Kun vihreätkin halusivat poistaa dieselveron…
Oli hauska lukea Hesarin vanhoja uutisia vuosilta 2006-2009, kun Vihreätkin halusivat poistaa ”ekologisia dieselautoja rankaisevan käyttövoimaveron….”
Sitähän ajatellaan, että yksityisautoilun puolustaja on henkeen ja vereen polttomoottorifanaatikko, joka jo periaatteesta vastustaa sähköautoa.
Sähköautoaiheinen juttu kuulemma täyttää Hesarinkin kommenttikentät alta aikayksikön ärhäköillä kirjoituksilla tyyliin ”Sähköautot ovat hyvesignaloivien tekopyhyyttä! Nehän sen ympäristön akkuineen tuhoavat!”
Eli keskustelu autojen käyttövoimatekniikoista on hyvin politisoitunutta, vaikka kyse on sittenkin vain autosta: kävipä se sitten polttomoottorilla tai sähkömoottorin voimalla. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että toiminnalliset erot sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä on niissä osissa, jotka sähköautossa toimivat korkeajännitteellä.
Yhteistä sähköautoille ja polttomoottoriautoille on esimerkiksi alustan rakenne, kitkajarrut, käytännössä kaikki 12V jännitteellä toimiva eli esimerkiksi viihdejärjestelmä, ajovalot, istuimien lämmitys ja muut pienitehoiset lämmittimet ja pistorasiat.
Sen verran kauan niitä sähköautoja on jo ollut markkinoilla, että tiedän monen vannoutuneenkin automiehen vaihtaneen sähköautoon. Ja olevan silti edelleen henkeen ja vereen automies.
Ja sitten on ne yksityisautoilun vastustajat, joiden mielestä omalla autolla ajava on vain omaa mukavuuttaan arvostava umpitollo.
Minä uskon tutkimuksiin. Uskon, että VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistyössä tekemään tutkimuksen lainalaisuudet pätevät edelleen. KESTÄVIEN ratkaisujen hintoja täytyy saada alas tukemalla kestäviä teknologioita, mutta ei panostamalla mihinkään yksittäiseen teknologiaan.
Vaikka yksityisautoilussa sähkö saattaa olla jo nyt paras vaihtoehto, niin en vieläkään 100-prosenttisesti usko tämän päätelmän lopullisuuteen.
Kun diesel oli ekoteko
Muistan, kun tein autojuttuja nimenmaan ekologisuuden näkökulmasta vuosina 2007–2010. Päätyönäni oli tehdä juttuja yrittäjille suunnattuun julkaisuun ja leipälajini olivat autot. Ei tosin niinkään autot, vaan yritysten ja yrittäjien autovalinnat.
Silloin vähän joka firmassa työsuhdeautokantaa päivitettiin oikein vauhdilla dieseleiksi. Oikein harmitti, kun en aikoinaan tullut huolellisesti arkistoineeksi kaikkia juttuja, joissa dieselautoihin vaihtaneet paljon ajavat myyntipäälliköt oikein kilvan kehuivat firmansa olevan nyt ryhtyneen ympäristön asialle.
Olin kesällä 2007 vaihtanut 10 vuotta vanha diesel-Mersuni lähes uuteen bensa-Avensikseen ja yhtäkkiä tuli tunne, että ajan oikein ympäristöhirmulla. Olisi pitänyt vaihtaa nokivasara johonkin uuden tekniikan dieseliin!
Tässä muutamia esimerkkejä Helsingin Sanomien jutuista vuosilta 2006-2009.
”Dieselautojen käyttövoimaveron poisto olisi ensimmäinen nopea, helppo ja tehokas tapa vähentää uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä. Uudet keksinnöt, hybridit, vetyautot ja sähköautot eivät tähän hätään ennätä”, Hesari kirjoitti 17. helmikuuta 2007.
RKP:nkin ääni on nyt toinen
4 elokuuta 2008 Hesari kehui, kuinka diesel-Mini haastaa hybridit ja kuinka autonvalmistajat ovat ottaneet päästöjen vähentämisen tosissaan. Elokuussa 2008 jakeluvelvoitteen kiristämistä nyt hallitusneuvotteluissa kannattava RKP:kin vastusti dieselpolttoaineen veronkorotusta.
Ja yllätys yllätys! Kesällä 2007 jopa Vihreät halusi poistaa dieselautoilta käyttövoimaveron osana autoverotuksen uudistamista.
”Autoilun verotuksen pitää perustua päästöihin, ja “dieselin rankaisemisesta” on päästävä eroon”, Hesari uutisoi vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajan Anni Sinnemäen sanoneen ryhmän kesäkokouksessa.
Vuoden 2008 alussa voimaan tulleen päästöpohjainen autovero kasvattikin dieselautojen suosiota, vaikka käyttövoimavero on pysynyt niillä näihin päiviin asti.
Maailma kehittyy ja tietämys lisääntyy. Olen vain tullut skeptiseksi eri aikakausien vouhotuksille.
En minä vastusta sähköautoja ja uskon kyllä ilmastonmuutokseenkin. Mutta maailmaa kohta jo 60 vuotta nähneenä pidän mahdollisena sitäkin, että minua viisaammat jälleen kerran kääntävät kelkkansa.
Mistä sen tietää, vaikka kaikkien kiistattomana tekniikan ja tieteen auktoriteetti julistaisi vain muutaman vuoden päästä, kuinka sähköautojen akkuteollisuus ja kaivosten louhiminen ne vasta maailman tuhoon vievätkin.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa