Kaasujalka

Koeajo BYD Atto 3 – Kuin bassoa soittelisi

Julkaissut:

|

20.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BYD Atto 3 – Kuin bassoa soittelisi

Enpä olisi uskonut, että entinen kitaristi pääsisi näppäilemään basson kieliä autossa. Kiinalaisen BYD Atto 3 -sähköauton ovitaskuissa on kuitenkin kolme paksua kieltä, joita voi näppäillä. Kun pehmeä jousitus ottaa hyvin vastaan tien epätasaisuudet, kyyti onkin kuin bassoa soittelisi.

En ole ainoa, joka on keksinyt verrata ATTO 3:n ovitaskujen naruvirityksiä kitaran tai basson kieliin. Tekniikan Maailma taisi koittaa näppäillä noilla naruvirityksillä Deep Purple .-bändin Smoke on the Water -biisiä.

Sehän on selvä, että kiinalaiseen sähköautoon kohdistuu paljon epäilyksiä ja ennakkoluuloja.

Itse en kuitenkaan saanut viestiä, että ATTO 3:n pohjaan olisi piilotettu jokin GPS-paikannin tai muu vakoilulaite. Ja jos onkin, niin emme me rouvan kanssa juttele valtiosalaisuuksia ja tuskinpa XiJinping hyötyy mitään tiedosta, että kävin Attolla Korson S-Marketissa ja 93-vuotiaan anopin luona palvelutalossa.

Atto ei ole samalla tavalla edullinen sähköauto kuin toinen kiinalainen MG 4. Kun MG4:n hinta on saatu painettua himpun alle 30 000 euron ja BYD Atto 3:n alkaen-hinta on lähempänä 40 000 eurroa.

Vaan kyllä sillä summalla oikein mukavan sähköauton saakin. Eurooppalaisista saman kokoluokan kilpailijoista saa maksaa selkeästi enemmän kuin Attosta.

BYD on maailman suurin ladattavien autojen valmistaja, ja tekee kaiken itse akuista ja puolijohteista lähtien. Toimittaapa niitä kilpailijoillekin.

Rakenna unelmasi

Takaluukussa lukee kirjanlyhenteen sanoma kokonaisena: Build Your Dreams eli Rakenna Unelmasi.

Yksi erikoisuuksista on etuovien taskuihin viritetyt kolme paksua narua. Niitä näppäillessä kuulostaa siltä kuin soittelisi kireälle viritetty basson kieliä. Ovien erikoisuuksia ovat myös puolipallon muotoiset kahvat ovien sisäpuolella sisäoven ja tuuletusaukkojen ritilät keskikonsolissa tuovat mieleen CD-levyjen säilytystelineen.

Kiinalaiset insinöörit ovat tainneet näitä ratkaisuja miettiessään olla vähän hupimielellä, ettei vain olisi piristetty päivää pi jiaolla, eli kiinalaisella oluella? Tällä kiinalaisella oluen analogilla on 9000 vuoden historia.

Vaikka nämä pienet erikoisuudet eivät vaikuta Atton ominaisuuksiin, ne nostavat hymyn huulille.

Ulkoa katsoen Atto 3 onkin sitten paljon konservatiivisempi. Se ei juuri kerää katseita, kuten teki edellisen kerran koeajossa ollut kiinalainen kompakti MG 4 -sähköauto.

Atto 3 on 4455 mm pitkä, 1875 mm leveä, 1615 mm korkea, ja akselivälin pituus on 2720 mm. Tavaratilakin venyy penkit kaatamalla 440 litrasta 1338 litraan.

Volvo XC40:n kokoa

Kun MG4:n katsotaan kilpailevan enemmän Volkswagen ID 3:n kanssa, asettuu Atto 3 kooltaan enemmän samaan kokoluokkaan esimerkiksi Volvo XC40:n kanssa. XC40 on 4425 mm pitkä, 1863 mm leveä, 1652 mm korkea ja sen akseliväli: on 2702 mm. Volkswagen ID 3 on lähes parikymmentä senttiä Attoa lyhyempi.

Atto 3:n alusta on onnistunut. Sen suunnittelussa on painotettu mukavuutta.  Se selvittää mallikkaasti tien erikokoisetkin epätasaisuudet, eikä täristä karkeallakaan asfaltilla. Ohjaus on kevyt tarkkuuden siitä kuitenkaan kärsimättä. Auton keveys antaa rivakkuutta kiihdytyksiin.

Eteen sijoitettu moottori kehittää 150 kilowattia (204 hv) ja 310 newtonmetriä. Pikalatausteho on maltillinen 80 kW, mutta kun energiankulutukseksi ilmoitetaan vain 15,2 kWh/ 100 km, saa 200 kilometrin toimintamatkan ladattua suurtehoasemassa alle puolessa tunnissa.

Atto 3:n harvoja pieniä puutteita on melko mieto moottorijarrutus. Hidastuvuusenergian talteenotolle on kaksi eri tasoa, ehkä se kolmas taso tekisi terää.  Ajotiloista löytyy myös talvitila.

Samoin pikkusen tuhdimpaa ristiselän tukea kaipasin tehdessäni hyvin lyhyen keikan moottoritietä pitkin Vantaalta Tampereelle ja takaisin.

Iso kosketusnäytön voi jättää vaaka-asentoon tai nostaa pystyyn. Vähän aikaa kestin, ennen kuin opin löytämään valikosta toiminnot. Toimintojen löytäminen valikoiden takaa vei ainakin tällaiselta vähemmän tekniseltä ihmiseltä hetken.

BYD Atto 3:n jättämää yleisfiilistä voisi kuvata helpoksi ja vaivattomaksi: sitä on miellyttävä ajaa,

 

Plussat
Persoonalliset sisätilat
Miellyttävä ja hiljainen ajaa
Kuluttaa sähköä maltillisesti

Miinukset
Mieto moottorijarrutus
Hieman liian tylsä ulkonäkö

JÄLKIMAKU

Jos nyt pitäisi ostaa tässä 40 000 euron hintaluokassa sähköauto, niin kyllä olisi vaikeaa. Atto3:ssa hyvää on laatuvaikutelma ja persoonalliset ja perhekäyttöön asialliset sisätilat, Kyyti on äänetöntä ja sopivasti pehmeää.  Vaikka BYD Atto 3 on himpun isompi kuin kymppitonnin edullisempi kiinalainen kilpailijansa MG4, niin väkisinkin sitä kävisi näiden kahden välillä punnintaa.

 

BYD Atto 3 Comfort
Moottori: sähkömoottori
Vetotapa: etuveto
Tehot: 150 kW/204 hv
Vääntö: 310 Nm
Akkukapasiteetti: 60,48 kWh (netto)
Latausaika – AC 3-vaihelataus 11 kW: 6 h 30 min (0–100 %)
Latausaika – DC pikalataus 80 kW: 29 min (30–80 %)
Toimintamatka: 420 km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0—100 km/h: 7,3s
Huippunopeus: 160 km/h
Kulutus: 15,6 kWh / 100 km (ilmoitettu)
Mitat: pituus: 4455 mm, leveys: 1875 mm, korkeus: 1615 mm, akseliväli: 2720 mm
Tavaratila: 440 – 1338 l l
Lataus Type 2: 11 kW CCS: 80 kW
Koeajoauton hinta: 39 180 € (+jälleenmyyjän toimituskulut), hinnat alk. 38 690 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *