Kohta autot eivät enää kuulu ”teille”
Kokoomuksen vaalipropaganda julisti jokin vuosi sitten, että ”Autot kuuluvat teille”. Kun väylävirasto säästää teiden kunnostuksesta ja halpojen uusien polttomoottoriautojen valmistus loppuu, niin kohta ne autot eivät enää kuulu ”teille”: eivät maanteille, eivätkä teille vähävaraisille ihmisillekään.
”Autoilu on tasa-arvoistunut – naiset liikkuvat edelleen miehiä monimuotoisemmin”, analysoi asiantuntija blogissaan Tilastokeskuksen raporttia marraskuussa 2021.
Aikoinaan autoilu oli harvojen ja lähinnä miesten herkkua, sitten arkipäivää lähes kaikille.
”Nykyään mahdollisuudet autoiluun ovat Suomessa melko yhdenvertaiset, mutta myös eriarvoisuuksia löytyy. Erottavia tekijöitä ovat mm. vielä teknologian uutuudesta johtuvat kalliit ladattavat sähkö- ja hybridiautot”, kirjoituksessa todetaan.
Sanokaas muuta. Ja huonompaan suuntaan ollaan menossa. Katsoin televisiosta historiadokumenttia, kuinka 1930-luvulla nousuun noussut Amerikan talous mahdollisti oman auton myös mustalle keskiluokalle.
Autohan on ollut Suomessakin yksi tasa-arvon symboleita. Porvari-isäni tapasi sanoa, että ”Saab työmiehen omakotitalon katoksessa takaa yhteiskuntarauhan”.
Kun polttomoottoriautoja ei enää vuoden 2035 jälkeen enää valmisteta, niin autoilu ei enää ole tasa-arvoista. Tänä päivänä vaatimattommallakin liksalla ostaa pienillä osamaksuerillä 15 000 – 16 000 euron uuden Kia Picanton tai Dacia Sanderon.
Autoilu halutaan kyllä sähköistää, mutta Väyläviraston pääjohtaja varoittaa tiedotteessa kaikkia autoilijoita: “Tekee vuodesta hyvin haastavan”.
Jos ei teiden kunto ole ollut tähänkään asti kummoinen, niin tänä vuonna Väylävirasto ja ely-keskukset joutuvat priorisoimaan aiempaa tarkemmin vilkkaiden teiden ja ratojen kunnossapitoa sekä huoltoa. Tämä johtuu siitä, että perusväylänpitoon on käytettävissä noin 150 miljoonaa euroa aiempia vuosia vähemmän.
Kuluvaa vuotta varjostaa kustannusten nousu. Maarakennusalalla kustannustaso on noussut jopa kaksinkertaisesti yleiseen inflaation verrattuna. Kustannustaso on nyt noin neljänneksen korkeampi kuin kaksi vuotta sitten.
”Asiantuntemus, priorisointi ja hyvä suunnittelu varmistavat, että pidämme väylät vaikeuksista huolimatta liikennekelpoisina”, Väyläviraston pomo Kari Wihlman toteaa.
Joopa joo. Jos fyrkat vähenee, niin harvoin ne pidot paranevat. No, ainakin automekaanikoille riittää töitä, kun suomalaiset ajavat aina vain vanhemmilla autoilla. Siitäkin on kannettu netin keskustelupalstoilla huolta.
Suomi24.fi -keskustelupalstalla nimetön kirjoittaja osoitti melkoista sarkasmia kirjoittamalla: ”Toivottavasti sähköautot tuhoavat nopeasti kaiken polttomoottoreihin liittyvän elinkeinotoiminnan. Huoltoasemille, isolle osalle autokorjaamoja ja varaosaliikkeitä tulee loppu. Puolet korjaamoiden automekaanikoista joutuu pihalle. Tosi hyvä.”
Ei tule loppua korjaamoväelle, vaikka ekoväelle onkin ihan sama, miten käy autokaupan sekä korjaamo- ja katsastustoimintojen 30 000 ammattilaiselle. Vaikka sähköautossakin on huoltoa kaipaavat jarrut, iskunvaimentimet ja muut alustan osat, niin polttomoottorissa näitä erilaisia toimenpiteitä kaipaavia kohteita on 1700 osan verran enemmän.
Voin olla väärässäkin, mutta minulla on kutina, että sähköauton huoltaminen tulevaisuudessa vaatii tuntuvasti nykyistä vähemmän perinteisiä automekaanikkoja. Ja minä nyt kannan vähän huolta kaikkien alojen työllisyydestä.
Mutta ehkä huoleni on turha: kun tiet rapistuvat ja autokanta sen kun vanhenee, niin kyllä heillä vielä riittää töitä.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa