Kaasujalka

Dacia Sandero Stepway – Halvinkaan ei ole enää halpa

Julkaissut:

|

16.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Dacia Sandero Stepway – Halvinkaan ei ole enää halpa

Niin se maailma muuttuu. Nyt saa manuaalivaihteisesta ja varustellusta Dacia Sandero Stepwaystakin saa maksaa jo lähes 24 000 €, jos sen valitsee tehokkaammalla 110 hevosvoimaisella moottorilla.

”Dacia Sandero Stepway on markkinoiden halvin crossover. Se tarjoaa rahalle vastinetta, vaikka täriseekin niin, että jaloissa tuntuu”, kehui Helsingin Sanomat 12. kesäkuuta 2021.

Koeajossa Hesarilla oli silloin Stepwayn malli, jota kuljetti 1-litrainen ja 90-hevosvoimainen bensaturbomoottori. Auto oli kuitenkin hyvin varusteltu: siinä oli automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi ja metalliväri.

Näillä ylellisyyksilläkin Sanderon hinta nousi vain 21 000 euroon. Nyt vastaavan automaatti-Stepwayn lähtöhintakin nousee jo 21 799 euroon.

Kaasujalan koeajoon saatiin Sandero Stepway, jossa on kyllä perus-Sanderoa tehokkaampi 110-hevosvoimainen bensaturbo, mutta 6-lovinen manuaalilaatikko. Silti hinta lisävarusteinen on jo 23 717 €, lähtöhinta on 20 499 €.

Toki koeajettu Dacia Sandero Stepway on nyt tehokkaampi kuin koskaan. Oma juttunsa kuitenkin on, kuinka paljon ihan oikeasti 20 lisähevosvoimaa vaikuttaa arkiajoon, kun 3-sylinteinen ja 1-litrainen bensaturbo kuitenkin edelleen pörisee kiihdytyksissä melko äänekkäästi.

Hurjia hinnannousuja

Onhan se hurja ajatella, että vielä vuonna 2017 B-segmentin eli pikkuautojen kokoluokan Dacia Sanderon sai edullisimmillaan alle 10 000 eurolla ja vielä vuonna 2021 se maksoi reilut 12 000 euroa. Nyt halvimman Sanderon, manuaalivaihteiston ja 90-hevosvoimaisen Sandero Stepway TCe 90 man Expressioninkin lähtöhinta on 19 399 €.

Sanderossakin on kuitenkin sama uusi ilme kuin muissa Dacioissa. Keulamaskissa kromi on vaihtunut valkoiseksi muoviksi. Vanha kolmiulotteinen logo on saanut väistyä, ja tilalla on niin ikään valkoisesta muovista taivutettu, vastakkaisista D ja C -kirjaimista muodostettu logo.

Maastomuovitettu ja maastonvihreä Stepway istuu suomalaiseen Nato-maisemaan nyt oikein hyvin. ”Se on rumaa, jos auto on koree”, tekisi mieleni siteerata mukailla kuuluisaa pohjalaista sanontaa miehen koreudesta.

Sandero ei ole varsinaisesti mikään pikkuauto. Sisään- ja uloskäynti korotettuun autoon käy kätevästi. Pikkuisen tosin ristiseläntuen säädön uupuminen kävi selälle pidemmällä ajomatkalla. Takapenkillä matkustaa ihan kohtuullisesti aikuinenkin, jos ei satu olemaan koripalloilijan pituinen hongankolistaja. Syvään tavaratilaan menee kohtuullisesti tavaraakin, vaikka vetoisuus jääkin 328 litraan: syvyyttä on, mutta pituus jää kesken.

Stepway on muiden Dacioiden tavoin suunniteltu todelliseen arkikäyttöön, eikä keimailuun rantakaduilla. Jos tavaratila loppuu kesken, niin katolta löytyy apua: vakiovarustukseen kuuluu kattotelinejärjestelmä, jossa mukana tulevilla työkaluilla kattokaiteet ovat avattavissa kattotelineeksi.

Tänä päivänä ei uuden auton mukana yleensä tule työkaluja, mutta joskus 1950–1960-luvuilla neuvostoliittolaisessa Volgassa oli vakiovarusteina runsaasti työkaluja.

Stepwayssa edullisuus saksalaisiin kilpailijoihin näkyy enemmän materiaaleissa kuin itse auton ajo-ominaisuuksissa tai varustelussa: muovia on ohjaamossa paljon.

Kohtuullinen kulutus

Koeajoon saadun ”öky-Sanderon” erottaa edullisemmista malleista moottorin teho: kolmepyttyisestä turboahdetusta ja 1-litraisesti bensamoottorista on revitty tehoja 110 hevosvoimaa, kun halvemmat mallit ovat 90-hevosvoimaisia.

Jos nyt ihan rehellinen olen, niin en olisi Sanderon kohdalla halukas maksamaan paria tuhatta euroa noista 20 lisähevosvoimasta. Kolmepyttyinen litran turbo kuitenkin pörisee kiihdytyksissä yhtä äänekkäästi kuin pienempitehoisetkin mallit. Toki pörinä vaimenee pintakaasulla valtatienopeuksia ajellessa.

Kevyt auto kulkee kohtuullisen pienellä kulutuksella. Mittari näytti koeajoviikon päätteeksi keskikulutukseksi 5,7 l/100 km. Ottaen huomioon jatkuvan pätkäajon, toistuvat käynnistykset, talvikelin ja noin 400 km:n moottoritieajon pidän Sanderoa kohtuullisen taloudellisena.

Nykymittapuulla kevyehkö 1 220 kilogramman auto etenee tällä moottorilla kohtalaisen pienellä. Koko koeajon keskikulutus oli mittarin mukaan 5,8 l/100 km. Ajo sisälsi paljon pätkäajoa, yhden pitkän moottoritietaipaleen ja paljon kylmäkäynnistyksiä

Ajettavuudesta joutuu pikkuisen tinkimään, jos vertaa Sanderoa saman kokoluokan hinnakkaampiin saksalaisiin autoihin.  Mutta ei Sanderolla ajaminen ole myöskään missään tapauksessa kärsimystä, kuten aikoinaan edullisemman pään autoilla tapasi olla. Ei Sanderoa tarvitse juuri paimentaa ja etupenkillä keskustelu vieruskaverin kanssa käy ääntä korottamatta.

Romaniassa valmistettu Dacia Sandero on edelleen Suomen halvin uusi auto, mutta korotettu Dacia Sandero Stepway kilpailee jo imagoltaan ehkä arvostetumpien ranskalaisen Citroën C3:n saksalaisen  ja Ford Fiestan kanssa.  Toki Stepwayn suola on sen korotettu maavara.

Kun 90-hevosvoimaisen ja 3-sylinterisen Sandero Stepwayn hinnat lähtevät 19 993 eurosta ja 110-hevosvoimaisen 20 499 eurosta, on esimerkiksi 1-litraisen ja 3-sylinterisen Ford Fiesta Ecoboostin alkaen-hinta 23 107 €.

Dacia Sandero Stepway TCe 110 Expression tarjoaa edelleen kohtalaisesti autoa rahalle, vaikka hinta-laatu –suhde 16 899 euroa maksavassa perus-Sanderossa onkin selvästi parempi.

Plussat
Omassa koko- ja hintaluokassaan tilava
Perusajettavuudeltaan ok
Kohtuullisen taloudellinen

Miinukset
Karkea käyntiääni kiihdytyksissä
Hinta-laatu -suhde jää lopulta hieman epäselväksi

JÄLKIMAKU
Sanderon Stepwayn hinnoittelua voi pitää edelleen maltillisena ja runsaan varustelunsa puolesta sitä voi pitää kai halpana. Itse en kyllä Sandero Stepway TCe 110 Expressionia varsinaisesti halvaksi kehuisi. Toki lisähintaa tulee 20 hevosvoiman lisätehosta ja korotetusta maavarasta.  Jos pitäisi ostaa lähtöhinnaltaan pikkuisen päälle 20 000 € maksava Dacia, niin mieluummin maksaisin 900 euroa lisää 7-paikkaisesta ja 110-hevosvoimaisesta Dacia Jogger TCe 110 Essential -tilaihmeestä.

Tekniset tiedot

Dacia Sandero Stepway TCe 110 Expression
Moottori: 3 R, 999 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Teho: 110 hv
Vääntö: 200 Nm
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Keskikulutus: 5,5 l/ 100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 125 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,0 s
Huippunopeus: 174 km/h
Mitat: pituus: 4 099 mm, leveys: 1 848 mm, korkeus: 1 587 mm, akseliväli: 2 604 mm
Tavaratila: 328–1 108 litraa
Hinta: lisävarusteineen 23 718 €, alk. 20 499 €, Stepway-malliston hinnat alk. 19 399 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *