä korealainen sähkölimusiini

Julkaissut:

|

8.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Ioniq 6 – Näyttävä korealainen sähkölimusiini

Hyundai Ioniq 6 on huomiota herättävän persoonallinen ja näyttävä sähköauto. Lisäksi se tarjoaa nautittavan hiljaista kyytiä, hyvää ajettavuutta ja ylittämätöntä taloudellisuutta moottoritienopeuksissa.

 

Tein vaimon kanssa nelivetoisella ja 325-hevosvoimaisella Hyundai Ioniq 6 -täyssähkölimusiinilla juhannuksen alla reissun Vantaalta Kuopioon. Ajaminen oli lipumista valtateillä ja moottoriteillä. Kuopioon olisi ajettu yhdelläkin latauksella, mutta tauon yhteydessä ladattiin Juvan ABC:lla.

Vantaalta lähtiessämme akku oli täynnä ja mittari näytti noin 460 kilometrin toimintamatkaa. Matkan aikana mittari näytti 226 kilometrin matkan jälkeen virrankulutukseksi 14,8 kWh /100 km. Sähköä samaa matkavauhtia pitämällä olisi riittänyt mittarin mukaan vielä n. 188 kilometrille.

Juvan ABC:n suurteholatauksessa akkuun tuli 33 minuutissa 33,7 kilowattitunnin ja reilun parinsadan kilometrin verran sähköä lisää. Hinta oli 11,79 euroa.

Sähköauton kulutus on kuitenkin niin paljon kiinni ajotavasta, että tarkkoja lukemia toimintamatkoista ei pysty antamaan ”vanha Erkkikään”.

Maahantuojan sivuston mukaan IONIQ 6:n toimintamatka on yhdistetyssä WLTP-mittauksessa jopa 614 kilometriä.

”Onko tuo Porsche?”

”Onko tuo sähkö-Porsche?”, kysäisi viereiseen latausasemaan Volkswagen ID4:nsä kytkenyt vanhempi herrasmies.

Kerroin, ettei automme ollut Porsche, vaan Hyundai Ioniq 6. Vaikka korimalli on virallisesti sedan, auto näyttää enemmän pitkältä coupelta.

Ukko vähän päivitteli, ettei tahtonut uskoa niin komeaa autoa korealaiseksi.

Itsekin katsoin sen jälkeen Ioniq 6:ta vähän uudella silmällä ja saatoin todeta, että jonkunlaista yhdennäköisyyttä siinä saattoi tosiaan nähdä varsinkin Porsche Panameran kanssa.

Koeajoon saatu nelivetoinen Ioniq 6 on niin näyttäväksi autoksi yllättäväkin ”moniosaaja”. Alustasta olen lukenut jonkun verran moitteita, mutta kun oma koeajoviikkoni oli lähes yksinomaan etenemistä kesäisillä ja suht hyväkuntoisilla valtateillä, en osaa näihin moitteisiin oikein yhtyä.

Ioniq 6:ssa istutaan tehokkaan akkupaketin takia korkeammalla kuin polttomoottoriautossa. Virtaviivaisessa ja matalassa coupessa tämä fiilis nousee hallitsevaksi. Itse kun olen alle 180 senttimetriä pitkä, en joutunut tinkimään ajoasennosta.

Hyundai Ioniq 6 on parikymmentä senttiä pidempi kuin pari vuotta sitten esitelty Hyundai Ioniq 5, joka oli Hyundain ensimmäinen alunalkaenkin vain täyssähköautoiksi esitelty malli. Niinpä takapenillä polvitila riittää herroiksi istumiseen pidempijalkaisellekin, mutta taaksepäin madaltuva kattolinja syö kuitenkin pääntilaa.

Tavaratila on ongelmallinen: sitä on haasteellista hyödyntää täysimääräisesti 400 litran edestä, kun kontin muoto on pitkä ja matala.

Nautinnollinen ajettava

Ioniq 6 on moottoritieajossa sileällä asfaltilla nautittavan vakaa ja hiljainen ajettava. Moottorinäänet ja tuulensuhinat on eristetty hyvin monessa halvemmassakin täyssähköautossa, mutta Ioniq 6:n pitkä akseliväli ja virtaviivainen muotoilu eristää ohjaamosta hienosti myös rengasäänet.

Kuljettajalla riittää voi valita kolmesta eri vetotavasta: tarjolla on jatkuva neliveto, automaattinen nelivedon kytkentä, automaattinen nelivedon kytkentä, tai täysin takavetoinen ajotila. Itse ajoin yksinomaan takavedolla, kun katsoin nelivedon omalla koeajoviikollani tarpeettomaksi ja vain turhaan kulutusta nostattavaksi.

Tietysti oma koeajoviikkoni Ioniq 6:lla osui ihanteellisiin olosuhteisiin: oli hellettä, eikä tuullut ja ajosta leijonanosan haukkasi köröttely sileillä asfalteilla ja valtateillä. Muiden toimittajien koeraporteissa Ioniq 6 on saanut jonkun verran negatiivista palautetta tuulensuhinoista moottoritienopeuksissa, vaikka isoa autoa tuulenpuuskat eivät muuten heiluttele.

Yllättävän näppärästi Ioniq 6 kääntyy nelivedollakin taajama-ajossa. En ole ajanut pienempää sisarmallia Ioniq 5:tä, mutta olen lukenut muiden kokemuksista, että sen ohjauksen keskialue olisi selkeästi tahmeampi.

Itse auto on todella hieno ja hyvä ajettava perusajossa, mutta ”oheistuotteena” mukana tulee tämän päivän autoille muutenkin tyypillinen, ylinopeuksista varoittavat piipitykset. Pitkällä Kuopion reissulla alkoi ärsyttää, kun nopeus nousi vähänkin yli nopeusrajoituksen. Järjestelmän saisi toki pois päältä, mutta se olisi pitänyt tehdä jokaisen käynnistyksen jälkeen uudelleen. Itse en jaksanut tuota vaivaa nähdä ensimmäisenkään käynnistyksen jälkeen.

Totuttelemista riitti myös siihen, että perinteiset taustapeilit on korvattu kameroilla ja taustapeilien virkaa toimittivat auton sisällä olevat digitaaliset peilit. Lopulta siihenkin tottui, mutta pitkään etsin tuttua näkymää sivuille omaa päätäni kääntämällä.

Lopputulema on hieno, näyttävä ja persoonallinen sähkölimusiini. Nelivetoisena versiona 325-hevosvoimainen Ioniq 6 ei tietysti ole halpa auto, kun hinta lisävarusteineen kohoaa 67 204 euroon. Missään tapauksessa se ei häviä ominaisuuksissaan monelle tärkeimmälle kilpailijalleen, mutta edelleen riittää niitäkin, joille pelkästään auton korealainen tausta saattaa olla este ostopäätökselle. Sanoisin että ihan turhaan.

 

Plussat
Taloudellinen
Vakaa ja hiljainen ajettava
Persoonallinen ja näyttävä

Miinukset
Ongelmallinen tavaratilan muoto
Laskeva kattolinja rokottaa myös pitkien takapenkkiläisten pääntilaa
Hälytysäänet nopeusrajoituksen ylittyessä

JÄLKIMAKU
Nautittava ajettava ja erittäin näyttävä auto. Keräsi paljon katseita, varsinkin Pohjois-Savon korkeudella. Ehkä liiankin persoonallisen näköinen omaan makuuni. Myös perinteisiä sivupeilejä aloin kaivata kamerapeilien tilalle.

Tekniset tiedot

Hyundai Ioniq 6 77 kWh 325 hv AWD Ultimate
Moottori: sähköauto
Vetotapa: neliveto
Akun bruttokapasiteetti: 77,4 kWh
Tehot: yht. 325 hv (etuakseli 101 hv, taka-akseli 224 hv)
Toimintamatka: 519–583 km (lähde: Auto-data.net)
Sähkönkulutus: 15,1 –16 kWh – 16,9 kWh/100 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.1 s
Huippunopeus 185 km/h
CO2-päästöt: 0 g/km
Mitat: pituus: 4855 mm, leveys: 1880 mm, korkeus: 1495 mm, akseliväli: 2950 mm
Tavaratila: 401+15 l
Takuu: 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km.
Hinta alkaen: 65 390 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 67 204 €
Ioniq 6-malliston hinnat alk. 60 390 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *