Kaasujalka

Kun vihreätkin halusivat poistaa dieselveron…

Julkaissut:

|

4.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kun vihreätkin halusivat poistaa dieselveron…

Oli hauska lukea Hesarin vanhoja uutisia vuosilta 2006-2009, kun Vihreätkin halusivat poistaa ”ekologisia dieselautoja rankaisevan käyttövoimaveron….”

Sitähän ajatellaan, että yksityisautoilun puolustaja on henkeen ja vereen polttomoottorifanaatikko, joka jo periaatteesta vastustaa sähköautoa.

Sähköautoaiheinen juttu kuulemma täyttää Hesarinkin kommenttikentät alta aikayksikön ärhäköillä kirjoituksilla tyyliin ”Sähköautot ovat hyvesignaloivien tekopyhyyttä! Nehän sen ympäristön akkuineen tuhoavat!”

Eli keskustelu autojen käyttövoimatekniikoista on hyvin politisoitunutta, vaikka kyse on sittenkin vain autosta: kävipä se sitten polttomoottorilla tai sähkömoottorin voimalla. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että toiminnalliset erot sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä on niissä osissa, jotka sähköautossa toimivat korkeajännitteellä.

Yhteistä sähköautoille ja polttomoottoriautoille on esimerkiksi alustan rakenne, kitkajarrut, käytännössä kaikki 12V jännitteellä toimiva eli esimerkiksi viihdejärjestelmä, ajovalot, istuimien lämmitys ja muut pienitehoiset lämmittimet ja pistorasiat.

Sen verran kauan niitä sähköautoja on jo ollut markkinoilla, että tiedän monen vannoutuneenkin automiehen vaihtaneen sähköautoon. Ja olevan silti edelleen henkeen ja vereen automies.

Ja sitten on ne yksityisautoilun vastustajat, joiden mielestä omalla autolla ajava on vain omaa mukavuuttaan arvostava umpitollo.

Minä uskon tutkimuksiin. Uskon, että VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistyössä tekemään tutkimuksen lainalaisuudet pätevät edelleen.  KESTÄVIEN ratkaisujen hintoja täytyy saada alas tukemalla kestäviä teknologioita, mutta ei panostamalla mihinkään yksittäiseen teknologiaan.

Vaikka yksityisautoilussa sähkö saattaa olla jo nyt paras vaihtoehto, niin en vieläkään 100-prosenttisesti usko tämän päätelmän lopullisuuteen.

Kun diesel oli ekoteko

Muistan, kun tein autojuttuja nimenmaan ekologisuuden näkökulmasta vuosina 2007–2010. Päätyönäni oli tehdä juttuja yrittäjille suunnattuun julkaisuun ja leipälajini olivat autot. Ei tosin niinkään autot, vaan yritysten ja yrittäjien autovalinnat.

Silloin vähän joka firmassa työsuhdeautokantaa päivitettiin oikein vauhdilla dieseleiksi. Oikein harmitti, kun en aikoinaan tullut huolellisesti arkistoineeksi kaikkia juttuja, joissa dieselautoihin vaihtaneet paljon ajavat myyntipäälliköt oikein kilvan kehuivat firmansa olevan nyt ryhtyneen ympäristön asialle.

Olin kesällä 2007 vaihtanut 10 vuotta vanha diesel-Mersuni lähes uuteen bensa-Avensikseen ja yhtäkkiä tuli tunne, että ajan oikein ympäristöhirmulla. Olisi pitänyt vaihtaa nokivasara johonkin uuden tekniikan dieseliin!

Tässä muutamia esimerkkejä Helsingin Sanomien jutuista vuosilta 2006-2009.

”Dieselautojen käyttövoimaveron poisto olisi ensimmäinen nopea, helppo ja tehokas tapa vähentää uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä. Uudet keksinnöt, hybridit, vetyautot ja sähköautot eivät tähän hätään ennätä”, Hesari kirjoitti 17. helmikuuta 2007.

RKP:nkin ääni on nyt toinen

4 elokuuta 2008 Hesari kehui, kuinka diesel-Mini haastaa hybridit ja kuinka autonvalmistajat ovat ottaneet päästöjen vähentämisen tosissaan. Elokuussa 2008 jakeluvelvoitteen kiristämistä nyt hallitusneuvotteluissa kannattava RKP:kin vastusti dieselpolttoaineen veronkorotusta.

Ja yllätys yllätys! Kesällä 2007 jopa Vihreät halusi poistaa dieselautoilta käyttövoimaveron osana autoverotuksen uudistamista.

