Koeajo Peugeot 508 PSE – Nopein leijona
Peugeot 508 PSE on merkin nopein sarjavalmisteinen malli tähän asti, eikä jätä kylmäksi vaativaakaan kuljettajaa.
Koeajoimme uuden 508:n sen saapuessa markkinoille muutama vuosi sitten ja kurvailu tyylikkäällä ranskattarella teki heti vaikutuksen. Kuullessani, että tämä PSE saapuu meille koeajettavaksi innolla sitä odottelin. Eikä odotus ollut turhaa.
Kolme moottoria
Nykytrendien mukaisesti 508 PSE on ladattava hybridi, joka sinänsä ei miellytä, mutta ei anneta sen häiritä. Keulalla on ahdettu 1.6-litrainen bensaturbo, josta on kutitettu 200 hevosvoimaa. Tämä moottori saa apua sähkömoottorista ja toinen sähköinen voimanpesä on sijoitettu taka-akselille. Järjestelmän yhteistehot kirjoitetaan varsin komeasti 360 hevosvoimaa 520 Newtonia vääntöä. Vieläkin komeammat lukemat olisi saatu, jos tästä bensaturbosta olisi otettu vaikkapa 300 heppaa, joka ei tänä päivänä ole kovinkaan tavatonta.
Ulkoisesti PSE erottuu muista 508-malleista selkeästi aggressiivisemmalla ilmeellään. Puskurit ovat erilaiset ja helmoissa on ilmanohjaimet. Alusta on matalampi ja kokonaisuuden kruunaa tyylikkäät 20-tuumaiset vanteet. Auton raideleveys on myös kasvanut, mutta sitä ei silmällä huomaa. Autossa on normaalimallia suuremmat ja tehokkaammat jarrut ja mukautuva jousitus pitää huolen, että pitoa riittää tiukoissakin kaarteissa.
Sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen ja akkujen varassa matkaa pystyy taittamaan 40 kilometriä. Polttomoottorin mukaan tuleminen aiheuttaa pienen nykäyksen, joten se ei ole ihan niin saumatonta, kuin voisi toivoa.
Peugeot 508 PSE:llä on todella maukasta kurvailla. Suorituskyky on kiitettävää tasoa, mutta sitäkin nautinnollisempaa on fiilis ja tunnokkuus. Tämä on todellinen kuljettajan ajonautinto. Useat nykypäivän ladattavat hybridit tarjoavat näitä teholukemia ja pääsevät suoritusarvoissa samoihin, mutta juuri yksikään ei ole näin hauska. Mitä mutkaisemmalle tielle mennään sitä kauemmaksi tämä karkaa kilpakumppaneilta. Upea auto. Hymyilyttää vielä reilu kuukausi koeajonkin jälkeen.
Peugeot 508 PSE
Hinta: 62 480€
Bensamoottori: 1598cm3
Järjestelmän yhteisteho: 360hv
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.2s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 2.0l
Päästöt: 46g/km
Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Muotoilu
Miinukset
Yksivaiheinen lataus
Jälkimaku
508 PSE on nopein ja tehokkain sarjavalmisteinen Peugeot ja kirkkaasti paras mitä ranskalainen merkki on koskaan valmistanut. Mikään maailman käytännöllisin ja tilavinhan tämä ei ole, mutta semmoiseksi tätä ei onneksi ole tarkoitettukaan.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa