Kestotesti-Saabin ohjaamosta tuli uudenveroinen
Kestotesti-Saabin ohjaamo oli pahasti kulunut ja käytimme auton Smart Servicessä Helsingin Heikinlaaksossa, joka loihti auton kabiinin uuttavastaavaan kuntoon.
Saabin mittariin on kilometrejä kertynyt 271 800 eli meidän ajossa matkaa taitettu 4000 kilometriä. Suurempia teknisiä murheita ei ole oston jälkeen ollut, joten nyt on vuorossa pieni ehostaminen. Miksipä sitä vanhaa hyvää toimivaa autoa suotta paalaukseen laittaa. Tämän ylläpitäminen ja osien kierrättäminen esimerkiksi purkaamoista on ympäristöteko ja kierrätystaloutta parhaimmillaan.
Ikäähän meidän Saabilla on jo kunnioitettavat 18 vuotta ja se kyllä näkyy monessakin asiassa. Auto on ollut vähän huonolla pidolla ja siksipä sisusta on päässyt vähän jo kulahtamaan. Ajatuksena oli, että kuljettajan istuin korjattaisiin, sillä se oli niin pahassa kunnossa. Muutamasta kohdasta verhoilun tikkaukset olivat
pettäneet pahasti. Näitä osia me ei purkaamoista lähdetty etsimään vaan vietiin Smart Serviceen, josko he saisivat loihdittua autosta entistä ehomman.
Kun Smart Servicen Mikk näki Saabin hänellä alkoi heti ajatus lentämään mitä kaikkea tämän Saabin kohdalla voisi tehdäkään, jotta autosta saisi huippukuntoisen.
-Huomasin, että kuskin penkkiä lukuun ottamatta kaikki auton ohjaamossa on ehjää. Koko ohjaamon yleisilme oli vain hyvin likainen ja nuhjuinen. Lisäksi autossa oli epämiellyttävä haju, joka on hyvin normaalia vanhemmalle autolle, josta ei ole pidetty hyvää huolta.
Neljäosainen juttusarja
Nyt tässä jutussa kerromme pikaisesti läpi mitä Saabiin tehtiin ja mitä kaikkea muuta tämä Smart Service tekee. Tämä Saabin ohjaamon facelift on neljäosainen juttusarja ja muissa jutuissa tulemme käymään tarkemmin yksityiskohdittain fiksatut paikat.
Seuraavassa jutussa käymme läpi penkkien ja ratin verhoilun sekä maalaamisen. Sitten on vuorossa sisätilojen kemiallinen pesu ja viimeisessä käydään läpi auton valojen umpioiden kiillottaminen. Toivottavasti tämä toimii innoittajana monelle autoilijalle, joka haluaa autonsa ohjaamon vähän parempaan
kuntoon. Jo ihan muutamalla satasella saa ihmeitä aikaiseksi. Tuskin monen kuitenkaan tarvitsee lähteä näin suureen toimenpiteeseen kuin meidän Saabin kohdalla, mutta tämä on hyvä testikappale ja näitä vastaavia murheita on varmasti monella muullakin autoilijalla. Mitä aiemmin vikoihin ja ongelmiin puuttuu,
sen edullisemmalla hinnalla pääsee. Vanha hyvä sanonta pitää tässäkin paikkansa eli huoltaminen on aina edullisempaa kuin korjaaminen.
Kuin uusi ohjaamo
Saabin kuskin penkin vasempaan reunaan ja istuinosaan vaihdettiin uudet nahat sekä maalattiin muilta osin. Apukuskin istuin oli paljon paremmassa kunnossa, joten siinä selvittiin vain maalaamisella. Katon ja pilareiden verhoilut olivat pahasti päässeet tummumaan, mutta pesun jälkeen ovat taasen lähes yhtä
puhtaat kuin uudessa autossa. Lattiaverhoilut pestiin, mutta niissä ei luonnollisestikaan näe silmillä eroa, koska väri on edelleen musta.
Saabin ratti oli hyvässä näennäisesti hyvässä kunnossa, mutta pesun jälkeen paljastui karu totuus nimittäin lika oli peittänyt kaikki pienet uurteet ja jäljet. Näin ollen ratti maalattiin ja nyt se tuntuu ihan uudelta.
Smart Service on Helsingin Heikinlaaksossa toimiva yritys, jonka erityisalaa on nahkaverhoilujen
korjaaminen ja entisöinti. Lisäksi he tekevät monia muitakin auton pinnan ehostuksia. Näistä mainittakoon mm. nahan puhdistus ja huolto, muovin ja vinyylin entisöinti, renkaanjälkien poisto, painaumien ja ryppyjen poisto, ratin verhoilu, penkinlämmitykset ja umpioiden kiillotukset. www.smartservice.fi
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa