Koeajo Mazda CX-5 – Kevyesti sähköllä maustettu
Mazda luottaa sitkeästi vapaasti hengittäviin isoihin bensamoottoreihin. Uudistuneen ja keskikokoisen Mazda CX-5 -katumaasturin menoon pientä säästöä tuo kuitenkin kevythybridijärjestelmä.
Mazda CX-5 omaa nyt M Hybrid 24V -kevythybridijärjestelmän, joka on nyt vakiona keskikokoluokan CX-5 -maastureissa. Valmistajan mukaan tämä pienentää merkittävästi niin päästöjä kuin kulutustakin. Päästöihin luvataan keskimäärin 9 gramman parannusta.
Inflaatiokorotukset on pidetty kurissa ja osassa mallistoa hinnat jopa laskivat. Varustetasot pysyvät kuitenkin jokseenkin ennallaan.
2.5-litrainen, 4-sylinterinen ja vapaasti hengittävä iso bensamoottori soutaa kaikkia trendejä vastaan. Tehoa ”myllystä” irtoaa 194 hevosvoimaa ja vääntöä on 263 Newtonin verran. Kevythybridijärjestelmällä maustetun polttomoottorin parina oli 6-lovinen automaattivaihteisto.
7.2 l /100 km
Yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 7.2 l/100 km, jota ei tietysti näinä aikoina voi pitää erityisen pienenä lukemana. Entisinä aikoina sitä tietysti voitiin pitää näin isolle autolle vähintään kohtuullisena kulutuksena. Nyt, kun bensan hinta edelleen on kuitenkin pääsääntöisesti yli 1,8 €/l, jo litrankin pienempi kulutus 100 kilometrillä tekisi ”eetvarttia”.
Kevythybridi-järjestelmä siis tosissaan on myös hyvin kevyt. Kaikkien kevythybridien tapaan Mazda CX-5 :kään ei kulje pelkällä sähköllä ollenkaan: 24 voltin akku vain keventää polttomoottorin kuormitusta ja samalla polttoaineen kulutusta.
Kovin ahkerasti CX-5 ei myöskään sammuttele itseään liikennevaloihin pysähtyessä. Toisaalta juuri kaupunkiajossa kevythybridijärjestelmä tuottaa suurimmat hyödyt. Kun moottoritiellä kulutus nousee jopa 8 litraan 100 kilometrillä, niin taajamissa ainakin ajotietokoneen näytön perusteella kulutus laskisi jopa hieman reiluun 5 litraan satasella.
Vaikka sähköistä apua on tarjolla hyvin kevyesti, niin kevythybridijärjestelmä avustaa polttomoottorin käyntiä koko ajamisen ajan.
Epäilemättä ilman kevythybridijärjestelmää kulutus pomppaisi ihan toisenlaisiin lukemiin.
Muutenhan Mazda CX-5 on tasapainoinen ja mukava auto. Ajofiilistä leimaa vahvasti leppoisuus. Ja tuskinpa CX-5:n kaltaiselta maasturilta kukaan edes hakee ärhäkkään urheilullista menoa.
Ohjaus on sopiva yhdistelmä keveyttä ja tunnokkuutta. Alustakin toimii perusajossa harmittoman tuntuisesti.
LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY MAZDA CX-5 – JÄREÄN URHEILULLINEN
Ehkä Mazda CX-5 -kevythybridistä jää vähän liiankin neutraali maku. Sitä voisi verrata keskivertopomoon, joka ei räyhää, mutta joka johtamisessaan keskittyy siihen, että kaikilla on keskimäärin mukava olla.
Vaivaton crossover
CX-5 on keskivertoa hieman paremmin tienaavalle mukava perusauto, jolla taittaa mökkitien kuopat vaivattomasti.
Kun sinänsä etevästäkin etuvetoisesta katumaasturista lisävarusteineen kuitenkin saa maksaa lähes 50 000 euroa, on Mazdalla markkinoitavana melko haasteellinen paketti. Mazda CX-5 on ollut todella kaukana ensirekisteröintitilastojen piikkipaikoista viime vuodet. Sitä on myyty vuosina 2020-2022 alle 100 kappaletta vuosittain, kun taas muualla Euroopassa sen markkinaosuus koko merkin myynnistä on jopa neljännes.
Saman kokoluokan eurooppalaisia ja aasialaisia kilpailijoita myydään Suomessakin moninkertaisia määriä.
Syytä tähän on vaikea keksiä, kun niin laatu ja ajomukavuus ovat kohdallaan. CX-5 sai esimerkiksi yhden kaikkien aikojen parhaimmista tuloksista Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestissä vuonna 2021. Ehkä Mazdan kannattaisi laajentaa CX-5 mallistoaan ainakin lataushybridillä.
Mazda CX-5 2,5 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line
Moottori: R4, 2 488 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö/kevythybridi
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Tehot: 143 kW/194 hv
Vääntö: 263 Nm
Yhdistetty WLTP-kulutus: 7.2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 163 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus 195 km/h
Mitat: pituus 4 575 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 665 mm, akseliväli 2 700 mm
Tavaratila 541 l
Koeajoauton hinta 48 392 € (lisävarusteena metalliväri), listahinta 47 579 € malliston hinnat alk. 37 990 €
Plussat
Leppoisa ajettava
Kevyt ja silti riittävän tunnokas ohjaus
Hyvä automaattivaihteisto
Miinukset
Hybridijärjestelmän keveys
Hieman tylsä ulkonäkö
JÄLKIMAKU
Kaikin puolin laadukkaan tuntuinen ja mukava auto. Vaikea kuitenkin keksiä syytä, miksi näinä aikoina laittaisin lähes 50 000 euroa kevythybridi-katumaasturiin.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa