Kaasujalka

Koeajo Mercedes-EQ EQE – Kuin EQS pienemmässä koossa

Julkaissut:

|

31.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-EQ EQE – Kuin EQS pienemmässä koossa

Mercedes-EQ EQE350 SUV on lähes kaikilta ominaisuuksiltaan kuin EQS, mutta vain vähän pienemmässä koossa.

Mercedes-EQ EQE350 SUV on edustustason menopeli ja tarjoilee hulppean mukavaa kyytiä. Edellisessä Kaasujalassa oli koeajossa EQS580 SUV, joka on mukavuudeltaan markkinoiden yksi miellyttävimmistä autoista, eikä tämä ”pikkuvelikään” siitä kauaksi jää. EQE350SUV on todella mukava ja hiljainen matkakumppani. Näiden kahden ylellisen sähköauton erottaa toisistaan oikeastaan vain koko. Siinä missä EQS on ministeritason yli viisi metriä pitkä edustustason auto, tämä EQE on ison perheauton kokoinen.

Mercedes-EQ EQE SUV:n mallisto alkaa takavetoisesta 300:sta, joka tuottaa 180kW:ia ja hintaa sillä on 87 300 euroa. Lisäksi hinnastosta löytyy tämän koeajetun 350:n lisäksi kalliimmat 500, AMG43 ja AMG53. Tämän viimeksi mainitun 142 000 euron hintaisen AMG53:n teholukemat ovat varsin mykistävät; 460kW ja 950Nm.

EQE SUV tarjoaa hulppeat tilat sekä etu- että takamatkustajille ja melutaso pysyy hämmästyttävän alhaisena tienpinnasta riippumatta.

Latauksella yli 500 kilometriä

Arjen toimintasäde on jopa Kaasujalan ajossa 500 kilometrin hujakoilla näin kesäkeleillä ja 215kW:ia tuottavien sähkömoottoreiden ansiosta suorituskyky on ihan riittävällä tasolla. Tuttu nollasta sataseen kestää 6.6 sekuntia ja vielä joitakin vuosia sitten tuo oli nopean GTI-luokan auton lukema. Eli kyse ei edelleenkään ole mistään hitaasta autosta. Auton mukavuuspainotteinen luonne ja korkea paino tekee sen, että mutkateillä tämä ei luonnollisestikaan ole parhaimmillaan. Nelipyöräohjauksen ansiosta tämä 4.8 metriä pitkä auto on todella näppärä pyörittää kaupungissa. EQE:n jälkeen oli aluksi vaikea taas totutella autoon, jossa kääntyi vain etupyörät.

Koeajon aikana EQE:n sähkön kulutus oli sekalaisessa ajossa 20kWh:ia sadalla kilometrillä ja nätisti kurvailemalla päästiin jopa alle 16 lukemaan eli varsin kohtuullisia lukemia näin kookkaalle autolle. Tehdas lupaa toimintasäteeksi 536 kilometriä ja meidän koeajo osoitti, että tuo 500 kilometrin rajapyykki on kesäisissä olosuhteissa varsin helposti saavutettavissa.

Ylivoimainen näyttö

Aiemmissa Mercedeksen EQE ja EQS-mallien koeajoautoissa on ollut vaikuttavan kookas ja tyylikäs Hyperscreen -näyttö, mutta koeajoyksilöön sitä ei oltu ruksittu lisävarustelistalta.

Keskinäyttö on tässäkin kooltaan todella suuri. Se on tarkkuudeltaan ja käytettävyydeltään vertaansa vailla. Lisäksi siinä on ominaisuuksia, joita ei muilla merkeillä ole. Navigaattorin kartta näyttää kaikki lähimmät latauspaikat ja lisäksi näyttää kuinka moni on vapaana. Toinen maininnan arvoinen ominaisuus on se, että järjestelmä muistuttaa mikäli jossain tien kohdassa on aiemmin ollut terävä kuoppa tai töyssy.

Ajoin tiellä terävään kuoppaan, joka tärähti varsin ikävästi. Auton järjestelmään jäi siitä muistijälki ja seuraavan kerran ajaessani samaan paikkaan, naisääni varoitti puheella: Varo terävä kuoppa. Navigaattorin karttaan tuli myös merkki, joka varoitti vaaranpaikasta.

Toivomuslistalla olisi vielä latausjohdoille tila keulaan, muuten tästä autosta ei moitittavaa sanoa. Joku ei tykkää ulkonäöstä, mutta sehän on aina makuasia.

Mercedes-EQ EQE 350 4MATIC SUV
Hinta alk: 93 300€
Koeajoauton hinta: 127 180€
Akun koko: 89 kWh
Teho: 215kW (292hv)
Omapaino: 2580kg
Vetokyky: 750kg/1800kg
Tavaratila: 520 litraa
Pit.lev.kork.aks.väli: 4863, 2141, 1685,
Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 210 km/h
Kulutus WLTP: 20kWh/100km
Toimintamatka WLTP: 536km

Plussat
Ylellisyys
Mukavuus
Nopea lataus
Toimintasäde

Miinukset
Hinta (varauksin)

Jälkimaku
Mercedes-EQ EQE350 on niin ylellinen ja mukava, että tekee isomman EQS:n lähes tarpeettomaksi. Autoon on ladattu tämän hetken huipputekniikka isoine akkuineen ja tehokkaine sähkömoottoreineen höystettynä hulppealla ylellisyydellä.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *