2-3 matkustajaa sähköbussissa – ekologista?

HSL:n sähköbussissa pitäisi olla Iltalehden laskelmien mukaan aina olla kyydissä yli 10 henkilöä, jotta kulutus nuppia kohti olisi sama kuin omalla sähköautollaan ajavalla. Meidän pientaloalueelta Vantaan Korson asemalle HSL:n bussissa istuu yleensä 2–3 matkustajaa.
Iltalehdessä oli kesällä aika perusteellinen vertailu sähköbussin ja sähkökäyttöisen henkilöauton ekologisuudesta ja kulutuksesta. Hyvin uskottavasti juttu osoitti, ettei julkinen liikenne aina ole se kaikkein energiaystävällisin liikkumistapa.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) mukaan yksi sähköbussi kuluttaa 1–1,5 kWh/km. Sadalla kilometrillä lukema olisi siis 100–150 kWh, eli aika paljon. Nykyaikaisen sähköauton kaupunkikulutus on pääsääntöisesti 15 kWh/100 km, parhaimmillaan vain 10 kWh/100 km.
Dieselbussiin puolestaan tarvittaisiin peräti noin 40 henkilöä, että energian kulutus olisi keskimääräisen sähköautoilijan luokkaa.
Ideologia ohittaa järjen?
Vihreät tietysti on se innokkain julkisen liikenteen kannattaja ja puolesta puhuja. Eikä siinä mitään. Jos ihan joka paikkaan pääsisi kätevästi, edullisesti ja omistamatta omaa autoa, niin ihan hienoahan se olisi. Tarvitsen itse autoa, mutta kyllä sen omistaminen ajoittain käy omallekin kukkarolle raskaaksi.
”Vihreät haluaa, että liikkuminen paikasta toiseen on kohtuuhintaista ja että julkinen liikenne on yhä useammin nopein ja houkuttelevin tapa matkustaa. Haluamme, että kaikkialle pääsee omistamatta omaa autoa ja esteettömästi”, Vihreiden liikennepoliittisessa ohjelmassa julistetaan.
Lue myös: ”En se minä ollut, vaan se oli autoni” – Kaasujalka
”Puskeeko ideologia nyt puhtaan järjen yli?”, Iltalehden toimittaja kuitenkin kysyy.
Ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna tuohon kysymykseen on helppoa yhtyä. Jos nyt unohdetaan yksilönvapauksiin kuuluva oikeus ajaa omalla autolla ja pysytään pelkästään faktoissa, niin vähän mutkia oikoen kaikkein ekologisinta työpaikkaliikennettä ruuhka-aikana olisivat siis kimppakyydit sähköautoilla.
Bussi puolen tunnin välein
Päivänselvää, että julkinen liikenne pääkaupunkiseudulla varsinkin ruuhka-aikoina vähentää tientukkeita ja tekee kaikin tavoin liikenteestä sujuvaa. En minäkään enää mene henkilöautolla asioimaan Helsingin keskustassa. Tilanne kuitenkin on ihan toinen jo Vantaan pientalolähiöissäkin.
Vaikka meidän pientalolähiöstä Korson juna-asemalle on matkaa kolmisen kilometriä, niin kävellen se vie itseni kaltaiselta lievästi ylipainoiselta yli kuusikymppiseltä ukolta vähintään puoli tuntia. Busseja taas kulkee meidän kulmilta puolen tunnin välein. Usein saan matkustaa bussissa ihan yksin, ruuhka-aikojen ulkopuolella kyydissä on yleensä 2-3 muita matkustajia.
Iltalehden henkilöautoilua puolustavassa jutussa julkista liikennettä verrattiin vain sähkökäyttöiseen henkilöautoon. Laskelmissa vertailukohteeksi ei otettu pienikulutuksista polttomoottoriautoa, vaikkapa kaupunkiajossa pääasiassa sähkön voimalla kulkevaa ja bensapihiä hybridiautoa. Kimppakyyti sellaisellakin tulee uskoakseni riittävän ekologiseksi kaupunkiliikenteessä.
Urmas Hurmalainen







Vastaa