”Autoilun verotuksen pitää perustua päästöihin, ja “dieselin rankaisemisesta” on päästävä eroon”, Hesari uutisoi vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajan Anni Sinnemäen sanoneen ryhmän kesäkokouksessa.

Vuoden 2008 alussa voimaan tulleen päästöpohjainen autovero kasvattikin dieselautojen suosiota, vaikka käyttövoimavero on pysynyt niillä näihin päiviin asti.

Maailma kehittyy ja tietämys lisääntyy. Olen vain tullut skeptiseksi eri aikakausien vouhotuksille.

En minä vastusta sähköautoja ja uskon kyllä ilmastonmuutokseenkin. Mutta maailmaa kohta jo 60 vuotta nähneenä pidän mahdollisena sitäkin, että minua viisaammat jälleen kerran kääntävät kelkkansa.

Mistä sen tietää, vaikka kaikkien kiistattomana tekniikan ja tieteen auktoriteetti julistaisi vain muutaman vuoden päästä, kuinka sähköautojen akkuteollisuus ja kaivosten louhiminen ne vasta maailman tuhoon vievätkin.

 

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Miljonäärin ylinopeussakot
Hyvästi Allun Grilli!
VR nosti lipun hintoja: ”Auto alla, päästä voit halvemmalla”

Tietoa julkaisijasta

Mika

(6) Lukijan kommenttia

  1. Jihuu
    5.8.2023 klo 21.50

    Näinpä tulee käymään...

  2. Rimppa@X
    6.8.2023 klo 13.27

    Kukaan ei, varsinkaan 60 vuotta kohta nähneenä oleva henkilö, ei ajattele sitä mitä on puhdas ilma ilman sitä polttomoottorin saastetta. Sitä että tulevaisuudessa kun tämäkin kohta 60 vuotias kuolee, ovat jälkipolvet vieläkin hengittämässä sitä saastunutta ilmaa, koska se kohta 60 kympinen ei halunnut vaihtaa lähipäästöjä alentavaa sähköautoon. Miksi sen liikkumisen pitää olla mahdollisimman halpaa, koska laiskat ihmiset eivät liiku kuin autolla paikasta toiseen? Miksi ihmisen pitää sietää melua, jonka polttomoottori autot aiheuttavat kaupunkiympäristössä? Näihinkin voisi laittaa haittaveron, koska se ei ole normaalia että on melua. Vai voinko laittaa tämän jutun kirjoittajan asunnon eteen polttomoottorilla käyvän melua tuottavan laitteen käymään 24/7 syklillä. On ihmeellistä ajatella että toisille sallitaan lähiympäristön saastuttaminen melulla ja ilmansaateella vain siksi koska se ei ole kiellettyä.

  3. HattiJ
    6.8.2023 klo 19.23

    Eipä ne nykyautot enää kovin isoäänisiä ole.

  4. Hybridi
    6.8.2023 klo 23.12

    Eipä ne sähköautotkaan huolettomia ole, siinä vaihdetaan vain päästöt paikallisesta akkumineraalilouhoksille. Monessa mineraaleja kaivamassa maassa on jo hätä pohjavesi varantojen loppumisesta, metsien hakkuusta kaivosten tieltä ja jalostukseen käytetään yhä ihan perinteisiä saastuttavia koneita tai niille tuotettu sähkö. Tässä on aikamoista hurskastelua monilla kiiltävä otsaisella patterikuskilla. Siellä paloi juuri laivakin täynnä sähköautoja, ja päästöt olivat valtavat. Ehkä ne biopolttoaineet ovat kuitenkin pienempi paha kuin juomaveden loppuminen ja kuivuus, sekä akuista syntyvä ongelmajäte.

  5. DIY
    7.8.2023 klo 11.28

    Ei ne metallit riitä vihreään siirtymään vaikka koko Suomesta tehtäisiin avolouhos tai kaivos. Geologian tutkimuskeskuksen professori Simon Michaux summaa asian hyvin tässä esityksessään: https://youtu.be/MBVmnKuBocc

  6. Raceman
    21.8.2023 klo 8.18

    Ei ollut laiva täynnä sähköautoja, eivätkä ne sytyttäneet paloa. Taisivat itse asiassa säilyä, olosuhteet huomioiden, palosta hyvin. Fossiilisten tuotannot tulee jollain aika välillä vähenemään, ennen loppumista. Mielenkiintoista millainen maailma siitä seuraa.

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *