Koeajo Lexus UX300e – Lyhyiden siirtymien sähkö-Lexus
Lexus UX300e laadukas ajettava, mutta harmikseen täydessä latauksessakin voi ajaa yhtä soittoa vain reilut 300 kilometriä?
Lexus UX 300e myös latautuu hitaasti. Siihen, kuten myös lyhyeen toimintamatkaan, valmistajalla on sinänsä hyvä syy. Valmistaja Toyota haluaa hitaammalla latauksella pidentää akun käyttöikää. Akulle luvataankin huikea kymmenen vuoden ja peräti miljoonan kilometrin takuu.
UX 300e on Toyota-konsernin ensimmäinen Euroopassa myytävä täyssähköauto. Sen ohjauspyörän taakse kotiutuu helposti. Ajoasentoa ja viimeistelyä myöten kaikki tuntuu laadukkaalta.
Laatu tuntuu ja näkyy
Käytännössä Lexus UX300e on hybridistä täyssähköautoksi muutettu UX250h.
Ulkomitoiltaan UX300e asettuu suosittujen katumaasturien luokkaan. Ja kyllähän se hyvin toimiikin perheautona, jos takapenkillä istuu kaksi lasta: kolmelle takalokasuojien väliin upotetusta takaistuimesta ei oikein ole. Taakse jää hyvin polvitilaa, jos pitkä kuski tinkii ajoasennostaan tavalla tai toisella: joko hilaamalla omaa penkkiään eteenpäin tai nostamalla istuintaan ylemmäs.
Vaikka lattiaa on matkustamon alle sijoitetun akuston takia nostettukin muutamia senttejä, niin tavaratila on kasvanut: sen alla kun ei ole akkuja, eikä bensatankkiakaan.
Varustelu on runsasta, alkaen automaattisesti lämpiävistä nahkapenkeistä. Kosketuslevyn avulla käytettävien järjestelmien selaaminen kuitenkin vaatii itseni kaltaiselta teknisesti lahjattomalta melkoista totuttelua. Kun homma on opeteltu, kaikki hoituu vaivattomasti.
Sähkö-Lexus on etenee eleettömästi ja suorituskykyisesti. Plussaa on annettava myös maltillisen kokoisista 17-tuumaisista renkaista, jotka istuvat hyvin yhteen mukavuuspainotteisen jousituksen kanssa. Yleensä maltillisen kokoiset renkaat tuovat autoon myös meluttomuutta, mutta se ei ihan toteudu UX300e:n kohdalla: karkeilla pinnoilla renkaiden jyrinä korostuu, kun muita melunlähteitä ei ole: tuulensuhinat pysyvät laadukkaasti ohjaamon ulkopuolella ja sähkömoottori on täysin äänetön. Mutkateillä ajokin on leppoisaa.
Käytännössä se 300 kilometrin toimintamatkakin tuppaa jäämään hyvälläkin säällä vain toiveeksi. Jos malttaa ajaa moottoritiellä alle satasta, sähköä riittää kuitenkin 250 kilometrille. Jos on itsellä latauspistoke yön yli lataamista varten, niin työmatkoihin ja taajama-ajoon Lexus UX300e on laadukas peli. Vaan niin on moni huomattavasti pidemmän toimintamatkan samanhintainen kilpailijakin.
Plussat
Yleinen laadukkuus
Mukavuuspainotteinen jousitus
Vakaa ajettava
Miinukset
Lyhyt toimintamatka + hidas lataus
Rengasäänet karkeilla tienpinnoilla
JÄLKIMAKU
Laatu tuntuu kaikessa: ajettavuudessa, varustelussa ja sisustuksessa. Mutta markkinarako on vaativa: miksi maksaa yli 50 000 euroa sähköautosta, jos sillä pitkän matkan taittaminen on Suomen edelleen liian harvan latausasemaverkoston takia vähintäänkin haasteellista?
Lexus UX300e Luxury
Moottori: sähkömoottori 150 kw
Akkukapasiteetti (kWh): 54,3
Vetotapa: etuvetoinen
Teho: 204 hv
Vääntö: 300 Nm
Vaihteisto: automaatti
Yhdistetty sähkönkulutus: 17.1 – 16.8 kWh/100 km
WLTP-toimintamatka sähköllä: 305-315 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 0 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Huippunopeus 160 km/h
Mitat: pituus 4495 mm, leveys: 1840 mm, korkeus: 1545 mm, akseliväli: 2640 mm
Tavaratila 367 – 486 l
Hinta alkaen: koeajetun Luxury-version hinta alk. 61 194, malliston hinnat alk. 50 400 €,
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa